tilbage

Land Rover Forum  

Index
23348: Efter galvanisering! (14-04-2005 13:50:37)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej Forum!

Havde lidt jern til overs fra et par andre projekter og besluttede mig for at lave en ny kofanger med frontgitter og plads til frontspil.

Besluttede mig samtidigt for at denne kofanger/gitter skulle være stærk, solid og effektiv; men samtidigt så kompakt at den ikke ændrer på bilens tilkørsels vinkel. Nogle færdigkøbte kofangere rager jo ca 30 cm længere ud end standard-kofangeren.

Fik flikket kofangeren sammen i løbet af et par aftener. Havde lidt færdigbøjet rør liggende(fra et kasseret frontgitter), ellers er bøjninger lavet ved at fylde stampet sand i røret og derefter varme op til røret kan bøjes.

Derefter afsted til galvanisering, således at holdbarheden er sikret.

Selve strukturen i kofangeren er lavet af fladstål (10mm/65mm). Kofangeren er boltet til chassiset på de normale to bolte i hver langsgående bjælke, plus et ekstra monteringspunkt i hver side. Boltene er selvfølgelig højstyrke-stål. Alle rør er 1 1/2" vandrør.

Kofangeren er forsynet med huller til trækbolte i hver side. (Disse kan ses på fotos). Derudover er der hul til 20mm sjækel i hver side. Så skulle behovet for fastgørelsespunkter være dækket!

På vedlagte fotos findes kofangeren fotograferet fra flere vinkler. Styrstangsbeskytteren som ses på foto er en normal færdigkøbt model.

Har stadig lidt forskelligt jern liggende så næste projekt bliver nok en kombineret "roll-cage" og tagbagagebærer...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

... Og en lille advarsel til slut... Jeg fandt ud af at det er en meget god ide at sikre sig at det sand man stamper i rørerne under bukning skal være *meget* tørt. Ved et af de første forsøg blev den træprop jeg havde i enden af røret skudt ud med stor kraft pga. fordampning af den vædske der åbenbart var i sandet. Spred sandet ud over en jernplade og varm det igennem med gasbrænderen forinden!

Index
23351: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 15:16:51) (svar på 23348)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.49.104)
Det er et imponerende stykke smedearbejde, men det er vist ikke den slags konstruktioner der gør den brede befolkning i almindelighed og "trafikøkologer" i særdeleshed venligere stemt overfor offroadere. Hvis en "blød" trafikant har været gennem sådan en æggedeler, så er han i hvertfald flyttet i statistikken fra let skadet til svært skadet med store plasikkirrugiske behandlinger til følge.

Med 88"er hilsen og bløde alu-skærme.
Peter.
Index
23352: sv: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 15:22:19) (svar på 23351)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.29.207.6)
Kim, du skal sgu ha' noget kredit fra min side. Det er fandme flot arbejde - det er noget du kunne tage patent på..he he. At det så koster lidt mere brændstof, og måske resulterer i invalidering af medtrafikanter, det er en anden sag. Dog er en bullbar ikke så farlig som en 18 årig beruset knægt i en Honda Civic.
Alt i alt.. du skal ha' stor ros.

:)christian
Index
23356: sv: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 15:42:05) (svar på 23351)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!

Tak for dit svar!

Min bil bliver brugt i omgivelser hvor et gitter har sit fulde funktionsmæssige berettigelse.

Problemet ved sammenstød med en blød trafikant er dog ikke så entydigt - i hvert fald i følge det materiale jeg har haft adgang til.

Den frigjorte energi ved et sammestød mellem et menneske og en bil ved ca 80km/t er ganske enorm. Så stor at den smule elasticitet der er i en aluminiumsskærm i forhold til et vamdrør egentlig ikke betyder det helt store. Problemet med et gitter kan dog være at energien koncentreres på et mindre område end ved kontakt med en fuld skærm.

Problemet er nærmere at mange frontgitre hælder fremover. Dette stammer fra australien hvor en påkørsel med en kænguru kan være fatalt, selv for trafikanter i en større 4x4. Derfor drejer det sig om at konsturere kængurugitteret således at kænguruen ved påkørsel bliver sendt ind under bilen i stedet for op over, hvor den forårsager store skader på passagerkabinen. (Et svensk ægtepar blev faktisk dræbt på den måde for et par år siden, blot skete sammenstødet med en elg og ikke med en kænguru).

I den forbindelse kan en færdigkøbt og mere diskret kofanger faktisk udgøre en større potentiel trussel end en velovervejen hjemmelavet.

I min sitation er behøver jeg ikke tænke på kænguruer - jeg kommer alligevel aldrig i nærheden af australien. Og løsgående elge er også et ganske lille problem her i vendsyssel...

Derimod skal gitteret give en effektiv beskyttelse af lygter og køler ved kørsel i skovterræn. Derfor er det gitter jeg har konstrueret lavet til at hælde en lille smule bagover.

En forbedring der virkelig ville kunne betyde en forskel i forhold til absorberet energi ved sammenstød ville være en påmontering af tykke gummilister på hele kofangerens forside. Jeg har forberedt kofangeren for montering af sådanne gummilister (forboring af bolthuller) men har ikke nogetsteds kunne finde en leverandør af gummilister i den ønskede tykkelse.

Alle som kører i trafikken har et stort ansvar - både over for sig selv, men også over for alle andre. Enhver Landrover - både med eller uden hjemmegjort kofanger - udgør faktisk en potentiel fare for alle de køretøjer som ikke er forsynet med chassisramme.

