tilbage

Land Rover Forum  

Index
22214: Hvad er sanddæk for noget (12-03-2005 01:25:11)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.106.141)
Jeg har flere gange hørt ordet sandæk nævnt her i Land Rover Forum.
Hvad kan disse sanddæk og hvad kan de ikke.
Jeg synes der er en del uenighed om sanddæk og vinterkørsel når jeg kigger tilbage i Forums arkiv.
Hvad koster iøvrigt sådan nogle "sanddyr", og hvordan der Db udslaget ved f.x. 100 km/t?
Index
22215: sv: Hvad er sanddæk for noget (12-03-2005 01:49:25) (svar på 22214)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 84.246.241.14)
Hej Hans-Henrik

Sanddæk er det der var standart på millitær LR's og de er "stormønstret" gummiringe der ikke kan andet end at få dig igennem mudderhuller og sådan. (kun min egen oplevelse af dem) har p.t. BF AT på, og de kan ikke det samme i mudder som de "gode gamle sanddæk" eller sagt på en anden måde... da jeg havde sanddæk på sad jeg aldrig fast, men efter jeg har fået et godt vejdæk på (BF AT) har jeg skulle have hjælp til at ud af mudderet..
Sanddæk ville sikkert være et godt set x-tra dæk at have til div. offroad oplevelser, men på asfalt er der så mange der er bedere...
Gurskov
Index
22513: Sanddæk og mudder. (17-03-2005 22:25:03) (svar på 22215)
Jørgen Egballe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.174.35)
Hej Gurskov,

Vores dæk i Forsvaret har ganske rigtigt været kendt som "sanddæk" og er meget grovmønstrede, men hvis du søger lidt på nettet (google eller lign.) vil du finde en lang række advarsler fra diverse sahara og overlander eksperter som skriver at mudderdæk er de værste sanddæk du kan finde (blandt offroad dæk naturligvis). Det beror på at mudderdæk er konstrueret til at grave sig ned gennem mudderet for at finde fast grund at stå fast i, hvilket er præcist det modsatte af hvad et godt sanddæk gør. Mudder dæk graver dig ned og sætter dig fast i sand, sanddæk fordeler vægten og "flyder ovenpå" uden at sætte dig fast. Det er ihvertfald teorien :-)

De fleste sites jeg har set skriver at gode sanddæk er enten deciderede sanddæk (konstrueret specifikt til formålet) eller brede All Terrain dæk.

Jeg skal med det samme gøre opmærksom på at jeg ikke har praktisk erfaring med forskellige dæktyper i sand, jeg har kun studeret teorien i min jagt på hvilke dæk jeg skal investere i (netnørd).

Med venlig hilsen
Jørgen
3757
Index
22218: sv: Hvad er sanddæk for noget (12-03-2005 09:52:14) (svar på 22214)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.237.165)
Det er helt rigtigt hvad henrik skriver ang. sanddæk. men jeg kan lige tilføje at sanddæk larmer USANDSYNLIG meget ved 100 km/t, og ved alle andre hastigheder iøvrigt også. Derudover har jeg ikke ret gode erfaringer med sandæk om vinteren på glatte veje, der er de først rigtig spændende. men tilgengæld udemærkede når bare der ligger et ordentlig snelag.
og apropos sne, så tror jeg lige jeg skal ud og se om ikke der måske lige nøjagtig er kommet nok sne til at der er bare lidt hvidt over det hele igen.
hilsen Mads.