tilbage

Land Rover Forum  

Index
21987: Regler for motorskift? (06-03-2005 15:22:00)
Jens Axboe #6778, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.22.158)
Hej,

Hvordan er reglerne for ilægning af en ny motor? Normalt er der vist en 20% mht til "tuning", men hvad med feks at smide en 4,6L V8 i en Disco i stedet for den 3,9L den er født med? Hvis der alligevel skal smides en ombytningsmotor i, er der ikke den store forskel i pris. Men jeg er uklar omkring reglerne på dette område, er der nogen der kan hjælpe?

Tak, Jens
Index
21991: sv: Regler for motorskift? (06-03-2005 16:12:49) (svar på 21987)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.187.207)
Hejsa

Du må tune den gamle rotte alt hvad du lyster. Hvis du skifter motor må du øge effekten med max 20%. Overskrider du dette, skal du betale afgift tilsvarende at du har impoteret den fra udlandet, så er dette tilfældet er det en fordel at exportere den, få noget af afgiften igen og så impotere den igen dagen efter, så slipper du meget billigere.

Held og lykke med projektet.

Mvh Christian
Index
21994: sv: sv: Regler for motorskift? (06-03-2005 17:34:20) (svar på 21991)
Jens Axboe #6778, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.22.158)
Hej Christian

Tak for dit svar! Hvor går så grænsen ved hvad der defineres som tuning og motorskift? Hvis jeg feks køber en short engine ombytter, så har jeg jo skiftet hele motorblokken men har ikke smidt en komplet motor i - takseres det som tuning eller motorskift?

Hvad går de 20% i øvrigt på? Regner man i volumen, så kan jeg jo godt smide en 4,6L i (min 3,9 er 3954cm3 helt præcist). Effekt/moment mæssigt ligger den dog vist en del over de 20%.

Mvh Jens
Index
21996: sv: sv: sv: Regler for motorskift? (06-03-2005 17:42:24) (svar på 21994)
Jens Axboe #6778, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.22.158)

For nu at følge op på mit eget indlæg, så fandt jeg følgende på toldskat hjemmesiden:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=110568&vID=74395&action=vis#i110568

som besvarer en del af spørgsmålene. Så vist jeg kan se, kan
jeg måske lige præcis nå de 20% effektforøgelse med en standard 4,6L motor, da den er angivet til 224HK og min er født med en ydelse på (så vidt jeg husker) 185HK. Hvis jeg er heldig, det er godt nok 21% over...
Index
21997: sv: sv: sv: sv: Regler for motorskift? (06-03-2005 17:48:12) (svar på 21996)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.25.17)
Hejsa

Med hensyn til motorydelse på en 4,6 er så kommer det an på hvornår motoren er fra. I følge værkstedsmanualen så har Range Rover P38A med nummer under 99MY 225 hk og efter har de 217,6 hvilket jo nok lige kan gå an i forhold til 20% grænsen.

mvh,
Henning
Index
21998: sv: sv: sv: sv: sv: Regler for motorskift? (06-03-2005 17:49:46) (svar på 21997)
Jens Axboe #6778, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.22.158)
Hej

Ah interessant, tak! Jeg må prøve at høre RPI hvad præcist de 4,6L de sælger er officielt angivet til at yde.

Mvh Jens
Index
21999: sv: sv: sv: Regler for motorskift? (06-03-2005 17:49:59) (svar på 21994)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.241)
Du skal vist også skifte hele motorstyringssystemet så det passer sammen med motoren. de 20% hedder effektforøgelse, dvs. flere hestekræfter.
Din 3,9 l skulle have 182 hk og en 4,6 når op på 225 hk.
182 + 20 % = 218 hk !
Det er fabriksoplysningerne, som gælder, men personligt ville jeg være temmelig ligeglad med de 7 hk og for den sags skyld vil Bilsyn næppe kende forskel eller forske i sagen !