Så jo, din indvending er bestemt et par overvejelser værd.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
23357: sv: sv: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 15:54:38) (svar på 23356)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg vil tilføje at jeg for nylig læste i avisen (husk man skal ikke tro på alt man læser der), at i Sverige dør op ímod 20 mennesker om året på grund af sammenstød med rådyr og elge.
Nu er et rådyr jo ikke just et stort dyr, så hvis man kan dø af at køre ind i sådan et, så kan man vel også dø af at få for eksempel en cyklist ind på skødet.
Nu spørger jeg så bare: Hvorfor skal det gå ud over mig, hvis et cykelbud eller en anden, der har sin egen fortolkning af færdselsloven, kører ud foran mig?
Index
23358: sv: sv: sv: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 16:34:28) (svar på 23357)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.49.104)
Min kære hustru fik ret - jeg fik virkelig folk til tasterne.

En elg-ulykkes forløb er typisk at elgen rammes fra siden, benene fejes væk under den og kroppen rammer med tyngden i overkanten af forruden, således at taglinien trykkes ned i hovedet på dem der sidder på forsædet. Jeg har set utallige biler i Sverig smadret på den måde, og jeg siger Jer - de er smadrede.
En elg står på så høje ben, at selv en offroaders front ryger ind under kroppen som derefter vil fortsætte ind i forruden, intet gitter vil hjælpe i den situation, det vil derimod en rollcage -tror jeg det hedder.
Når dansk vildt forårsager en ulykke, er det vel typisk når vi i hvort hjertes godhed prøver et undvige dyret.
Når det drejer sig om cykelbude og andre der selv er ude om sig, så skal man vel som bilist være usædvanligt afstumpet for ikke at have en lille smule dårlig samvittighed over at ens konstuktionstilføjelser forværer ofrets skader.

Med 88"er hilsen og stødabsorberende alu-skærme ( min hustru siger at jeg ikke må nævne mit Køenigspil )
Peter
Index
23376: sv: sv: sv: sv: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 22:15:16) (svar på 23358)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 83.93.75.4)
MEGET flot arbejde og tak for billederne det giver inspiration til et forestående projekt. gentag endelig når du har lavet dit rolecage..
Index
23391: sv: sv: sv: Efter galvanisering! (15-04-2005 10:50:07) (svar på 23356)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)

Hej Kim

Du skriver:

"Min bil bliver brugt i omgivelser hvor et gitter har sit fulde funktionsmæssige berettigelse."

Oplys venligst hvor i Danmark disse fritgående næsehorn befinder sig således at man er forberedt hvis man kommer på de kanter....

...eller den er måske monteret som kompensation for manglende køre-/bremse egenskaber.

Jeg må give andre indlægsskrivere 100% ret i at det er flot svejset og galvaniseret...konstruktionen vil klæde ethvert bolværk.

mlrh
Claus

Index
23378: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 22:58:17) (svar på 23348)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.106.141)
Jeg kan kun være dybt imponeret over det flotte stykke arbejde.
Index
23386: sv: sv: Efter galvanisering! (15-04-2005 07:23:10) (svar på 23378)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.235)
imponerende resultat det udløser 5 ud af 5 hardtoppe her fra
Lars/Biltris
Index
23432: sv: Efter galvanisering! (17-04-2005 21:17:49) (svar på 23348)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.163.158)
Flot arbejde Kim. Glem kritikerne! Er du herop og rammer en elg, eller som norm, bliver ramt af elgen, så er chancerne større for begge parter fordi elgen bliver taget på en større flade & højere op. Elg kolisioner sker normalt ved lav fart, parterne når lige nøjaktige ikke at stoppe! En personbil i lav højde skærer benene væk under det stakkels dyr, som så falder igennem taget, eller forruden. Et solid 'Skub' fra et solid gitter,monteret på en bil, som alligevel kører langsomere end en personbil beregnet til autobahnen, plejer begge parter at slippe ret godt fra. Velkommen på de Norske landevej, specielt hvis du skal herop & besøg mig! Hilsen David.
Index
23434: sv: sv: Efter galvanisering! (17-04-2005 22:14:47) (svar på 23432)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Når du nu skal til Norge og afprøve gitteret på en elg, så husk afdækningsplastik, gamle pudebetræk, superskarpe knive og lægtehammer.
Når elgen er nedlagt, skynder du dig ud med lægtehammeren, og banker den gennem dyrets kranie. Når der kommer luft ind, dør elgen i løbet af 20 sec, og lider ikke.
Så breder du plastik ud over hele bagerste del af vognbunden, for at den ikke skal blive svinet til.
Tager en skarp kniv og brækker dyret, flår det, og sækrer det ud i køller, bove, rygstykker osv.
Husk at pakke stykkerne ind i pudebetrækkene af hensyn til spyfluer, endelig ikke i plastik, da kødet skal have luft.
Læs det op i vognen, og kør hjem til en fryser. Kødet må gerne ligge og modne nogle dage, afhængig af temperaturen.
Der er til mange gode middage.

mvh bent
Index
23435: sv: sv: sv: Efter galvanisering! (17-04-2005 22:24:04) (svar på 23434)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.163.158)
Kære Bent, Bare for at gøre min holdning helt klar! så er min foretrukken nærkontakt med elg, en standsning i god tid, således at man kan evt fodre med medbragt æbler, eller hvis elgen er sky, evt skræmt af autobahn lokomotiver osv så går det an at kaste et par æbler til den! Holder man så et passend 'respekt afstand', kan man få en dejlig natur oplevelse, !