tilbage

Land Rover Forum  

Index
19380: Pava eller Dinitrol (15-11-2004 02:21:35)
Claus Jaroslav Bech #4824, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.171.68)
Hej kære kolleger udi Land-Roverens bevarelse: hvor findes det Pava el. Dinitrol værksted, der kan rense rammen på en Serie 3 SWB indvendig og derefter sprøjte den fuld af klistret rustbeskyttelse? Hvad er det bedste? Jeg bor i region Nordsjælland. Hilsen, Claus
Index
19386: sv: Pava eller Dinitrol (15-11-2004 13:02:30) (svar på 19380)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Der er vist en del tidligere indlæg omkring dette emne. Jeg har ingen idé om hvordan man kan 'rense' en ramme indvendig. Det er vel noget med en skylning af en slags. Jeg har selv haft problemer med en ramme som var fyldt med en del Høveltemineraler, og brugt flere kubikmeter vand. Både med højtryk og uden. Min erfaring var dog at der samler sig en masse skidt i de små hjørner og kroge ind i selve rammen. Der kan det æde videre af din ramme. Opfyldning med klisterstads (af bitumen slagsen) pakker det hele fint ind med yderligere rustdannelse til følge.
Jeg har dog læst noget om at beskytte rammen indvendig med linolie. Linolie har nogle særlige egenskaber som giver en god beskyttelse. Søg videre i forums historie...
Index
19387: sv: Pava eller Dinitrol (15-11-2004 14:55:05) (svar på 19380)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.236.141)
Jeg har fået pavabehaldlet min defender hos Tåstrup pavacenter. Han vil give 10% til DLRK, og det får du brug for. Han var næsten en hel dag om bare at rense bilen af nedenunder. Jeg ved ikke om rammen er ren indvendig, men det finder jeg vel ud af hvis den begynder at ruste? Alt i alt kostede det mig små 5000 kr.
Index
19403: sv: Pava eller Dinitrol (15-11-2004 19:23:25) (svar på 19380)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.61)
Hej Claus!

Dinitrol'en eller Pava'en i den meget tynde, sjaskede udgave kan trænge igennem stort set hvadsomhelst; hvis der inde i en ramme ligger godt med vådt, væmmeligt, rustfremkaldende pløre, vil de to nævnte rustbeskyttere trænge igennem de våde , kedelige lag helt ind til stålet, hvor de vil lukke af for yderligere tæring. Det bedste er dog, hvis man forinden har foretaget grundig skylning af rammen indvendig. De meget ihærdige borer simpelthen hul i bagvangen udfor de langsgående vanger og giver vangerne en ordentlig gang damprens. Hullerne lukkes så med en passende prop. Desuden sørger man for at bore drænhuller i alle de dele af rammen, der ellers normalt er lukkede. Hvis man gør det til en vane at behandle rammen på den måde hver gang man har været i terræn eller når man skifter olie, så får rusten, den satan, rigtig dårlige vilkår.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
19461: sv: Pava eller Dinitrol - Eller Merkasol (18-11-2004 10:30:44) (svar på 19380)
Søren Ignaz #6905, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.2.164)
Hej Claus

Jeg har lige fået behandlet min 90" Defender fra 1996 med et fantastisk materiale de kalder Merkasol (tror jeg nok). Det har Dinitrolens gode egenskaber, men sidder alligevel godt fast - også efter terrænkørsel.
Spørg Sune i Fløng om pris og behandling. Telf 4655 1075. Jeg er meget tilfreds med den behandling min bil fik for en måned siden.
Prisen var under 3.000 kr.

LR hilsen