tilbage

Land Rover Forum  

Index
170258: Snekæde eller snesok? Disco3 (20-01-2025 09:30:37)
Jens Thor Melgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.191.125.150)
Hej,
Jeg er siden i sommers den lykkelige ejer af en Disco 3, og skal i uge 7 for første gang til Norge. I november fik jeg sat Michelin 305/40R22 Alpin vinterdæk på.

Jeg er usikker på om der i praksis bliver behov for snekæder, men på udvalgte vejstrækninger på ruten, er de lovpligtige at montere (som jeg forstår det). Navnligt op ad det sidste fjeld.

Er der nogen som har erfaring med at bruge en snesok som f.eks. denne https://www.biludstyr.dk/transport-og-fritid/vinterartikler/snekaeder/maranello-super-x-ultra-staerke-snesokker-str-xxxl/ ?

De gange jeg har værer nordpå i min tidligere bil med alm. snekæder, har fælgende fået en del skrammer af diverse beslag mm...

På forhånd mange tak.

Dbh Jens

PS: er bekendt med LRs eget produkt med drejegrebsmontering... men det er lidt pebret.
Index
170259: Snekæde eller snesok? Disco3 (27-01-2025 11:07:43) (svar på 170258)
Lars Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.111.109.17)
Hej Jens,

Tillykke med din Disco 3 og den kommende tur til Norge! Det lyder som et spændende eventyr.

Med hensyn til snekæder eller snesokker: Snesokker kan være en god nødløsning på vejstrækninger med sne og is, men vær opmærksom på, at de ikke altid opfylder de lovmæssige krav til snekæder i Norge, især på de fjeldveje, hvor det er obligatorisk at montere snekæder. Derfor kan det være en god idé at have et sæt godkendte snekæder som backup – også selvom du sjældent får brug for dem. Det gælder især med brede dæk som dine 305/40R22, hvor pladsen mellem dækket og skærmen kan være begrænset.

For at være sikker på, at du vælger den rigtige løsning til dine dæk, kan det være nyttigt at tjekke en beregner, der passer til netop dine dimensioner. Jeg kan anbefale denne (https://dekk-kalk.nu/) beregner, hvor du nemt kan finde information om kompatibilitet og størrelser. Det har hjulpet mig mange gange til at vælge det rigtige udstyr.

God tur til Norge – husk at tage dig god tid på fjeldvejene, især hvis vejret bliver udfordrende!

De bedste hilsner,

Lars
Index
170279: sv: Snekæde eller snesok? Disco3 (04-02-2025 13:29:36) (svar på 170259)
Jens Thor (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.191.125.150)
Hej Lars,

Tusind tak for nyttig info til en nybegynder!

Dbh Jens