tilbage

Land Rover Forum  

Index
18706: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 10:21:08)
Søren Ignaz #6905, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.2.164)
Jeg vil godt lige have afklaret et par vigtige ting mht forsikring og terrændækning og håber på jeres hjælp. Jeg har læst div. indlæg i dette forum, men er ikke blevet helt klog på situationen/mulighederne.

Jeg har en 1996 90" 300 Tdi Defender pt forsikret i Top.
Jeg er gået gennem ild og vand med Topdanmark for at finde ud af:
1. De dækker IKKE og VIL IKKE dække terrænkørsel.
2. Præmien er ikke afhængig af grønt bevis - det kender de slet ikke til.
3. Top er stadig rimelige i pris - men er altså uden terrændækning. Jeg har virkelig undersøgt det da jeg ikke kan forstå at Trekroner og Tryg (og sikkert flere andre) kan gøre det, når Top ikke kan. Jeg har talt med deres eksperter på hovedkontoret men der er ikke noget at gøre. Vil man køre terræn må man skifte selskab. Den melding har jeg fået og da jeg er ret skuffet er jeg MEGET interesseret i at høre, hvis der er undtagelser. Jeg beholder helst Top da jeg netop har alle andre forsikringer der og har været tilfreds med behandlingen.
Men jeg tænker at det ikke er så fedt at købe en Defender og så ikke være forsikret i terrænet - grønt bevis eller ej. Det er da som at købe en hund og aldrig gå tur med den! Eller som at købe en cykel og stille den i skuret. Det hænger ikke helt sammen.
Jeg vil meget gerne have et samlet overblik over vores evindelige forsikringsdiskussioner. Jeg tror det er til alles glæde at vi deler vigtig information. Og hvis nogen har fået specialbehandling i deres selskab, kan vi andre LR ejere måske også få det. Derudover har jeg intet imod Cimber, men orker bare ikke lige at skifte det hele lige nu, hvis det ikke er nødvendigt. Og så er Top jo altså billigere for mig i Kbh K.

Altså er du forsikret i Top MED terrændækning må du godt skrive. Og har du andre gode råd eller indvendinger mht forsikring hører jeg gerne fra dig.
Tak. Vi ses.


Index
18713: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 13:44:10) (svar på 18706)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.26.84.62)
Prøv at skifte ALLE dine forsikringer. Du sparer garanteret en del samtidig med at din bil bliver forsikret i terrænet.
Index
18716: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 14:53:51) (svar på 18713)
Søren Ignaz #6905, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.2.164)
Hej Ole

Du har nok misforstået mig, eller jeg har formuleret mig dårligt. Jeg har alle mine forsikringer samlet i Top, men de vil IKKE dække terrænkørsel.

Mener du jeg skal skifte det hele til Cimber, der er dyrere end Top?

Tak.
Index
18781: sv: sv: Forsikring med terrændækning - UPDATE (20-10-2004 10:12:20) (svar på 18713)
Søren Ignaz #6905, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.2.164)
Hej venner

Jeg har lige haft en ophedet debat med både police og skadechefen (begge to) hos Tryg. De siger at Tryg forsikring PÅ INGEN MÅDE DÆKKER KØRSEL I TERRÆN OG PÅ BANE. Altså soleklart ingen terraændækning i Tryg. Bare så i ved det, jer der er forsikret i Tryg. Jeg ville henvende mig til et Tryg kontor og få det på skrift.

Jeg leder videre.

Ses
Index
18714: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 14:35:40) (svar på 18706)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.177)
Til din orientering Søren:

Jeg har alle mine forsikringer hos Tryg og har status som elitebilist. Den årlige præmie for min Defender 90" 200 TDI er 8.080 kr. inklusive terrændækning.
Om præmien er på niveau med klubbens forsikringsordning eller højere ved jeg ikke, men det kan andre måske afklare.

Mvh'er Morten

Index
18715: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 14:50:42) (svar på 18714)
Peter Struntze (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.170.99)
Hej Morten

Jeg har også mine forsikringer i Tryg, og har haft det i mange år. Jeg har forsøgt at få terrændækning uden held.

Vil du være rar at give opskriften, eller evt lidt flere informationer om indholdet af din forsikring.
Jeg vil da mægtig gerne have dækket min Disco i terræn, men da Cimber skal have næsten det dobbelte for forsikringen i forhold til Tryg, syntes jeg ikke rigtig at det står mål med hinanden.

