tilbage

Land Rover Forum  

Index
19430: montering af amperemeter (17-11-2004 09:53:42)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
SIII:
Jeg kunne godt tænke mit et amperemeter (det kan vel ikke være så dyrt), så jeg kan følge med i hvor meget generatoren lader på batteriet (mon det skyldes de kolde morgener, at jeg pludselig får den lyst?).
Men hvor skal ledningerne monteres for at opnå den ønskede måling? - Nede ved batteriet, ude ved generatoren, eller...?

Vinterhilsener
Frank Lund
Index
19437: sv: montering af amperemeter (17-11-2004 15:21:30) (svar på 19430)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.67)
Får at få glæde af et amperemeter skal al strømmen som bilen forbruger passere gennem amperemeteret, et normalt amperemeter er forsynet med to skruer på hver seks mm.
Jeg synes at det er en dårlig ide at lade al strømmen passere gennem et instrument.
Hvorfor ikke montere et voltmeter i stedet for, så kan du altid se hvor meget strøm der er på batteriet, og hvor meget der lades med.
Hvis ledningen er placeret tæt på batteriet, får du den bedste læsning, men i teorien kan du plugge det på enhver strømførende ledning.
Venlig hilsen Hartley
Index
19442: sv: montering af amperemeter (17-11-2004 16:43:43) (svar på 19430)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 83.89.217.10)
Hej Frank

Hvis dit Ampmeter er et +/- meter kan du med fordel indskyde dit instrument mellem generator og batteri. ledningerne til instrumentet skal være tykke, 5-kvadrat ell. lign.

På den måde får du mulighed for at følge med i om dit forbrug er større eller mindre end generatorens ladekapacitet. Med andre ord om der lades eller tappes fra dit batteri.

Mvh Thomas
Index
19444: sv: montering af amperemeter (17-11-2004 17:37:22) (svar på 19430)
Peter Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.97.150.221)

Hej Frank

Her bør du være lidt meget påpasselig, og jeg tror at du vil være bedre tjent med et Voltmeter.

Hvis du ønsker at måle strømforbruget, skal du anvende som du skriver et ampere meter. Du bør vælge et Amp. meter der er beregnet til måling igennem en shunt modstand. Det bevirker at du ikke har det store strømtræk igennem selve Amp. metret, men istedet SHUNT modstanden.

Fra SHUNT modstanden til dit Amp. meter trækker du blot to 1.5 mm2 ledninger der begge er sikret med hver sin sikring på ca. 1 Amp eller mindre.

Du skriver du ønsker at måle hvilken strøm der lades med på batteriet - Placer din shuntmodstand i serie med den tykke ledning der enten går fra generatoren til batteriet, eller fra generatoren til starteren. Brug minimum 10mm2 eller 16mm2 og få en elektrikker til at montere de rigtige kabelsko med en presstang.

Shunt modstanden og din Amp. meter skala skal kunne tåle mindst 80Amp.

Ønsker du at måle strømtrækket til hele bilen ekslusiv startstrømmen er det en lidt anden sag.

- - - -

Du får ligeså meget information ud af et voltmeter der viser batteri spændingen. Monter ledningerne på batteriet, polerne og forsyn + ledningen med en sikring.

Du bør i en optimal situation, med en nyere type generator måle 14.4 volt under kørsel.

Ledningerne til dit voltmeter kan være 1.5mm2 - dog ville jeg vælge et lidt tykkere ledning 2.5 mm2 set udfra et håndværks mæssigt synspunkt.

Som du ser her er det ikke nødvendigt med tykke ledninger, da voltmetret ikke trækker nogen strøm, og derved er spændingsfaldet i ledningen minimal.

Jeg kan sende dig en "tabel" der viser batteri standen udfra batteri spændingen, hvis du ønsker det.

Skriv igen hvis ønsker en uddybning.

Mvh / Br

Peter Sørensen

Index
19491: sv: sv: montering af amperemeter (18-11-2004 21:49:01) (svar på 19444)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.206)
Dersom din bil er en diesel og du vælger amperemeterløsningen, som jeg synes er den mest retningsgivende, skal du passe på at strømmen til gløderørene ikke passerer gennem amperemetret!
Index
19497: sv: montering af amperemeter (18-11-2004 22:23:41) (svar på 19430)
Frank Lund #6039 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.126.60)
Tak for alle svarene.
Nu er tålmodighed en svær ting, så inden alle de fine svar, havde jeg allerede bestilt og modtaget et VDO amperemeter (237,50kr.).
Det kan vise fra -50 til +50 ampere. Den med at sætte den mellem generatoren og batteriet lyder tiltalende.
Det kan da være at jeg også monterer et voltmeter - der er jo ikke så mange instrumenter i cockpitet på sådan en SIII.
/F!
Index
19500: sv: sv: montering af amperemeter (18-11-2004 22:38:55) (svar på 19497)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Ja - og så vil din cockpitinstrumentering i overmål også bedre kunne svare overens med den uhyre flyvske fart, som bæstet kan hive ud af 2,25eren. Næste stop - MÅNEN og husk hårnåle til hentehåret, AMPstrong.
Hejsa Stefan - vi ses på lørdag
Index
19536: sv: sv: sv: montering af amperemeter (19-11-2004 23:13:25) (svar på 19500)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.206)
Dersom man skyder et amperemeter ind mellem batteri og generator vil det kun vise hvad generatoren laver og ikke hvad det reelle strømforbrug udgører; amperemeteret skal ind mellem på den ene side batteriet og på den side generator + strømforbrugerne, dog ikke starter og evt. gløderør.
Index
19537: sv: sv: sv: sv: montering af amperemeter (19-11-2004 23:21:46) (svar på 19536)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.206)
PS PS Fandens til sætternisse, læs i sidste linie, batteriet og på den anden side generator og strømforbrugere dog ikke starter og evt. gløderør.
Index
19559: sv: sv: sv: sv: sv: montering af amperemeter (20-11-2004 21:49:33) (svar på 19537)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.122)
Med andre ord, Verner, viser et amperemeter strømproduktionen, mens et voltmeter viser strømforbruget, hvorfor amperemeter skal monteres mellem generator og batteri, mens et voltmeter skal monteres mellem batteri og forbrugsenhederne ? El har nu aldrig været min stærke side !
Index
19591: sv: sv: sv: sv: sv: sv: montering af amperemeter (22-11-2004 13:12:55) (svar på 19559)
Jakob (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.212.29.91)
Hej Paul

