tilbage

Land Rover Forum  

Index
18033: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 10:04:25)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.138.149)

Som ejer af Defender 110 Bus til 11 personer, vil jeg gerne høre om andres erfaringer med ovennævnte - specielt i forbindelse med kørsel i udlandet.
Venlig hilsen
Allan Larsen 6858
Index
18037: sv: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 12:20:11) (svar på 18033)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Allan

Klik ind på "Lovgivning/afgifter" her på forummet. Der er en masse om præcis det emne.

mlrh Claus
Index
18038: sv: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 12:27:29) (svar på 18033)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 155.137.0.9)
Hvis du i dette forum søger på:
"buskørekort" giver det 27 hits
"blåt bevis" giver det 22 hits
"hvidt bevis" giver det 26 hits
"kvalifikationsbevis" giver det 13 hits
Jeg tror det er svært at stille et spørgsmål, som ikke allerede er besvaret men du er velkommen til at forsøge.
God læselyst!
mLRh
Nils
Index
18047: sv: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 17:39:23) (svar på 18033)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.207)
Tag dit kørekort, put det i lommen og kør ! Dine farvede beviser gælder kun overfor danske myndigheder, men hav dem på dig.
God tur !
Index
18059: sv: sv: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 21:32:56) (svar på 18047)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære Paul

Det var dog det mest tåbelige svar du endnu har præsteret...
og det siger efterhånden ikke så lidt...

Når manden seriøst efterlyser regler og lovgivning på området, har han også krav på et seriøst svar.

Med lettere syrlig hilsen

Claus
Index
18066: sv: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 22:25:00) (svar på 18033)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.76.84)
Hej Allan, jeg har været ude for at det svenske toldvæsen, ved Hg.borg, spurgte efter en erklæring fra DK Told og Skat om at det var en bus udelukkende til privat kørsel.

Kunne forestille mig det var det samme sydover, erklæringen beviser at du ikke har brug for blåt og hvidt bevis, som jo kun bruges hvis det er ehvervsmæssig personbefordring.

Jeg fik dog lov til at køre efter at have talt højt, langt og længe.
Check lige med dit lokale Told og Skat.

Man må jo køre privatbus på stort kørekort i DK og så gælder det også i andre lande.

Husk altid original reg.attest med, ved kørsel over grænsen.

God tur
Hilsen Kenneth
Index
18070: sv: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 23:05:45) (svar på 18033)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.210.116)
Jeg er ked af at sige det, men principielt er det altså ikke nok med et dansk buskørekort, når du vil køre privat bus i udlandet. Men på trods af det kører de fleste jo heldigvis i uvidenhed og helt uden problemer.

Hvis dit buskørekort kat. D er erhvervet efter 1980 skal du have blåt og hvidt kavalifikationsbevis og mindst 2 års erfaring for at måtte køre i udlandet. Der sondres ikke mellem om det er privat eller erhvervsmæssig kørsel. Der er dog yderligere skærpede krav ved større busser, vistnok til mere end 17 personer. Men det er korrekt at det er nationale bestemmelser, hvilket dog ikke ændrer på at en emsig tysk betjent jo godt kan efterlyse beviserne. Jeg vil dog straks tilføje, at jeg rent professionelt har oplyst utallige medlemmer om det samme gennem mindst de sidste 10 år, og hvergang tilføjet, at jeg aldrig har fået tilbagemeldinger om at nogen har haft problemer, selvom de kørte uden de pågældende beviser, men det er jo ingen garanti for, at andre ikke kan få det. Et uafklaret spørgsmål er hvordan et dansk forsikringsselskab vil reagere ved et uheld i udlandet, eftersom man jo i princippet ikke er i besiddelse af et kørekort, som er gyldigt til at føre det pågældende køretøj i udlandet. I værste fald kan det give problemer med kaskodækningen.

Jeg kan tilføje, at der faktisk også kræves fartskriver i bilen, og overholdelse af køre-og hviletidsbestemmelser, men jeg kender stort set ingen Land Rovere - eller andre private busser - som har fået monteret fartskriver, og det har ejheller givet anledning til problemer. Det er til gengæld EU lovgivning - en forordning fra 1985 - hvor der ejheller skelnes mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, men alene ses på om bilen har 10 sæder eller mere incl. førerens.

Men endnu engang vil jeg præcisere, at ovenstående ikke er garantier. Kører man uden må man være villig til at acceptere den risiko, der er forbundet der med, hvilket jeg også selv har gjort igennem mange år, dog er mit store kørekort af ældre dato.

Lars Ellegaard
3926 reg.nsj.