tilbage

Land Rover Forum  

Index
17387: Skif af morot olie og luft filter. (21-08-2004 16:31:33)
Jens Peter Sørensen #6791, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.14)
Hej

Nu hvor jeg har haft min 90" i et par måneder var jeg ved at hidse mig op til at skifte olie og luft filter.

Men lige et par spørgsmål inden jeg finder stumperne frem.
Kobber skiven som holder bundproppen tæt, hvilken størrelse har den - jeg vil lige have en skaffet inden jeg løsner proppen.

Så var jeg ved at kigge til luftfiltret, til min undren opdagede jeg at den er fedtet temmelig meget ind i motor olie. Det kan jo nok kun komme fra ånderøret på olie proppen, er det en almindelighed at luftfilteret nærmest svømmer i motor olie ??

Mvh
Jens Peter Sørensen
Index
17388: sv: Skif af morot olie og luft filter. (21-08-2004 16:33:33) (svar på 17387)
Jens Peter Sørensen #6791, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.14)

Ja der skulle jo stå skift af motor olie og luft filter.

Bredden på mine fingre og afstanden mellem tasterne over holder vist ikke samme norm.
Index
17391: sv: sv: Skif af morot olie og luft filter. (21-08-2004 17:15:51) (svar på 17388)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Jeg har aldrig skiftet kobberskiven. Jeg er ikke fanatiker. Den kan snildt genbruges. Og hvis den taber en dråbe olie om dagen, kan man måle den, når proppen er ude.

Hvis ikke luftfiltret er af papirtypen, er det et filter af oliebadstypen. I så fald skal der være olie i filtret. Stålnettet renses og olien skiftes (fyldes til stregen i koppen i bunden af filtret).

Er filtret af papirtypen, er der tale om en fejl på bilen eller en uhensigtsmæssighed i konstruktionen. Den slags skal jeg ikke gøre mig klog på.

---

Hvis maljusteringen af dine ekstremiteter er i fase med tolerancerne på ældre engelske biler, regnes du for at blandt de heldige.


Med venlig hilsen
S. Vels
Index
17392: sv: sv: Skif af morot olie og luft filter. (21-08-2004 17:25:36) (svar på 17388)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej morot - øhh jeg mente Jens Peter! (smil)

Filterdelen skal jeg ikke gøre mig klog på - men kobberringen kan du sagtens genbruge - husk lige at udgløde den inden du sætter den på igen. Kobber bliver stift/hærdet ved deformation (det sker når du som sagt sætter en ny på og strammer proppen) og udglødningen gør den blød igen så den kan genbruges - selve det at den er sammenpresset fra første brug af gør i det her tilfælde intet - det ville forholde sig anderledes hvis det drejede sig om de ringe der bruges ved BrO-dyserne - der skal du bruge nye (men det er en anden historie).
Udglødning: varm den op til den er rødglødende og lad den køle af af sig selv.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
17398: sv: sv: sv: Skif af morot olie og luft filter. (21-08-2004 20:55:26) (svar på 17392)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.55)
Jeg er ikke glødende tilhænger af genbrug af kobberskiver; vi får dem altid skiftet på vore biler og det gør værkstedet helt automatisk - og jeg gjorde selv før i tiden.Jeg mener, det er en 1/4 toms, men smut hen til nærmeste maskinhandler og få et midnre udvalg. Det skader aldrig, at have disse kobberskiver liggende. Det burde i al fald ikke ødelægge dit budget !
Jeg undrr mig lidt over, at der (muligvis) sidder et oliebadsfilter på din 90" - det burde være en papirfilterpatron. Dog foreligger muligheden, at den tidliger ejer har monteret det gamle Serie-system -. hvilket ikke er dårligt.
Hvor gammel er din 90" ? Hvad type motor ligger der i ?
Index
17411: sv: sv: sv: sv: Skif af morot olie og luft filter. (21-08-2004 23:49:36) (svar på 17398)
Jens Peter Sørensen #6791, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.14)
Hej

Min motor er en 19J (den er vel den som også kaldes 2,5 D).
Så vidt jeg har fundet ud af, ved at konsultere værksteds håndbogen, er det ikke et oliebads filter. Så olien fra ånderøret burde vel ikke være i filter bøtten.
Kan jeg tage ånderøret af og proppe hullet i olie proppen, den har jo et ånderør mere som går ind bag på motoren.

Mvh

Jens Peter Sørensen.
Index
17412: sv: sv: sv: sv: sv: Skif af morot olie og luft filter. (22-08-2004 11:12:17) (svar på 17411)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.187)
hej Jens.Du tager og laver et ånderør ned langs motoren fastgør det til bundrammen med nogle strips,luk hullet ved filter med plast prop ellerligende ,du skal ikke røre ved udluftning bag på motor da denne tager overtrykket fra motoren,sådan har jeg gjort på flere biler jeg har haft med den typpe filtre.
Index
17422: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skif af morot olie og luft filter. (22-08-2004 22:34:43) (svar på 17412)
Jens Peter Sørensen #6791, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.14)

Hej Bjørn.

Det lyder da som en fin løsning, så bliver luft filteret da ikke levret ind i olie.

Har du nogen ide om hvor meget olie der damper af gennem ånderøret ?
Filter bøtten er jo drænet i bunden så der kan jo godt have rendt meget den vej gennem de foreløbigt 19 år bilen har tøffet rundt på vejene.
Kunne man tænke sig at man trækker er olie spor efter sig, mere end man allerede gør, så man burde sætte ånderøret i en eller anden dåse der kunne opsamle det.

mvh
Jens Peter Sørensen
Index
17429: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skif af morot olie og luft filter. (23-08-2004 13:38:36) (svar på 17422)
Jan Hess #5524, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.199.153.167)
Hej Jens Peter
En ide jeg har fået af en erfaren Landrover mand , er at forlænge slangen/ ånderøret og føre det ind i rammen og derigennem bruge oliedampen som rustbeskyttelse . Ved næste olieskift flytter man slangen/ røret over i den anden vange !
Venligst og med et glad smil Jan