tilbage

Land Rover Forum  

Index
167421: Koblingshus (04-01-2022 17:14:47)
Anders Madsen #9189, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.166.16.116)
Jeg er ved at lægge en 300 TDI fra en Defender i min Defender 200 TDI. Min 200 TDI har fået en 200 TDI fra en Discovery i på et tidspunkt. LT77 gearkassen sidder stadig i.
Nu står jeg i den situation at koblingshuset ikke passer på 300 TDI'eren.
Så det nemmeste ville være at have et koblingshus der både passer på 300 TDI (Defender) og på LT77 gearkassen. Findes det og hvor kan man finde det?

Steve Parkers sælger konverteringskit fra Defender 200 TDI til 300 TDI, hvor der ikke er et andet koblingshus, hvilket får mig til at tro at koblingshuset til en original Defender 200 TDI også passer til en 300 TDI.

Ser frem til at høre fra nogen der er stødt på dette før.
Index
167422: sv: Koblingshus (05-01-2022 11:21:18) (svar på 167421)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.88.204.134)
Har ikke excelereret så meget i sårn konvertering, men god latin er -- læg en 380 gearkasse i sammen med 300tdi, praktiseret af flere her i regionen.
Index
167423: sv: sv: Koblingshus (05-01-2022 15:20:48) (svar på 167422)
Anders Madsen #9189, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.166.16.116)
Tak Verner

Jeg har også sådan en, men splines på den til reduktionsgearkassen var bredere end dem der var på LT77 gearkassen. Ashcroft siger nu at det passer, og det bare er dem på LT77 der er slidte. Det betyder så at motoren skal rykkes frem.
Index
167433: sv: Koblingshus (06-01-2022 20:31:27) (svar på 167421)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.21.253.0)
Svinghjulshuset fra tdi200'eren kan flyttes over på tdi 300'eren. Så vidt jeg husker kan det ene motorophæng "bare" flyttes over og det andet skal modificeres lidt.
Der er fine youtube videoer der viser øvelsen.
Index
167436: sv: sv: Koblingshus (07-01-2022 09:14:29) (svar på 167433)
Anders Madsen #9189, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.166.16.116)
Tak Ole
Det er korrekt at hvis man beholder LT77 at man beholder det ene motorophæng og kan så købe det andet hos Steve Parkers, men da jeg har en 200 TDI fra en Discovery i er der ikke noget svinghjulshus der passer. Motoren skal flyttes frem til noget som Ashcroft kalder 300 positionen, hvilket så sikrer at R380 gearkassen kommer til at sidde korrekt. Her har det så vist sig at der findes to forskellige motorophæng. På min er det trekanter der sidder på rammen, og motorophænget sidder på en 45 graders flade, og de ophæng der sat på 300 TDI kræver en vinkelret flade. Det skal jeg så lige finde ud af nu.

Index
167437: sv: Koblingshus (07-01-2022 19:39:05) (svar på 167421)
Klaus Gadegaard #8729, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.81)
Jeg mener det passer sammen
Der skal bare andre motorbeslag til
Index
167438: sv: sv: Koblingshus (08-01-2022 10:10:10) (svar på 167437)
Mads hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.191.242.164)
Jeg er enig med Klaus, har selv praktiseret det flere gange. I med 300 der er et par stag der skal pilles ud og lidt gevind der skal laves ved de nederste bolte da boltmønsteret ikke er helt det samme her men ellers lige til.
Det er også korrekt at motorophænget under dieselpumpen skal laves om, men med fingersnildhed kan dit 200 ophæng tilpasses -det ene bolthul er stadig i blokken.
Alt efter hvordan 200 er blevet lagt I, så kommer du nok også til at hygge dig med kølerslanger men overvej om ikke en ny køler indsat i samme opsats samt en original kølerslanger til øverst i køleren er det letteste. Kølerslangen kan nemlig nå hvis køleren er den rigtige.
Alt efter hvilken udgave af lt77'eren du har så er der måske lidt styrke at vinde ved et skifte til 380, men omvendt så er det jo ikke en voldsom forøgelse af effekten, måske nærmere det modsatte faktisk, der er tale om. ????
/mads
Index
167461: sv: sv: sv: Koblingshus (10-01-2022 17:38:42) (svar på 167438)
Anders Madsen #9189, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.166.16.116)
Jeg sætter 380 gearkasse i da akslen til reduktionsgearkassen er slidt. Motoren skal så rykkes frem til 300 TDI-positionen, hvor vi skal finde de rette beslag. Jeg forstår ikke hlet hvad du mener med "der er et par stag der skal pilles ud og lidt gevind der skal laves ved de nederste bolte da boltmønsteret ikke er helt det samme her men ellers lige til."

Er det på blokken du mener?

Jeg har ingen planer om at skifte køler. Den fejler ikke noget og ligner det naboen har på hans 300 TDI. Jeg har så en full framet intercooler foran køleren.
Index
167472: sv: sv: sv: sv: Koblingshus (12-01-2022 13:58:48) (svar på 167461)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.0.250)
Hej Anders,

Det er muligt at jeg har misforstået dit spørgsmål : )

Et svinghjulshus fra en 300 passer på en defender LT77 hvis du fjerner et par stag og laver lidt gevind.
Et 300 svinghjulshus passer direkte på en R380 både disco og defender udgave (men gearstangen sidder forkert på discokassen hvis du vil lægge den i en defender i de originale huller/ophæng).
En LT77 fra en 200Tdi Disco passer OGSÅ direkte på et 300 svinghjulshus.

Men hvis du har en 300 og en R380 gearkasse hvad mangler du så for at få enderne til at nå sammen?

/Mads
Index
167475: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingshus (13-01-2022 08:42:41) (svar på 167472)
Anders Madsen #9189, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.166.16.116)
Jeg har nu fundet ud af at så skal motoren bare flyttes frem. Så det er jeg ved at finde ud af nu i det at ophængene til 300 TDI er kræver et vinkelret leje på rammen, hvor dem på min ramme er 45 grader på rammen.

Dine informationer om tilpasning af koblingshuset er ellers fine, men da jeg nu har konstateret at højgearsakslen er slidt og går videre med 380gearkassen er koblingshuset ikke et problem mere.
Index
167439: sv: Koblingshus (08-01-2022 13:16:53) (svar på 167421)
Klaus Gadegaard #8729, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.81)
Jeg vil gerne købe din 200 TDI hvis den er til salg
Klaus
Index
167462: sv: sv: Koblingshus (10-01-2022 17:44:52) (svar på 167439)
Anders Madsen #9189, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.166.16.116)
Jeg havde ingen planer om at sælge 200 TDI'eren, men du er da velkommen til at give et bud på stoustrupgaard@outlook.com.
Den er fra en Disco I 12L27932A, og ingen ved hvor langt den har kørt, men jeg har kørt 100.000 km med den.
Den sluttede med kun at gå på 3 cylinder og mangler kompression på den ene cylinder.
Jeg satte ny turbo på for 64.000 km siden.
Dyserne er lige ordnet.
Der er ingen starter på.