tilbage

Land Rover Forum  

Index
168883: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (03-08-2023 14:39:32)
Amir (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.241.128.27)
Hej DLRK,

Jeg skriver til jer, for at høre om I kan være behjælpelige endnu en gang.

Det drejer sig om at jeg skal have et officielt dokument på brændstofforbruget for en 1982 (sidste år den blev solgt som ny i Danmark så vidt jeg ved) Serie III 2.25L diesel, fra importøren. Dette er med henblik på indregistrering af min 1985 Santana Super 109, som stort set er identisk med en Serie III.

På forhånd tak.

Venlig hilsen.
Amir
Index
168884: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (03-08-2023 16:37:10) (svar på 168883)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Fang mig på Messenger eller på Veteran og Klassisk Land Rover Danmark, fb gruppe.
Jeg må ikke lægge billeder eller filer op her!
Index
168885: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (03-08-2023 16:40:17) (svar på 168883)
Ib Hammer #219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.66.6)
Brændstofforbruget fremgår ikke af typegodkendelse nr 8695 fra august 1982 eller nr. 8300 fra april 1980. Begge Serie III 109"

Det var ikke noget man brugte/gik så højt op i dengang.

I øvrigt blev de sidste Seriebiler solgt i Danmark i 1984/1985

mvh
Ib
Index
168888: sv: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (03-08-2023 17:46:15) (svar på 168885)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nu er det ikke for at være påståelig, men det undrer mig at du har brug for en "officiel dokumentering" af brændstof-forbrug, når der er tale om en så gammel vogn. I hvert fald indtil brændstoftillægget ved afgiftberegning af veteraner blev afskaffet, der brugte Skat en sindrig formel, hvor motorvolumen og køretøjets vægt, mv blev brugt til at udregne et estimeret forbrug, som man så satte brændstofafgiften efter. Noget med 1000 pr liter den kørte under 16 eller sådan noget. Den regel er dog blevet afskaffet i forbindelse med de nye regler der kom i 2021

Sikker på du ikke har mødt en lidt emsig embedsmand, der ikke er inde i reglerne? Jeg mener, hvis den dokumentation er nødvendig, så er det jo pludselig slut med at importere veteranbiler overhovedet.

Mvh Niels
Index
168886: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (03-08-2023 16:47:31) (svar på 168883)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Ib har helt ret. Der findes ikke et egentligt officielt dokument på det. MEN Forsvaret lavede deres egne. Her har jeg lidt. Du vil dog nok ikke bryde dig om det, da det er noget begrænset rækkevidde opgivet på fuld tang. Nok et forsøg på at forhindre, at bilerne kørte tør. Find en indregistreret 109" diesel og brug dens registrerings attest.
Kan du få noteret noget som helst over 8km/l for en 109" diesel, så skal du vist bare være tilfreds.
Index
168887: sv: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (03-08-2023 17:11:10) (svar på 168886)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.200.144)
Index
168894: sv: sv: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (03-08-2023 19:07:18) (svar på 168887)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.113)
Jupe, der skal opgives forbrug til når ham der staten skal have alle køretøjer over på afgift ud fra forbrug og co2-udslip (det bliver dyrt det der) I forb med opslag på en specifik 88"D 1980 siger nummerplade.net 10.2km/l, men som Niels påpeger, er det ud fra en skrivebords-beregning, så hvorfor ikke bare opgive dette tal, når der ikke foreligger noget officielt?
Index
168895: sv: sv: sv: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (04-08-2023 08:59:07) (svar på 168894)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.208.68.102)
Min gode Verner, skal dette forståes sådan at vægtafgiften som jo er den årlige afgift på ældre køretøjer afskaffes? Nu har jeg søgt højt og lavt, og det eneste jeg har kunne finde desangående er et borgerforslag.

På Skats hjemmesiden under Motor - Nye bilafgifter står der at:
>>>Der bliver indført en ny periodisk afgift, CO2-ejerafgift, som gælder for person- og varebiler, der er registreret første gang i Danmark eller udlandet den 1. juli 2021 eller senere. Der vil altså fortsat være køretøjer, der betaler vægtafgift og grøn ejerafgift.<<<

Co2 reglen omfatter altså kun biler der er reg. første gang i 2021 eller senere, hvilket også gælder importerede køretøjer.

Skat har også en beregner, og nu har jeg jo ikke de eksakte data på en Santana, men for en personvogn med en totalvægt på 2250 kg diesel og indreg første gang 1 jan 1980, så bliver vægtafgiften 1442,5 kr per kvartal. Det passer meget godt med 25% af fuld vægtafgift.

Jeg er næsten sikker på Amir har mødt en embedsmand, der har misforstået reglerne. Det sker.

Mvh Niels
Index
168896: sv: sv: sv: sv: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (04-08-2023 14:15:28) (svar på 168895)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.228)
Mjoee bedste veteranbilsformand, det er en EU-beslutning (ja, dem igen) at alle fossildrevne køretøjer skal overgå til afgift i henhold til forbrug, også tidligere årgange, heldigvis hænger den danske regering i bremsen for en gangs skyld.
Mht gulpladebiler, så er det korrekt at forbrug er udregnet som skrivebordsmodel, har en Ford varebil 2009 på vægtafgift, som hverdagsbil, her er den sat til 14km/l, som personbil står den til 22km/l officielt, hvad den nu også kører.
Men jow, det kan blive lidt svært at ligefrem dokumentere forbrug, når der ikke foreligger noget håndfast desangående.
Index
168899: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vedr. Brændstofforbrug for 1982 Serie III (officielt dokument) (04-08-2023 18:58:49) (svar på 168896)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.146.234)
Har du et link der underbygger den påstand?

;)

Mvh Niels