23266:
sv: sv: sv: Flækkede stempler (12-04-2005 00:53:46) (svar på
23264)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 80.161.49.104)
Hej igen.
Jeg tror ikke Du skal frygte at der sker en stor ulykke om et halvt år hvis tingene er ok. når Du skruer skidtet sammen igen. der kan måske være 200.000 i den igen. En ting jeg tror vi af og til glemmer er kølingen, alle kølekanaler skal jo være rimeligt rene, vandpumpens impeller må ikke være slidt eller tæret halvt væk for så vil der mangle cirkulation.
Du skal også regne med at det er en gammel motorkonstruktion der ikke er beregnet til de langvarigt høje omdrejninger der er nødvendige for at følge dagens trafikmønster eller vores ønsker om at komme frem lige så hurtigt som en Polo.
Jeg vil vove den påstand at med en 2 1/4 eller en 2,5 skal man ikke marche med mere end 80 - 85 km/t og med en 2,5TD ikke over 90 - 95 km/t, man kører simpelthen tarmene ud af den for hurtigt.
Tænk også på at smøreolien bidrager væsentligt til kølingen, jo mindre olie der er i bundkarret jo hyppigere er den oppe i smørestederne og jo varmere bliver den, altså, sørg for at oliestanden altid er på max. og husk at et forbrug på 1 L/1000 km ikke er usædvanligt, dvs. check oliestanden hver gang Du tanker. Dine revnede stempler tyder jo netop på at de har været for varme mere end een gang.
Nu er der nok enkelte læsere der ryster på hovedet og vil hævde at jeg er for negativ og undervurderer de nævnte motorer, dem om det, havde de motorer været uovertrufne eller så gode som nødvendigt, havde det vel ikke været nødvendigt at udvikle 200tdi, 300tdi eller td5.
Enhver bil holder bedst når den bliver kørt med respekt for dens konstruktion .
Med 88"er hilsen
Peter