tilbage

Land Rover Forum  

Index
25582: 200 Tdi køler til 2.5 Td (18-07-2005 19:55:44)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.173.20)
Kan det passe at en 16" kenlowe blæser ikke kan køle en 2.5 Td motor med en 200 Tdi køler når bilen køre mere end 70

Til og afgangs slangerne er ca. lige varme når motoren køre og det er også varm luft der bliver blæst væk fra køleren. Når motoren er stoppet og blæseren køre så er det ikke særligt varmt, det der bliver blæst væk.

Det er ikke termostaten, for den har jeg taget ud og det hjalp ikke. jeg syntes også at jeg har været temmelig om hyggelig med at lufte ud.

Det jeg selv er kommet frem til er at det enten er pumpen der ikke "pumper" nok, eller at der er en prop i køleren som gør at flowet ikke er godt nok. Det skal også siges at det er en brugt køler.

Blink og Vink REO
Index
25588: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (19-07-2005 00:00:45) (svar på 25582)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.125)
Hej Rasmus, først skal du sikre dig at motoren virkelig bliver for varm, se den tidligere tråd "varm 88"´.
Dernæst er det vigtigt at sætte en termostat i igen, jeg har flere gange været ude for, at når termostaten går i stykker i åben tilstand, så er det kun et spørgsmål om kort tid, før det hele er varmet så meget op at motoren løber varm, jeg ved at det lyder ulogisk, men sådan virker det.
Du kan jo hurtigt skylle systemet igennem, ved at sætte en haveslange på en af slangerne, og lade det løbe med fuldt tryk til vandet er rent, det koster selvfølgelig ny kølervædske.
Hvis motoren stadig løber varm, så kan det være stempelringene, der ikke slutter tæt, en dieselmotor bliver meget varm, hvis kompressionen smutter ned forbi stempelringene.
Men inden vi går i panik, så få tjekket den aktuelle temperatur så vi ved hvad vi taler om.
Venlig hilsen
Hartley
Index
25619: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (19-07-2005 16:29:41) (svar på 25582)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.165.146.19)
Hej Rasmus.
Tjek også om du evt har luft i vandet fra evt utæt toppakning. har selv døjet med det i cirka 1 år, hvilket resulteret i at jeg skifted bla.køler tilbage til en alm 2,5TD, men lige lidt hjalp det.
Min lavede lidt luft i toppen af topstykket, så føleren kun havde luft omkrig sig, og viste så højere temperatur, lige før det røde, men stabilt!
Ved varm motor kan du forsigtigt tage trykket af, og se om der kommer tryk igen. Konstaterede også at ved at køre med vandprop halvt nede, så luften kunne komme ud, var der ikke så stort et problem.
Hilsen Jes
Index
25623: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (19-07-2005 16:46:54) (svar på 25619)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
En simpel udluftningsmetode er, at køre forende af bilen op ad en skråning og parkere den der med motoren i varierende tomgangshastighed og proppen af køleranlægget fjernet. Fyld kølesystemet op efter nogen tid og kør en tur. Så burde problemet med luft i kølesystemet være klaret. Husk at lukke op for defrosteren !
For nogen tid siden omtale et medlem, at han havde haft kontakt med Kenlowe, som meddelte, at den elektriske mølle vist ikke passede til opgaven. Derfor vil jeg foreslå dig, at montere den originale viskokobling med tilhørende vingehjul.
Hvis forbrændingen er ok, skulle der heller ikke opstå varmeproblemer. Fortsætter problemerne, udskift da kølevæsken med udelukkende vand tilsat korrosionsmiddel. Hvis det heller ikke hjælper, hælder jeg også til hartley's teori om en manglende/knækket/slidt stempelring. (Men så burde du også have startproblemer eller/og blå/hvis røg ved opstart.)
På min 2,5 d, som termisk arbejder lidt koldere end en td, har jeg kørt med defekt viskosekobling, hvilket kun affødte varmeproblemer i forbindelse med langvarig terrænkørsel.
Index
25647: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (19-07-2005 23:10:36) (svar på 25623)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.173.20)
når bilen er kold, og jeg forvarmer i ca. 30 sek. er den lidt træg med hensyn til at starte. Men når den så er startet er der ikke noget problem med røgslør. Der er kun lige det "røg puls" når den starter, først hvid så sort.