Håber at høre godt nyt.
Struntze
Index
18734: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 21:04:30) (svar på 18715)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.177)
Peter & Thomas

Jeg gjorde såmænd ikke andet end at ringe til min sædvanlige assurandør hos Tryg og forelægge ham det faktum, at jeg i et anfald af galoperende hjernesvind, men samtidig umådelig begejstring var kommet til at anskaffe mig en Defender, som jeg svært gerne ville have dækket af en forsikring ligeså god som den jeg har på min 18 år gamle VW Golf GTI - og pointerede samtidig, at den også skulle være dækket, når den færdedes i terræn, fordi det jo ligesom er det, bilen er lavet til og fordi jeg havde og fortsat har til hensigt at fremføre bemeldte ekvipage off-road.
Lad mig dertil f'øje, at jeg dog har en større suppehønd at plukke med assurandøren, for præmien er nemlig steget med omkring 1.500 kr. siden tegningen desuagtet der ikke er anmeldt skader af nogen art.
Desuden har jeg foranlediget af diverse konversationer på det seneste til hensigt at bede Tryg om en krystalklar og utvetydig afklaring af, hvordan selskabet definerer terrænkørsel.
Forlods vil jeg være forberedt på, at forsikringen ikke dækker konkurrencekørsel baseret på en tidsfaktor , det vil primært sige hastighedsprøver, men måske vil også deltagelse i trophy/trial med indlagt tidsfaktor været undtaget fra dækning, fordi der er sat en tidsfrist for gennemførsel af baner.
Derimod bør frikørsel og anden kørsel uden tidsbestemte faktorer under alle omstændigheder være dækket.
Det vil jeg vende tilbage til, når jeg har fået svar fra selskabet.

Mvh'er fra Morten
Index
18719: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 15:31:00) (svar på 18714)
Thomas Skou #5389, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.237.68.224)
Vedr.Terrændækning
Hej morten
vil du ikke være ra at ringe til mig ang.tryk da jeg haver en note fra tryk at min 90 /110 ikke er dækket :0) så jeg er et stort ???mvh. Thomas Skou 20128712
Index
18723: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 18:31:13) (svar på 18706)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Hvad er egentlig TERRÆNDÆKNING ? Jeg havde indtil for få måneder siden også Top som forsikringsselskab for min OneTen 2,5 d 1987 og den dækkede også terræn, men ikke konkurrencekørsel i terræn eller på vej.
Min årspræmie skulle været 5.200 DKK, men pludseligt gik mit ellers ganske udmærkede forhold til Top i spåner og årtiers samarbejde måtte jeg simpelthen opsige. Bl.a. steg den aftalte præmie til 7.700 DKK med det først girokort og så gik elevatoren igang. Op og ned, ringe , skrive, besøge ! Da jeg havde fået nok af denne Top-behandling, flyttede jeg OneTen til Tryg for 5.300 DKK/helårlig/kasko/ansvar mens resten af forsikringerne gik til GF, da de kunne give mig samme dækning for rundt regnet 60 % af det, Top fik af mig.
Kun LR ville blive så dyr, at det ville være dumhed, at tegne den i GF : ca. 9.600 DKK.
Tryg dækker lige som Top kørsel til det formål, bilen er skabt til, men ikke konkurrence !
Index
18726: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 19:08:13) (svar på 18723)
Søren Ignaz #6905, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.67.246)
Hej Paul

Ja det er en interessant diskussion hvad terrændækning er, men lad os tage den i detaljer en anden dag.
Du skriver at Top ligesom Tryg dækker de formål vores biler er lavet til, men det er jo ikke helt rigtigt. Top dækker IKKE kørsel i terræn - grønt bevis eller ej. Så er den ikke længere siger de i Top - desværre.

Og derfor skrev jeg og jeg kan da se at der er flere der er forvirrede om de selv er dækket og hvordan og hvorledes. Og derfor efterspørger jeg skråsikre kommentarer og på den lange bane en klokkeklar afklaring af hvordan vi står overfor de store forsikringsselskaber som fx Top og Tryg. Det virker ulogisk at Tryg dækker når Top ikke gør. Kan nogen der er dækket i Tryg ikke lige tjekke dækningen og skrive tilbage her?

Tak - jeg håber vi når frem til et resultat vi alle er glade ved. Søren Ignaz
Index
18728: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 19:26:07) (svar på 18726)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hejsa

Ja nu blive jeg altså nysgerrig - Hvordan har Top, Tryg m.fl. definere at de ikke dækker i terræn ?
Betyder det f.eks. at hverken kasko aller ansvar ikke dækker hvis der ikke er asfalt under hjulene hved et uheld ???

