tilbage

Land Rover Forum  

Index
19429: Varme/blæser 300TDI 1995 (17-11-2004 08:32:02)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Ingen varme og vinteren nærmer sig
Sikringen (nr 5 15 amp) ok
Uden sikring i er der strøm på indgangen, men med sikring i, forsvinder strømmen
Jeg har prøvet at gi' blæseren strøm direkte på både det to-polede og tre-polede stik, men uden resultet

Hvad gør jeg så??

Mvh Jørn
Index
19443: sv: Varme/blæser 300TDI 1995 (17-11-2004 17:17:22) (svar på 19429)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Forstår jeg dig ret: at uden sikring i, er der strøm på indgangen af sikringsholderen ?
Index
19459: sv: sv: Varme/blæser 300TDI 1995 (18-11-2004 07:49:41) (svar på 19443)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Ja det er korrekt det ser altså ud til at strømmen forsvinder når jeg sætter sikring i
Kan der være en kortslutning efter sikringen?
Jeg skal ha' målt om der er strøm på indgangen til blæseren
og vel også på reguleringen, er den forøvrigt placeret før eller efter sikringen?

Mvh Jørn
Index
19460: sv: sv: sv: Varme/blæser 300TDI 1995 (18-11-2004 09:14:07) (svar på 19459)
Finn Herreborg #6314, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.203.215.254)
Hej Jørn,

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået det helt, når du sætter sikringen i forsvinder spændingen så helt uden at sikringen går ?? - hvis det er tilfældet så må det jo være tilgangen til den sikring der er problemet (dårlig forbindelse eller lignende)...prøv eksempelvis at belaste udgangen fra din sikringsblok, eksembelvis med en 55 Watt forlygtepære. Hvis derimod sikringen går må det være din blæsermotor der belaster for meget.

Hilsen

Finn Herreborg
Index
19468: sv: sv: sv: sv: Varme/blæser 300TDI 1995 (18-11-2004 15:19:59) (svar på 19460)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Sikringen går ikke og ja, det lyder tosset
Vist er forbindelsen dårlig men da ikke værre end at jeg med lidt gniden frem og tilbage kan se der er power på indgangen
Index
19479: sv: sv: sv: sv: sv: Varme/blæser 300TDI 1995 (18-11-2004 19:45:01) (svar på 19468)
Niels Josephsen #3100, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.67.175)
Hej

Jeg tror at det er den sedvanlige fejl når det gælder Landrover/Lucas.

STELFORBINDELSER !!!

Blæsermotoren styrres med en stel via kontakten dvs at der er konstant + ved blæsermotoren også når den er slukket.

prøv evt at skille stikket ved blæsermotoren og set stel til direkte på den grønne/gule eller den grønne/grå ledning. hvis den kører er det sansynligvis kontakten eller dennes stelforbindelse fejlen ligger.

Hilsen Niels
Index
19488: sv: Varme/blæser 300TDI 1995 (18-11-2004 21:36:17) (svar på 19429)
Sune Gasberg #6280, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.251.10)
Hej Jørn..

Så'n en 300TDI Defender har sine svagheder, og en af dem fremprovokerer præcis den mystik du beskriver..

Stikforbindelsen i det 3-polede stik ude ved blæseren/trinmodstanden har det med at irer/tære, grundet den konstante +.
Det er den Grøn/lilla ledning (hvidt stik) så vidt jeg husker, og den føder trinmodstanden med +.
Denne tæring bliver så "forstærket" hvis blæsermotoren er dårlig, og med en defekt blæsermotor giver dette problem nemlig dette spændings-forsvindings-nummer som du omtaler..

Tjek det 3-polede stik, skil det ad og kig efter grøn/hvidt snask.

Af med indsugningsgrillen på højre forskærm og stik armen ned og mærk om blæsermotoren drejer let.
Og her kontrollere du samtidig at drænventilen for indsugnings-kassen fungerer.
(Det lille hul i bunden af indsugningskassen lige før blæsermotoren, som tit er fyldt med ækre sager fra det dejlige danske vejr)

Hvis din blæsermotor ikke køre, ved direkte 12V på det 2 polede stik er den defekt.

Mvh.

Sune