jeg har udluftet køreren igen, og der var en smule luft. Så nu må vi se hvordan den klare turen til lindø i morgen.
Index
25662: sv: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (20-07-2005 09:57:39) (svar på 25647)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.165.146.19)
Hej Rasmus.
Bruger den vand? Hvid røg kan være lidt vand.
Hilsen Jes
Index
25738: sv: sv: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (21-07-2005 16:05:56) (svar på 25662)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.173.20)
Hej Jes.

jeg ved ikke om den bruger kølevand. jeg har rodet så meget med det kølesystem at det ikke er til at sige...
Index
25664: sv: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (20-07-2005 10:25:31) (svar på 25647)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Du forvarmer i 30 sek ? En 10 sek burde være max. Kig efter batteristand, kabler især stelkabler på starter og forvarmesystemet.. hvis det er ok, så kan det tyde på, at - som hartley skrev - det er en stempelring...
Index
25697: sv: sv: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (20-07-2005 23:29:38) (svar på 25664)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Siden hvornår har du en 200 tdi-køler monteret ? Er du sikker på, at den giver samme køling som den til motoren udsete ?
Index
25740: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (21-07-2005 16:22:10) (svar på 25697)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.173.20)
Hej Paul.

Det med at sætte en 200tdi køler på en 2.5 Td er noget der er set før. Og de menesker jeg har talt med og som køre med det er glade for det.

Hvor bøvlet er det at skifte en stempelring? hvor meget skal man sifte i samme omgang og skal motoren ud?
Index
25744: sv: sv: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (21-07-2005 19:27:05) (svar på 25664)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.225)
Hvis en stempelring er gået, vil motoren så ikke bruge olie og ryge blåt? for det gør den nemlig ikke... har snart kørrt 1000 km. uden at skulle efter fylde.
Index
25748: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (21-07-2005 20:12:03) (svar på 25744)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Jeg er ikke helt sikker på stempelringen mere og har lige genlæst dit indgangsspørgsmål. Du nævner selv vandpumpen og det er nemlig slet ikke usandsynlig..
Den 200 tdi-køler: er den med eller uden intercooler ? Det er nemlig blevet praktiseret, at sætte en intercooler på en 2,5 td for at holde den ned i temperatur. Der har gennem årene været varmeproblemer med denne maskine.
Index
25749: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (21-07-2005 20:22:54) (svar på 25582)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)
Hej Rasmus

Hvordan har køleren det? Jeg har selv haft problemer med at min 2,5 TD med 200 TDi køler blev for varm, da halvdelen af lamellerne var tæret væk.

Efter jeg fik sat en ny køler i har der ikke været problemer, ihvertfald ikke før at jeg stoppede køleren til i Finderup mudder.

Mvh

Morten
Index
25751: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (21-07-2005 22:14:52) (svar på 25749)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 196.2.127.9)
Hej Morten,

Kan forstaa du koerer 2,5td med 200tdi koeler. Har du mekanisk eller elektrisk blaeser paa din koeler?

Der er enkelte lameller paa koleren der er taeret, men ikke noget voldsomt. Tror du det kan vaere det?

Og til det andet spoergsmaal: Ja, der er intercooler paa koeleren, men ikke tilsluttet endnu.

Tror i det kan give det sidste naar vi faar slangerne til at tilslutte intercooleren med?

MVH
Christian
Reg. Fyn -6812

(Medejer af bilen, men paa ferie i Sydafrika)
Index
25777: sv: sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (22-07-2005 12:59:56) (svar på 25751)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)

Jeg kører med en standard mekanisk blæser med viskosekobling. Jeg ville få koblet intercooleren til før jeg erklærede køleren for død. Hvis køleren er færdig, kan du få den renoveret hos Tohuse Auto.