Den argumentation holder naturligvis ikke meter, og kan da kun komme fra uvidende junior forsikings "eksperter" eller hva' - Jeg har selv min RR i Tryg og der står INTET i min police om krav til vejbelægning eller lign...

mvh,
Henning
Index
18731: sv: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 19:51:25) (svar på 18728)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Jeg havde for nogle år siden en undervognsskade på min 109". Skaden skete i forbindelse med kørsel uden for befæstet vej, men ikke som led i konkurrencekørsel. Top dækkede skaden uden videre.
Da jeg i fjor skulle have min nuværende OneTen forsikret, fremhævede assurandør specielt, at motorsport eller konkurrencekørsel ikke var dækket.
Det samme svar har jeg fået hos Tryg.
Men når det drejer sig om motorsport, så skal der en speciel forsikring til og det mener jeg, fremgår også af policen.
For mit vedkommende gælder, at jeg ikke deltager i Trial eller Trophy, men bare tøffer rundt på en terrænbane eller ude i vor skov eller i bjergne i Spanien.
Et forsikringsselskab kan ikke frasige sig ansvaret, når blot en bil forlader befæstet vej. Tænk, hvor mange Volvo 240, har trukket campingvogne på marker eller trailer med træ gennem skove. De er selvfølgelig dækket og det samme gælder vore biler, der endog utvivlsom er indrette til, at køre i terræn...
Alle pseudo-terrænbiler á la BMW, Mercedes, Porsche, VW, Kia, Hyundai m.v. : de er da allesamme forsikret i det ene eller det andet selskab. Selvom en BMW er uegnet til terrænkørsel, så er jeg overbevist om, at der ikke står andet i policen end til en Land-Rover.
Har man lyst til, at prøve konkurrencekørsel i sin Land-Rover, må man få bilen forsikret gennem klubbens forsikringsordning.
Og lige en lille salut: så længe der hænger nummerplader på en bil, er det det forsikringsselskab, som står noteret som det ansvarsdækkende i Centralregisteret, der dækker enhver skade overfor tredie. Den kan de aldrig slippe for og det er nu en meget god lov, vi har på dette område i DK.
Index
18733: sv: sv: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 21:02:20) (svar på 18731)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Poul med fl.

Det var præcis min pointe. Tro ALDRIG på hvad en eller anden tilfældig forsikring medarbejder siger, men nærlæs policen.
Der hersker så meget sludder omkring forsikringsdækning, som desværre for en stordels vedkommende kommer fra mere og især mindre kompetente medarbejdere selskaberne selv. Motorsport og kørsel i terræn har ikke nødvendigvis noget som helt med hinanden at gøre !

Mvh,
Henning
Index
18738: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (18-10-2004 22:07:36) (svar på 18726)
Thomas Haase #6802, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.107.46)
Hej Søren,

I min Tryg police står følgende:

"Forsikringen dækker ikke skade som opstår under terræn-, kap- og væddeløbskørsel eller træning dertil samt enhver kørsel på bane eller på område, der er afspærret til formålet".

Har også vendt den med min assurandør, og må konkludere at terrænkørsel ikke er dækket, samt at Tryg ikke tilbyder denne type dækning.
Men hvad er definitionen på terræn?
En græsmark? En pløremark? En skovsti? Stranden?
Har på assurandørens opfordring tænkt mig imorgen at ringe til Tryg's afdeling for skadeanmeldelser, og høre om evt. præcedens i denne type sager.

Hilsen Thomas
Index
18757: sv: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (19-10-2004 15:40:27) (svar på 18738)
Søren Ignaz #6905, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.2.164)
Hej Thomas og i andre.

Jeg tror det er rigtig godt at vi tager fat i denne snak, der forhåbentlig ender med en klokkeklar afklaring af hvem der er dækket af hvad og hvor. Een ting er at vide man ikke er forsikret, men IKKE at vide det og tro man kan køre "alle steder" er næsten det værste. Så jeg håber vi alle får noget godt ud af denne diskussion, om ikke andet en skriftlig afklaring med ens eget forsikringsselskab.

Tænk nu hvis det ender med at vi må konkludere at Cimber faktisk ER de eneste der dækker i terræn? Tja så er der måske noget om snakken med at Cimber anbefales til os LR ejere.

Keep it up.
Søren Ignaz
Index
18764: sv: sv: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (19-10-2004 17:34:56) (svar på 18757)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Søren,
Cimber er kun en forsikringsmægler og ikke noget forsikringsselskab. Cimbers opgave er, at finde et forsikringsselskab, som vil dække 'terrænkørsel også i konkurrenceøjemed'.
Index
18780: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forsikring med terrændækning (20-10-2004 09:58:23) (svar på 18764)
Søren Ignaz #6905, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.2.164)
Hej Paul

Ja ok Cimber er mægler med stærke forbindelser til Trekroner, der vistnok er ejet af Codan. Er det sådan?

Iøvrigt kræver Topdanmark også en 3-kreds startspærre tilsluttet, så DET er også en vigtig detalje at huske.

Er der ikke andre der har forsikringserfaringer de vil dele?

Mvh Søren Ignaz
Index
18902: sv: Forsikring med terrændækning (25-10-2004 21:58:18) (svar på 18706)
Henrik Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.64.110)
Jeg har en 90 og en 11o i Top med dækning i terræn og har haft det i flere år med påtegning:" dækker under terræn-kørsel"