tilbage

Land Rover Forum  

Index
24772: Kobling (11-06-2005 21:02:16)
jens s christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.136.95.19)
Hej
Er der nogle der kan hjælpe mig med at definere dette...
Når jeg kobler ud kommer der en "klong/gong"lyd
Hvis jeg slipper koblingen langsomt og giver gas kommer denne lyd ikke..Bilen er en LR 90 2.25TD 1988.
mvh Jens
Index
24774: sv: Kobling (11-06-2005 21:30:01) (svar på 24772)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.91.120.6)
Jeg tror ikke problemet har noget med din kobling at gøre...

Faktisk er Landrovere "kendt" for denne "klonk-donk" lyd.

Lyden kan komme flere forskellige steder fra.

Mest "berygtet" er problemet med slidte mangenoter i forbindelsen mellem hovedgearkasse og transferkasse

Der findes også adskillige bøsninger i bilens undervogn. Er disse slidte kan dette også give anledning til klonk-donk lyde.

Du kan relativt nemt afmontere pto-dækslet på transfergearkassen og inspicere mangenoterne derfra. Det er ganske ukompliceret at åbne for dette dæksel - der springer hverken fjedre eller tandhjul ud! Husk blot at du sandsynligvis skal bruge en ny pakning (koster et par kroner hos midtjydsk).

Der kan i øvrigt godt være mange samvirkende årsager til denne klonk-donk lyd. Du skal derfor ikke regne med at lyden forsvinder i første forsøg...

I øvrigt så vil bløde ind- og udkoblinger forårsage mindst slid på mangenoterne og tilsvarende samlinger; men FOR bløde koblinger kan give mere slid på koblingsbelægningen.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
24778: sv: sv: Kobling (12-06-2005 07:52:42) (svar på 24774)
jens s christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.136.95.19)
Tak for svaret kim.
ved du så hvordan man konstatere at mangenoter er slidte
og hvad gør man så???
Er det en stor omgang at skifte dem???
På forhånd tak....

mvh Jens.
Index
24806: sv: sv: sv: Kobling (13-06-2005 13:55:29) (svar på 24778)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Hvad i al verden er mangenoter for nogle?
Index
24822: sv: sv: sv: Kobling (13-06-2005 21:34:30) (svar på 24778)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hejsa!

Du kan rent visuelt inspicere tilstanden på mangenoterne ved at bolte dækslet ved PTO udgangen af.

(...går ud fra at din gearkasse er en LT77...)

Når du ser din gearkasse bagfra vil der næsten ved side af - og lidt over - være et rundt dæksel af ca 15 cm diameter. Det er ikke til at tage fejl af.

Dette dæksel kan umiddelbart boltes af. Herefter er der frit udsyn ind til samlingen mellem hovedaksel og indgangstandhjul.

Hvis du blot kan se en masse metalsvavs (små spåner) iblandet gammelt stivnet olie er det nødvendigt først at afrense dette snavns før man kan se mangenoterne. Det er uproblematisk at afrense dette snavs, da der ikke er åbent ind til selve gearkassen.

Disse bittesmå spåner er i øvrigt det der engang var mangenoter. Allerede når man opdager denne ansamling af metalsnavs kan man altså konstatere en form for slidtage.

Hvis du derimod ikke finder metalspåner; men tydeligt kan se mangenoterne på henholdsvis hovedaksel og indgangstandhjul er du een af de heldige!

Hvis du ønsker at tage indgangstandhjulet ud for en nærmere inpektion er dette også ret uproblematisk.

Når dækslet er boltet af findes der nemlig endnu et dæksel som skal afmonteres, men dette dæksel er af noget tykkere gods og holder bl.a. lejeskålen til lejet på indgangsakslen.

Ved de nyere LT77 er dette dæksel blot fastgjort med samme bolte som holder det yderste dæksel, ved tidligere modeller sidder yderligere to skruer.

Det er som sagt uproblematisk at skille den del ad, det eneste du skal være opmærksom på er at have en ny pakning inden du påbegynder adskillelsen. Pakningen tykkelse er vigtig for den korrekte tilspænding af lejet - derfor er det ikke OK blot at benytte flydende pakning.

Når begge dæksler er fjernet kan indgangstandhjulet umiddelbart hives bagud. Der skal muligvis nogen "fiflen" med gearstangen til, førend den rigtige kombination af tandhjulene opnåes; men det plejer ikke at være et problem!

På det vedlagte billede kan du se et sådant indgangstandhjul, hvor der praktisk taget ikke er mere tilbage af mangenoterne. Umiddelbart efter at jeg havde konstateret at noterne var så slidte blev hovedaksel og indgangstandhjul udsat for en ret "hårdhændet" behandling af en 200amp migatronic! Svejsningen har holdt siden;men det skal siges at jeg er i gang med at renovere en anden LT77 således at jeg kan få lavet en rigtig reparation...

Hvis du er så heldig at der ikke er seriøs slidtage på dine mangenoter vil det være en særdeles god ide at smøre disse mangenoter ved hvert almindeligt olieskift. Det bedste smøremiddel til dette brug er formentlig moly-fedt.

Den korrekte reparationsmetode hvis noterne er meget slidte er selvfølgelig at udskifte de defekte dele med nye. At udskifte indgangstandhjulet er - som ovenfor beskrevet - uproblematisk. At skifte hovedakslen er derimod noget mere tidskrævende. Det er nemlig den aksel som går hele vejen igennem gearkassen. Der sidder en hel masse tandhjul og syncromesser derpå!

Der fåes renoverede gearkasser. Prisen på en sådan ligger vist på omkring 8000-10000 kr.

Jeg er i gang med selv at renovere en sådan gearkasse til min egen Defender. Når (hvis...) dette projekt lykkes sender jeg en lille beskrivelse ind til dette forum til mulig inspiration for andre...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad