25545:
sv: sv: sv: sv: Veteran registering (18-07-2005 02:25:26) (svar på
25532)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (
ip-adr: 195.249.54.65)
Hej Knud.
Den rettelse der her er tale om, er faktisk kun en rettelse af en smutter, der opstod sidste gang man ændrede på disse regler.
Det drejer sig om at en bil kun skal til syn hvert ottende år hvis bilen er 40 år og er fra før 1960. Som man kan se gjaldt denne regel kun et år, og det der skete, var at man indførte de 40 år, men glemte at fjerne 1960.
Dansk Land Rover klub har arbejdet for, at få denne regel ændret så den er flydende, jeg havde selv kontakt til myndighederne sidste år. Og blev lovet at reglen om 1960 skulle fjernes her i sommer.
DMHS har også arbejdet på at få bla. denne regel ændret, men ikke til en version der tjente Land Rover Folket bedst efter min mening. Deres forslag gik ud på at bilen skulle synes som veteranbil, efter visse nærmere angivne regler, bla. krav om historisk korrekthed, og begrænsning af kørte antal km. og brug iøvrigt.
Det er selvfølgelig helt i orden, set ud fra et veteranbilsmæssigt synspunkt, men det er jo bestemt ikke på den måde, Land Rover folket "holder" veteranbiler.
Det er også der, den største konflikt opstår, når vi taler om optagelse i DMHS, Kontingentet er på 7,50 kr dvs. at DLRK skulle betale små 20.000 kr. for ikke ret mange biler.
Det kunne ordnes ved at lave en selvstændig Veteranklub for Land Rovere, med en eller anden tilknytning til DLRK.
Denne Veteranklub skulle så have vedtægter, der kan godkendes af DMHS, og igen her kommer kravet, om at bilen skal være i historisk korrekt stand, ind som et must.
Det er et helt naturligt krav for alle veteranklubberne, da det jo er det legen, går ud på, men jeg er langt fra overbevist om at ejere af veteran Land Rovere, ønsker at lev op til disse krav, og det er tvivlsomt, om der overhovedet er nogen, der har en serie I eller II, der er i historisk korrekt stand. Veteran registret ville i hvert fald være meget kort, hvis vi havde sådanne krav.
Der altså kort sagt en verden til forskel, i opfattelsen af hvad en veteranbil er mellem medlemmerne af DMHS og DLRK.
Og det er hoved årsagen til, at vi ikke blev medlem af DHMS, sidste år.
Jeg mener derfor, at spørgsmålet om hvem der yder og hvem der nyder, i dette tilfælde ikke er relevant, og den daværende hovedbestyrelse ønskede ikke, at vi skulle være medlem af en organisation, der arbejdede imod vores medlemmers interesser, og derfor frarådede vi Landsrådet at ændre på Veteranregistret, så vi kunne søge optagelse.
Hvis der er medlemmer af DLRK, der gerne ser en Veteranbilsklub for Land Rovere, så synes jeg bestemt de skulle starte een.
Venlig hilsen
Hartley