tilbage

Land Rover Forum  

Index
22402: Prisforskel på parabolske fjedre (15-03-2005 20:48:16)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Er der nogen der har erfaringer med parabolske fjedre fra Paddock's - der er jo en "lille" forskel på de ca 5000,- som man giver for et sæt her i landet og til de ca 1600,- + forsendelse som Paddocks kræver ?

Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
Index
22407: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (15-03-2005 21:23:14) (svar på 22402)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 82.195.170.228)
Måske en tüv godkendelse og dered synsmandens blå stempel kan være forskellen? Vigtig er den dog.
vh/Jørgen
Index
22411: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (15-03-2005 22:37:35) (svar på 22407)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Ja, en Tüv godkendelse kan jeg nok ikke få til Paddocks - er der nogen som ved om der findes en engelsk pendant - eller er det kun Tüv der dur ?

Michael
Index
22410: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (15-03-2005 22:11:35) (svar på 22402)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.107.215)
Hejsa.
Jeg har prøvet forskellige og har måttet konstaterer at som med alt andet her i livet så er der sammenhæng mellem pris og kvalitet, jeg er endt ved TIC fjedre, der er en dansk importøt som kan være en behjælpelig med service.Og der er Tüv på dem.

Med venlig hilsen
Ole 0493.

Ps:Hvis det skal være rigtig godt så køb også de støddæmpere som har en speciel dæmperkarakteristik beregnet til parabolske fjedre
Index
22412: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (15-03-2005 22:39:30) (svar på 22410)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Ole,

Det lyder fornuftigt nok, men hvordan (udover prisen) kan man kende en "god" parabolsk fra en "slem" ?

Michael
Med slatten fjeder
Index
22413: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (15-03-2005 22:55:02) (svar på 22412)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 84.246.241.14)
Hej Michael

- ro på nu! der er jo kun gået 2 timer siden du skrev dit indlæg, og du har ikke fået svar på dit spørgsmål (- hørt fra nogen der har fjedre fra Paddock's)
-Hvis den pris du har fået er med nye støddæmpere( for det skal du jo også ha), så er det da nok chancen værd, hvis det bare skal være billigt... det er jo ikke sikkert at synsmanden kan se forskel

_ Jeg har selv købt fra http://www.wiberg-wiberg.com/vis.asp?v=gruppe&gid=10 til min 88er (4500.-) og der var dæmpere med.... dem er jeg meget glad for, kan kun anbefales herfra.

Jeg tilslutter mig hvad Ole skriver ang. kvalitet og pris

Gurskov
Index
22415: sv: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (16-03-2005 00:33:27) (svar på 22413)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.38)
Jeg har også levet efter devisen, at det ser de sgu nok ikke, og selv om jeg har TÜV erklæringen til de TIC fjedre, jeg har monteret på familiens biler, så plejer jeg ikke at tage den med.
Sidste gang jeg var til syn med konens 88" (soft top), var der en synsassistent der ikke var helt tilfreds med at en softtop ikke skulle have gitter i, og den skulle derfor have den store tur.
Det endte med at han ikke ville godkende fjedrene, indtil jeg kom i tanke om, at jeg jo bare havde smidt hele mappen med papirer ind i bilen, og derfor havde TÜV erklæringen med.
Først efter at han havde kontrollret mærkerne i fjedrene og sammenlignet dem med papirerne, var han tilfreds.
Selvfølgelig blev genfremstillingen herefter krævet på bagateller, men fjedrene beholdt jeg da.
Venlig hilsen
Hartley
Index
22417: sv: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (16-03-2005 07:46:21) (svar på 22413)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Henrik,

Jeg tager det helt roligt - man er vel ikke halvt molbo og halvt århusianer for ingenting...

Jeg har også kigget på Wiberg, og det ender såmænd nok med at det bliver dem, men så vidt jeg kan se er de 4500 ikke med støddæmpere - det bliver 1600 oveni hatten

Prisen på et sæt støddæmpere er sjovt nok stort set den samme i UK og i Danmark på ES9000'erne - der er ihvertfald ikke dobbelt op på prisen som på fjedrene - hvilket jo nok taler for at de billige fjedre ikke er af samme kvalitet.

