tilbage

Land Rover Forum  

Index
23249: Flækkede stempler (11-04-2005 13:03:36)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 158.43.81.42)
Hej

Jeg har pillet toppen af min 90 D na for at skifte toppakning, ordne ventiler m.v. og efterser i denne forbindelse osse lige cylinder og stempler. Alle 4 stempler har en revne fra cylindervæggen tættest på det V-formede mærke og ind over toppen på stemplet. Nogle længere end andre.

Er dette normalt slid eller tegn på noget radikalt katastrofalt ? Bilen har angiveligt kørt ca. 250.000

Det er vel noget man ikke kommer uden om at skifte - ik' ?

/Morten
Index
23258: sv: Flækkede stempler (11-04-2005 18:54:46) (svar på 23249)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.139)
Jeg har set noget tilsvarende på en, nu desværre afhændet, 109" 6-cyl,
Jeg valgte kun at skifte de berørte stempler, idet de hver især koster en lille velrestaureret bondegård. Det kom til at virke udmærket.
Du skal ikke basere et langt livs kørsel med sådanne revnede stempler. Typisk vil de bryde rigtigt sammn en dag du skal ud og køre!!!! :-)

mvh
Knud
nu med muligvis revnet topstykke
Index
23259: sv: Flækkede stempler (11-04-2005 19:52:24) (svar på 23249)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.49.104)
Hej Morten.

Søg på stempler i dette forum, læs evt. indlæg 22485.
Stemplerne til en 90" koster ikke en bundegård.

Med 88"er hilsen
Peter
Index
23264: sv: sv: Flækkede stempler (11-04-2005 21:06:28) (svar på 23259)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
Hej Peter

Jeg har allerede læst dit glimrende indlæg og det inspirerede mig til at foretage sådan en "amerikansk" renovering.

Men mit spørgsmål gik mere på om jeg om et halvt år skal lægge nye stempler i igen, fordi der er noget andet grundlæggende galt som afstedkommer flækkede stempler.

Hvis det skyldes almindeligt slid, er det bare på med vanten..

/Morten
Index
23266: sv: sv: sv: Flækkede stempler (12-04-2005 00:53:46) (svar på 23264)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.49.104)
Hej igen.

Jeg tror ikke Du skal frygte at der sker en stor ulykke om et halvt år hvis tingene er ok. når Du skruer skidtet sammen igen. der kan måske være 200.000 i den igen. En ting jeg tror vi af og til glemmer er kølingen, alle kølekanaler skal jo være rimeligt rene, vandpumpens impeller må ikke være slidt eller tæret halvt væk for så vil der mangle cirkulation.

Du skal også regne med at det er en gammel motorkonstruktion der ikke er beregnet til de langvarigt høje omdrejninger der er nødvendige for at følge dagens trafikmønster eller vores ønsker om at komme frem lige så hurtigt som en Polo.

Jeg vil vove den påstand at med en 2 1/4 eller en 2,5 skal man ikke marche med mere end 80 - 85 km/t og med en 2,5TD ikke over 90 - 95 km/t, man kører simpelthen tarmene ud af den for hurtigt.

Tænk også på at smøreolien bidrager væsentligt til kølingen, jo mindre olie der er i bundkarret jo hyppigere er den oppe i smørestederne og jo varmere bliver den, altså, sørg for at oliestanden altid er på max. og husk at et forbrug på 1 L/1000 km ikke er usædvanligt, dvs. check oliestanden hver gang Du tanker. Dine revnede stempler tyder jo netop på at de har været for varme mere end een gang.

Nu er der nok enkelte læsere der ryster på hovedet og vil hævde at jeg er for negativ og undervurderer de nævnte motorer, dem om det, havde de motorer været uovertrufne eller så gode som nødvendigt, havde det vel ikke været nødvendigt at udvikle 200tdi, 300tdi eller td5.

Enhver bil holder bedst når den bliver kørt med respekt for dens konstruktion .

Med 88"er hilsen
Peter
Index
23272: sv: sv: sv: sv: Flækkede stempler (12-04-2005 12:46:11) (svar på 23266)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 158.43.81.42)
Hej igen Peter

Jeg er 100 % enig med alt hvad du skriver. Nu har jeg jo kun haft ansvaret for kørslen de sidste 4 år og hvem ved hvordan den er blevet kørt før det ?

Tak for beroligelsen. Jeg går igang med det spændende projekt

/Morten
Index
23276: sv: sv: sv: sv: sv: Flækkede stempler (12-04-2005 13:18:40) (svar på 23272)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.30)
Hej Morten.
Jeg er helt enig bare få skiftet de stempler, så du kan komme ud at rulle igen.
Det er vigtigt at du kontrollerer cylindervæggene meget nøje, for små revner. Jeg har set flere af disse motorer hvor cylindervæggen har været revnet, når stemplerne ser ud som dine.
Skulle det ske at cylindervæggen har revner, så er alt håb dog ikke ude. Det bliver bare lidt dyrere og meget mere besværligt. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at få boret cylinderen op, så der kan monteres foringer i blokken.
Med håb om minimale skade
Venlig hilsen
Hartley