tilbage

Land Rover Forum  

Index
21629: Vinduesvisker (23-02-2005 10:27:24)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.193)
Min Defender fra '96 har problemer med forrudeviskerne.
De startede med at stoppe vilkårlige steder på ruden, i stedet for nede i bunden som de skal. Så for et par uger siden (i en snestorm) stoppede de helt med at virke. Dengang var det vist bare sikringen. Bagefter virkede intervalfunktionen ikke.
Igen i går (i en snestorm) skete det samme. Denne gang hjalp det dog ikke at skifte sikringen, da den bare sprang igen.
Hvad kan det være? Er det viskermotoren eller er der en enhed eller relæ, der styrer intervallet og viskermotoren. i så fald - Hvor f..... sidder den henne.
Index
21631: sv: Vinduesvisker (23-02-2005 10:44:45) (svar på 21629)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jacob

Det er aldrig "bare sikringen" , der er jo en årsag til at den springer.
Jeg ville kikke nærmere på stilk armen under rattet. Det lyder som om kontakterne er brændt af. (noget underdimensioneret lo.. fra starten).
Iøvrigt sidder viskermotoren bag dækpladen venstre side af bilen ..lige foran førerens venstre knæ.
Hvis kontakten er iorden, kan det være at motoren har kørt så trægt pga. manglende smøring m.m. at den til sidst har opgivet ånden.


mlrh Claus
Index
21632: sv: sv: Vinduesvisker (23-02-2005 11:13:29) (svar på 21631)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg er elektronikuddannet, så jeg ved godt at det aldrig "bare er sikringen". Men i en snestorm chekker man lige om det hjælper. (forresten er jeg også militæruddannet, så jeg ved også at man ikke "chekker")
Jeg ved godt hvor viskermotoren sidder, men er der ikke noget eksternt der styrer intervalfunktion og at viskerne kører 3 gange når sprinkleren aktiveres? Jeg har mistanke til sådan en enhed, da det jo var her symptomerne opstod.
Samtidig stoppede viskerne også på underlige steder, i stedet for i bunden af ruden. Jeg har kikket i et diagram, hvor der var noget, der hed wipers ECU. Jeg kan bare ikke finde den fysisk. Det skal siges at diagrammet er fra '97, og min bil er en '96model fra '95. Jeg som troede at den eneste ECU, der er i min bil, er den til EGR-systemet.
Er der nogen der ved, om der findes mere elektronik i min bil, der kan gå i stykker på ubehagelige tidspunkter?
Index
21634: sv: sv: sv: Vinduesvisker (23-02-2005 11:24:33) (svar på 21632)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
ja-ja da...
Det var nu dig selv der skrev "det var vist bare sikringen"
med eller uden E-MEK uddannelse.....

Reparationshåndbog kan med økonomisk fordel anskaffes gennem klubbutikken.

...Claus
Index
21635: sv: sv: sv: sv: Vinduesvisker (23-02-2005 11:31:01) (svar på 21634)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg har manualen, men den ligger jo derhjemme. Hvilket jo ikke gør stor gavn. Desuden står der jo kun hvordan tingene skal være når de virker.
Forummet er bedre, for her får man rigtige erfaringer fra rigtige mennesker og det er nemmere at have med at gøre.
Jeg mangler en løsning og skal til jylland på fredag...
Index
21640: sv: sv: sv: sv: sv: Vinduesvisker (23-02-2005 12:24:22) (svar på 21635)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.64.35)
Hej Jakob

Jeg havde næsten samme problem med min 90" Defender fra 1996. Jeg forsøgte et par gange med hjælp fra div. klubmedlemmer at løsne den holder, der styrer trækakslerne til viskerne - men de var rustet fast (du ved de helt små umbracoskruer). Derfor endte jeg med at få nye viskerholdere på og nu kører de perfekt (selvom de stadig kan ryge af i en snestorm!). Nåh men hvis jeg var dig ville jeg altså ringe til en mekaniker med forstand på LR.

Mht automatikken kan det jo være det er selve kontaktarmen ved rattet der er blevet træt - eller relæet eller noget tredie. Måske den trænger til et eftersyn?

Held og lykke.
Index
21637: sv: sv: sv: Vinduesvisker (23-02-2005 11:39:17) (svar på 21632)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.23.40)
hej Jakob,

mine viskere stopper også sjove steder, og min interval funktion virker kun sporadisk. Håber du kommer til bunds i sagen og deler hvad der er galt.

mvh jesper
D90 1995
Index
21651: sv: sv: sv: sv: Vinduesvisker (24-02-2005 07:59:17) (svar på 21637)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Nu er det fikset. Det var parkringskontakten der var defekt. Inde i den sidder nogle små kobberkontakter, der bevæges af en lille arm, som går ind i viskermotoren. En af disse kontakter var knækket, hvilket først har gjort at kontakten ikke stoppede viskerne det rigtige sted. Senere har den ligger og raslet rundt, og har så kortsluttet + til stel hvilket har sprunget sikringen. Første gang jeg rodede med det har jeg fået raslet den løse fjeder rundt, så kortslutningen forsvandt.
Løsningen var simpelthen enten at købe en ny viskermotor (2200,- +moms hos terminalen i Birkerød (jeg skal til jylland i morgen og kunne ikke vente)), eller at lodde den knækkede kontakt og lime kontakthuset sammen igen. Jeg valgte det sidste, og testede viskerne i en halv time uden problemer.
Er der nogen der ved om man kan købe parkeringskontakten seperat? Den er ret nem at skifte.
Index
21782: sv: sv: sv: sv: Vinduesvisker (28-02-2005 22:58:37) (svar på 21637)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.194.211)
Jeg har nu købt en ny parkeringskontakt til mín viskermotor. Den kostede Kr.174,56 (INCL. moms og forsendelse) hos williams og jeg havde den dagen efter.
Det er den lille hvide klods hvor de fem ledninger til viskermotoren er forbundet på motoren. Den kan let skiftes uden at tage viskermotoren ud, man skal bare skubbe den væk fra den cylidriske del af viskermotoren, og sætte den nye på.
Index
21646: sv: Vinduesvisker (23-02-2005 18:33:28) (svar på 21629)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Intervalfunktionen styres af et rødt relæ bag sikringsboksen, men relæet er sikkert ikke årsagen. Inde i viskermotoren sider en parkeringskontakt, kontakten får støm fra tændingen via en grøn ledning til viskermotorens stik, hvis viskerne står alle andre steder end i parkeringsstillingen, sender kontakten strøm ud af en brun/lysegrøn ledning på viskermotorens stik, via intervalrelæet til viskerkontakten og retur til viskermotoren så motoren fortsætter med at køre selvom viskerkontakten er afbrudt. Når viskerne når parkeringsstillingen, skifter den brune/lysegrønne ledning til stel og viskermotoren stopper.

Hvis spændingen på de brun/lysegrønne ledning ikke skifter mellem spænding/stel (afhængigt af viskerbladenes stilling) er parkeringskontakten i viskermotoren defekt. Hvis spændingen skifter som beskrevet, er det den hårde vej gennem kredsløbet fra parkeringskontakten til intervalrelæet og til viskerkontakten for at finde den dårlige forbindelse.

Sikringen kan ikke klare en stor belastning i viskertrækket, strømforbruget bliver for stort og sikringen sprænger. Kontroller de to spindler viskerarmene er spændt fast på, giv spindlerne lidt rustopløser mens viskerne kører - det kan gøre underværker.

Lige kommet hjem fra et pragtfuldt snevejr :o), det er helt sjovt at køre Defender.

Hilsen Carsten