Michael
Index
22427: sv: sv: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (16-03-2005 11:41:25) (svar på 22417)
Mads Wallentin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.79.236)
Hej Michael.

Jeg havde TIC på min gamle 88", men har skiftet til Rocky Mountain fra Wiberg, som jeg finder langt bedre. Jeg har valgt to-blads modellen hele vejen rundt med de tilhørende Pro-støddæmpere. Og selvom vi ikke nærmere os personbilskomfort, så er bilen blevet behagelig at køre i på markeveje såvel som på asfalt ligesom dens akselvandring i terræn er blevet bedre. Og vejgrebsmæssigt er der heller ikke noget at udsætte. Med de gamle TIC fjedre, der var for hårde, kunne hele bilen finde på at hoppe sidelæns, hvis den ramte et bump - det var ikke sjovt i sving. Men man skal jo huske på, at en LR uanset årgang aldrig bliver til en sportsvogn (smiley).

Servicen hos Wiberg var i øvrigt helt i top - Søren og hans far havde altid tid, hvis jeg havde spørgsmål. Så mht. pris kontra TUV/dansk godkendelse ville jeg gå efter det sikre. Det er enten Rocky Mountain eller TIC - og det valg må du selv tage.

Håber det hjalp lidt.

Hilsen Mads
Index
22433: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (16-03-2005 12:30:33) (svar på 22427)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.47)
Det vigtigste når man taler om undevognen og køreegenskaber er faktisk netop støddæpmerne, det er støddæmperne, der sørger for at kontakten til underlaget, er konstant ved sving og ved opbremsninger.
Ved parabolske fjedre er det meget vigtigt at vælge de rigtige støddæmpere, dels arbejder undervognen meget mere, hvilket stiller meget større krav til, at støddæmperne kan klare den meget større varmeudvikling, og dels er fjedervandringen meget større, faktisk er der en forskel på op til 17cm mellem de dårligste og de bedste støddæmpere ved fuldt udslag, og det vel at mærke med samme mål under sammenfoldet tilstand.
Det bliver også meget mere mærkbart om det er gasstøddæpmere man monterer, parabolske fjedre er så bløde, at det ekstra løft gasstøddæmpere giver under lav belastning, giver stor ekstra komfort, lige som sandsynligheden for at bilen "hænger" lidt i en stram støddæmper under parkering bliver minimeret.
Vil man derfor have fuld glæde af sine parabolske fjedre, er det essentielt at montere dem med polybøsninger både i ramme og fjedre.

109" STW med personbilskomfort og sportsvogns egenskaber.
Og ja her burde være en smily for jeg ved jo godt at de to ting modsiger hinanden. Men hvad Land Rover er jo miraklernes bil.

Venlig hilsen
Hartley
Index
22434: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (16-03-2005 12:35:10) (svar på 22433)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Hartley,

Du lyder meget fornuftigt - ved du ca hvad urethanbøsninger til en 88" SIII ligger på ? Er det ligegyldigt om de hedder Poly eller Deflex, eller hvad man nu ells kan finde ?

Venlig hilsen
Michael
Index
22470: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Prisforskel på parabolske fjedre (17-03-2005 01:17:31) (svar på 22434)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.113)
Hvis man søger på Deflex på nettet så finder man dem til omkring 35£ - 41£. Deflex er sikkert et udemærket produkt, at de også laver bla. skudsikre veste må borge for kvalitet, selv om det selvfølgelig ikke siger ret meget om deres behandling af garantisager.:-)
Polybush har gjort rigtig meget ud af at udvikle forskellige typer, således at man kan vælge mellem comfort, classic, og en sportsmodel til hård terrænkørsel.
Det der er vigtigst er at målene passer.
De er meget lette at skifte, når først man en gang for alle har fjernet de besværlige gummibøsninger.
Iøvrigt så følger polyurethan bøsninger med når man køber fjedrene hos TIC. Ihvert fald dem der sidder i fjedrene, så skal man kun købe dem til rammen.
venlig hilsen
Hartley