tilbage

Land Rover Forum  

Index
16538: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (25-07-2004 00:35:52)
Jens Peter Sørensen (medlem) (ip-adr: 217.157.182.14)

Efter en ordentlig gang motor vask fandt jeg en motor under hjelmen i min 90" !

Den har så lige den svaghed at den smider olie ud ved diesel løfte pumpen.
Er det noget man løser ved at pille pumpen af og give flangerne en gang flydende pakning eller bør man lave det med et autoriseret pakning fra det nærmeste LR stumpe lager ?
Jeg var ved at konsultere en Haynes håndbog som beskrev at ved nogle motor typer er der et mellemstykke mellem pumpen og motoren, så der skal bruges 2 pakninger, hvilke motortyper gælder det for ? så vidt jeg har kunnet læse på blokken er min en 19J.
Mvh
Jens Peter Sørensen, medlm.nr 6791
Index
16541: sv: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (25-07-2004 10:55:31) (svar på 16538)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Flå pumpen af og giv pakningen noget Hylomar (flydende pakning). Der er ingen grund til at gøre det stoe ud af det. Et evt. mellemstykke kan du blor genbruge.

/tony
Index
16575: sv: sv: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (26-07-2004 15:13:30) (svar på 16541)
Jens Peter Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.182.14)

Hvor meget skal man gøre ud af at affedte inden man smøre det flydende stads på pakningen ? og hvor tyk et lag skal der bruges.

Mvh

Jens Peter Sørensen
Index
16577: sv: sv: sv: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (26-07-2004 15:19:16) (svar på 16575)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.251.243)
Hej hjemmemeder. Lige et godt råd. Hvis jeg var dig, ville jeg holde fingrene væk, og køre på værksted, når din bil er syg.
Index
16582: sv: sv: sv: sv: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (26-07-2004 23:01:42) (svar på 16577)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.144)
Man kan da håbe, men jeg tror erfaringsmæssigt at det er simmerringen der sidder omkring aktiveringsakslen til pumpemembranen der er slidt og at motorolien kommer den vej ud. Den kan skiftes, men liftpumpens lave pris taget i betragtning, ca. 200 kr. (det rigtige sted) ville jeg skifte denne. Du skal bruge en 14 mm. ell. 9/16 tomme gaffelnøgle til brændstofrørene og en lang, tynd 13mm. ell.1/2tomme top til pumpens befæstigelse på blokken.
Index
16588: sv: sv: sv: sv: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (27-07-2004 09:21:20) (svar på 16577)
Jens Peter Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.182.14)
Hej Poulsen

Det kan da godt være man som hjemmemeder, hvad det så end er for en, burde køre bilen på værksted.

Men når man nu gennem flere år har haft lyst og interesse i at lære noget om en bils mekanik og dets reparation, vil man gerne prøve at lave noget af det selv.

En af grundene til at jeg valgte en LR som bil nr. 2 var at jeg havde set i dette forum, at der var mange hjælpsomme medlemmer som gerne ville øse af deres kompetente råd mht. pleje og vedligehold af bilerne.
Så derfor valgte jeg ikke lige den løsning jeg plejer, nemlig at sætte bilen hen på nærmeste værksted men gav mig ikast med at prøve at løse problemet selv.
Index
16590: sv: sv: sv: sv: sv: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (27-07-2004 10:13:14) (svar på 16588)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Goddag Jens Peter

Hvis du virkelig har "lyst og interesse i at lære noget om bilens mekanik", skal du måske ikke lægge ud med en klamphugger reparation og springe over hvor gærdet er lavest. Hvis du vil gøre det rigtigt skal du selvfølgelig afmontere pumpen og mellemstykket (hvis det er monteret). Alle flader afrenses med acetone eller andet afrensningsmiddel. For at fastholde de NYE pakninger i korrekt position ved genmontering kan du påsmøre et tyndt lag blå Hylomar eller tilsvarende på monteringsfladerne.

God arbejdslyst.

mvh
Claus Kjøller
Index
16609: sv: sv: sv: sv: sv: Oliespild ved diesel løfte pumpe. (27-07-2004 23:28:27) (svar på 16588)
Anders Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.252.7)
Sorry, Jens Peter.
Ro på. Jeg ser bare desværre alt for ofte, i mit arbejde som mekaniker, at det tit bliver en dyrere reparation i sidste ende, når bilejeren lige selv først skal prøve at reparere deres bil. Men vi mekanikere elsker når folk selv har skruet på deres biler...
Et eksempel: I sidste uge skiftede jeg et flækket topstykke på en LR, fordi kunden havde glemt at tilslutte blæseren ved en simpel kølerudskiftning...
Nu skal vi huske på det sikkerhedsmæssige aspekt i det. Som feks at lave sine bremser. Et bremseeftersyn er noget af det mest simple at udføre. Det handler bare som alt andet, at man ved hvad man gør. Hvis ikke, så hold fingene væk!!!
Jeg har lige et andet set eksempel på en der troede at luftskruen på bremsecaliperen var en smørenippel, der bare skulle have med fedtsprøjten, fordi den hang i bremsen...
Det handler bare om at kende sin begrænsning. Jeg leger heller ikke murer eller tømrer i min fritid, for det har jeg ikke en snus forstand på.