tilbage

Land Rover Forum  

Index
170113: Serie 2/3 kobling (02-10-2024 10:19:52)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.188.6)
Hej Forum

Jeg har lidt udfordringer med at justere min kobling. Den kobler ikke ordentligt ud, dels børster den tænder og dels kan jeg mærke den hænger når jeg drejer starteren når den er sat i gear med koblingen trådt ned.

Det drejer sig om en serie 3 2,25 benz den har en serie 2 kobling.

Det store klogebøger for hh. Serie 2 og 3 er fulgt ifm. Udluftning og justering.

I forbindelse med justering af koblingen kan jeg se at returfjederen trækker stemplet i slavecylinderen yderligere tilbage når pedalen er sluppet. Yderligere kan jeg med fingrene skubbe stemplet helt i top så væskes presses tilbage i reservoiret i hovedcylinderen. Må man kunne det med sluppet pedal? Det medfører at koblingen skal pumpes næste gang den skal aktiveres. Når pedalen er trykket i bund kan cylinderen ikke presses tilbage.

Pedal justeret til 140mm over gulv (målt på en bulet alu plade!).

Alt er nyt: Hoved og slave cyl. trykplade og "clutch cover" svinghjul drejet af.

What to do?
Mvh Svend
Index
170114: sv: Serie 2/3 kobling (02-10-2024 10:30:19) (svar på 170113)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.208.71.92)
Hvor har du slavecylinderen siddende, som på serie 3, på venstre side af motoren ved starteren, eller som på serie 2, lodret på en konsol på højre side af motoren?
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
170116: sv: Serie 2/3 kobling (02-10-2024 11:35:50) (svar på 170113)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 128.76.156.155)
Har du tjekket om den slange til slavecylinder er i orden.
Den plejer at gå til og begynde at puste sig op som en ballon hvilket vil gøre at kobling ikke kobler ordentlig ud eller slet ikke.
Tjek lige dette også.
Index
170117: sv: Serie 2/3 kobling (02-10-2024 16:19:13) (svar på 170113)
Niels Lysebjerg #7732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.208.68.57)
Hvis det er en serie 2 kobling, så kan det være samme problem, som jeg har oplevet på fruens frøken. I så fald er det røret nr 28 på billedet, der der forbinder vippearmen med selv udrykkemekanismen inde bag koblingen, der har tabt en eller begge splitter.

Mvh Niels
Index
170118: sv: sv: Serie 2/3 kobling (02-10-2024 17:00:07) (svar på 170117)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.208.71.92)
Nemlig Niels, det var derfor jeg ville vide om det var et serie 2, eller serie 3 system.
Det kan også være rør/split systemet, der er helt slidt op og derfor har så meget slør, at det kun har minimal funktion.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
170119: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (02-10-2024 23:07:01) (svar på 170118)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.80.244.21)
Korrekt, det er med slavecylinder nede på højre side/serie 2 system. Ikke helt som Niels billede, men med "cranked operating rod".

Der er nok noget slør som skal ses til og slangen. Skitsen er fra værkstedsmanualen. Jeg har desværre ikke den version i reservedelskataloget. har du den Niels?

Hvad med returløbet når pedalen er oppe, nogen ide om det?

Mvh
Svend
Index
170120: sv: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (03-10-2024 00:59:15) (svar på 170119)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.208.71.92)
Du skal opmærksom på at slavecylinderen findes i 2 længder, det kunne tyde på at du har fået den korte....
Og så er det nummer 64 der plejer at godt slidt.
Og her er et andet billede som måske opklarer lidt mere, jeg ved ikke hvorfor det vender på hovedet, det vender rigtigt på min PC.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
170121: sv: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (03-10-2024 12:33:59) (svar på 170119)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Det er et andet billede du lægger op, men princippet og de respektive dele er det samme som på det billede jeg lagde op.

Jeg husker at jeg heller ikke syntes at slaven kom ordenligt tilbage, men det løste sig, da jeg fik forbundet vippearmen, som du kalder "cranked operating rod" korrekt.

jeg har ikke lige reservedelskataloget til serie 2/2a, men selve slavecylinderen er ganske rigtigt som Kenneth nævner, anderledes. Flangen sidder mere eller mindre på midten af cylinderen. Men det er vel næppe den det er galt med.

Mvh NIels
Index
170122: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (03-10-2024 13:59:54) (svar på 170121)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.208.71.92)
Det billede jeg lagt op er fra resevedelskataloget for serie 2. 1958
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
170123: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (03-10-2024 17:37:17) (svar på 170122)
Svend Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.96.53)
Tak for alle indspark. Kenneth har du tilfældigvis reservedels nummeret på cylindrene med kort og lang stang/vandring? Så kan jeg jo sammenligne med den har indkøbt.

Jeg slipper jo nok ikke for at adskille koblingen igen... godt man er ved at være rutineret (indsat smiley med himmelvendte øjne).
Index
170124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (03-10-2024 20:04:40) (svar på 170123)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.208.71.92)
Her nummeret på slaven til serie 2: 266694 og nummeret til den forkerte: 591231
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
170172: sv: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (08-11-2024 22:15:00) (svar på 170119)
Lars andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.203.146.242)
Hvis der er slør i stiften mellem akslerne giver det en slap kobling, men hvis koblingsakslen nr19 er slidt i bøsningen nr21 vil koblingen ikke virke uanset hvor meget der justeres. På min gamle S2 vendte jeg bøsningen nr21 om på den anden side af bøsnings beslaget. Så var der frisk koblings aksel og koblingen virkede perfekt bagefter
Mvh Lars
Index
170186: sv: sv: sv: sv: sv: Serie 2/3 kobling (20-11-2024 23:06:05) (svar på 170172)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.95.44)
Koblingen virker nu.
Stumperne var de korrekte jf. Kenneths input.
Jeg kontrollerede justeringen en sidste gang og forfulgte en klubkammerats bemærkning om hvad den fjeder egentlig skulle gøre godt for? Fjernede fjederen (som kan ses på Kenneths billede / nr 68) og vupti, så virkede sagerne. Fjederen findes ikke på det billede som jeg lagde op.

Mystisk hvorfor den var der ved adskillelsen og koblingen virkede. Jeg tænker selv, at koblingen/gearkasse (S2 i en S3) afspejler at køretøjet er en sammensat personlighed, hvor der over årene er skruet lidt af hver på rammen.

Mvh
Svend