19488:
sv: Varme/blæser 300TDI 1995 (18-11-2004 21:36:17) (svar på
19429)
Sune Gasberg #6280, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 80.63.251.10)
Hej Jørn..
Så'n en 300TDI Defender har sine svagheder, og en af dem fremprovokerer præcis den mystik du beskriver..
Stikforbindelsen i det 3-polede stik ude ved blæseren/trinmodstanden har det med at irer/tære, grundet den konstante +.
Det er den Grøn/lilla ledning (hvidt stik) så vidt jeg husker, og den føder trinmodstanden med +.
Denne tæring bliver så "forstærket" hvis blæsermotoren er dårlig, og med en defekt blæsermotor giver dette problem nemlig dette spændings-forsvindings-nummer som du omtaler..
Tjek det 3-polede stik, skil det ad og kig efter grøn/hvidt snask.
Af med indsugningsgrillen på højre forskærm og stik armen ned og mærk om blæsermotoren drejer let.
Og her kontrollere du samtidig at drænventilen for indsugnings-kassen fungerer.
(Det lille hul i bunden af indsugningskassen lige før blæsermotoren, som tit er fyldt med ækre sager fra det dejlige danske vejr)
Hvis din blæsermotor ikke køre, ved direkte 12V på det 2 polede stik er den defekt.
Mvh.
Sune