17718:
sv: sv: firepunkts seler (04-09-2004 11:35:12) (svar på
17716)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 80.164.58.251)
Hej Thomas.
Nu ved jeg ikke om H selerne skal erstatte originale seler der allerede sidder i?
Selvom nye H seler er langt sikrere en traditionelle seler, godkender man dem alligevel ikke til syn. (hvis de skal erstatte en original sele).
Nogle synsfolk/politifolk er dog udmærket klar over at sikkerheden er langt bedre og såfremt selerne er monteret korrekt med ordentlig befæstigelse, ja så kan man være heldig at den går, men det er mere undtagelsen end regelen.
Når rallybiler med 4- (og 6) punktsseler skal synes, skal de originale seler også sidde i. (uanset hvor latterligt det er) bare de originale også er i, så kan man bare lade H selerne sidde.
Hvis H selerne du overvejer at montere, ikke skal erstatte andre seler (ved ikke om der er seler bagi, originalt, i sådan en ny én som din?) så er der ingen ko på isen.
Så er det kun en klar forbedring, man sidder virkeligt fast i H seler, ingen tvivl om det. De lidt bedre udgaver fås med en rund centerlås der udløser alle 4 seler på én gang.
Ulempen er jo så, som det også nævnes, manglende komfort: at man virkelig sidder dér og ikke kan bevæge sig ret meget.
Et kompromis i "mellemklassemodel" er at sætte en lidt billigere udgave i (3 punkt sele) udformet a lá H sele model, hvor de to skulderstropper går sammen i én bag sædet og er monteret i en rulle, og dermed fungerer som rullesele, så er komforten der, samtidig med den bedre befæstigelse fortil. Hvorvidt der er plads til det i en Laro ved jeg ikke?
Jeg går ud fra at du anbefales H seler idet personerne skal sidde med siden til kørselsretningen?