Vi er også igang med at fikse en ramme (Lr109" ser3) og så fald jeg over denne hjememside (
http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/guide.htm#Metallisering) hvor der står at det skulle være ulovligt at varmegalvanisere en ramme, og så bliver man jo i tvivl igen.
[[[
Metallisering af Auto- & MC- dele
Til metallisering af ovennævnte, er den rene zink at foretrække, da den fremtræder meget glat og fin i overfladen og er særdeles "malervenlig". Hvor aluminium og bimetal er meget ru, er, såvel varm-galvanisering som el-galvanisering, "fedtet" glat, og maleruvenlig, p.a. manglende overflade-ruhed, og den skal primes med en ætsprimer. Zinkens katodiske beskyttelse af stålpladen, er en anden væsentlig faktor, når det drejer sig om overfladebehandling af karrosseridele.
Man kan sige, at den er "selv-helende". Hvis f.eks., en zink-metalliseret stålplade får en ridse, helt igennem zinklaget, vil zinken efter et stykke tid, lukke ridsen igen. (ikke over 1 m.m. i bredden).
Hvis der er tale om en bredere skramme, vil stålet anløbe, men ikke tære. Herudover har metalliseringen den fordel, i forhold til varmgalvaniseringen, at selv tyndpladeemner ikke "slår" sig.
ADVARSEL! Ved varmgalvanisering nedsænkes emnet i ca. 460'C flydende zink, hvilket bevirker at tyndpladeemner deformerer og i mange tilfælde bliver ubrugelige. Med hensyn til varm-galvanisering af chassisrammer, for- og bagbroer, styrtøjsdele og andre solide konstruktioner, skal det nævnes, at udover det ikke er lovligt, er det en meget dårlig ide, da det ca. 460°C varme bad, helt eller delvis afhærder emnet.
Eksempel: Tag et blankt søm og et galvaniseret søm, af samme dimension, og bøj dem. Det blanke søm er langt hårdere end det galvaniserede.
Det skal også nævnes, at metalliseringens svaghed forhold til varmgalvaniseringen er, at man ikke kan metallisere indvendig i hulprofiler, lukkede kassekonstruktioner o.l.
]]]