Voltmeter viser spændingen og Amperemeter viser Strømmen.

Prøv at se det i VVS termer, så kan de fleste forstå det.
Spændingen (volt) er lige som trykket en vandhane, temmelig konstant, men falder lidt når man åbner og forbruger.
Strømmen (ampere) er et udtryk for forbrug/opladning, lige som når du åbner vandhanen. Åbner du lidt (kabinelys) kommer der lidt vand ud, åbner du meget (elbagrude) kommer der meget vand ud. Modsat når du lader på batteriet - så er det som at stoppe vandet tilbage i vandhanen, kræver lidt fantasi, gaffatape m.m.

Et voltmeter monteret over plus og minus på batteriet måler, når motoren kører, hvor stor spænding generatoren laver - og når motoren holder stille, hvor stor spændingen på batteriet er (batteriets ladetilstand)

Et amperemeter monteres (i teorien) mellem pluspolen på batteriet og plusledningen for at måle strømmen. Positivt udslag på amperemeter betyder at man bruger mindre strøm end generatoren producerer, så der løber strøm til batteriet og batteriet oplades.
Negativt udslag betyder modsat at man forbruger mere strøm end generatoren producerer, strømmen løber fra batteriet og der aflades.
I praksis monteres ampmeter uden om starter og gløderør så man ikke trækker for meget strøm gennem amperemetret.

Volt/amp meter har begge deres fordele og ulemper...
Voltmetret kan ikke fortælle dig om du er i gang med at aflade dit batteri under kørsel, det kan amperemetret.
Voltmetret kan fortælle dig om batteriets ladetilstand og generatorens ladespænding, det kan amperemetret ikke.

Så konklusionen må være...
Vil du vide om du er ved at bringe dig i en situation hvor du ikke kan starte næste morgen fordi du aflader dit batteri under kørsel- så køb et amperemeter.
Vil du vide hvorfor skidtet ikke vil starte næste morgen, hvor starteren bare siger klik og prince of darkness tilsyneladende har haft fingrene i din bil - så køb et voltmeter.

/Jakob
Index
19558: sv: sv: sv: sv: montering af amperemeter (20-11-2004 21:00:19) (svar på 19536)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Kære Verner!
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår forskellen på det først og det sidste du skriver om hvor amperemetret skal monteres.
Vil du have noget i mod at tegne hvor du mener?
P.F.T.
Frank Lund - nu med nyt gaskabel!
Index
19575: sv: sv: sv: sv: sv: montering af amperemeter (21-11-2004 22:51:43) (svar på 19558)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.206)
At forbinde et amperemeter i en seriebil. Man skal bruge et par meter 4 til 6 kvadrat ledning, man kan bruge 2.5 kvadrat som lægges dobbelt, kabelsko i passende størrelse, isoleringstape samt værktøj. Aftag stelkabel på batteri af sikkerhedsgrunde. Afmonter de to brune ledninger, den ene er m. dobbelt ledn, på den øverste bolt på starteren, sæt en 8mm. solid kabelsko på det nye ledn. og saml dem med en kort 8mm. bolt, isoler samlingen godt m. tape og sørg for at de holdes godt fri af udstødningen. Monter den nye ledning på den ene skrue på amperemetret. Fra den anden skrue på amperemetret trækkes en ledning, samme tykkelse, til starteren der hvor du aftog de to brune ledninger. Giver viseren på amperemetret udslag til den forkerte side bytter man om på ledningerne på ampm. Problemet er så at strømmen til gløderørende går gennem ampm. jeg mener at det er 80 amp. de bruger, man skal nok sætte et arbejdsrelæ i mellem for at skåne amperem.
Da det jo er generatoren der skal forsyne bilen med strøm skal visningen på amperemetret være omkring + 2-4 amp. ved alm. kørsel, efter at batteriet har fået den strøm tilbage som det brugte til at starte motoren. Holder man eks. for
rødt lys m. kørelys, blæser, viskere osv. igang vil ampm. vise - 10-20 a.