tilbage

Land Rover Forum  

Index
26116: RR v8efi - startproblemer og ujævn gang (04-08-2005 14:21:07)
Christian J. Simony #7113, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.3.141.124)
Hej derude

Min elendige møgøse af en RR 91 v8 3.9 EFi (tidligere: min fortræffelige bil) er blevet syg :-(

Den har i nogen tid haft periodisk ujævn tomgang, ikke vodsomt, men lidt svingende, som tidligere beskrevet herinde OG den har haft en tendens til at "tøve"/hikke ved kick-down, ikke hvergang, men nogle gange.

Så forleden morgen, efter at have kørt upåklageligt aftenen før, startede den modvilligt, hikkede og gik ud. Jeg fik den startet og manøvreret rundt på vejen og så gik den ud igen, hvoefter den pure nægtede at starte.

Efter snake med ale jeg kunne komme i tanker om, "Box", "Glad" og et par venlieg DLRK'ere, fik jeg testet benzin-pumpen ... den virker til syneladende (om end der er deviation i meningerne om, hvor meget/hårdt den skal levere varen ...)

Jeg har kigget ALLE ledninger i tændingen efter, intet at finde der ...

På opfordring prøvede jeg at starte den med speederen i bund ... det gav, efter nogle forsøg, pote og den hikkede og hostede, samtidigt med at bilen hoppede/gyngede, som om den ikke kører på alle cylindre. Jeg kunne kun holde liv i den med ca 1/3-1/2 gas, men straks jeg slap pedalen hikkede3 den og gik ud !

Det bedste forslag (ud over "direkte til aut. værksted og bruge 1000kr * mange") lader til at være, at skifte alle tændrørene, hvad jeg vil gå igang med i eftermiddag ... men ... kan tændrør dø/"blive ukampdygtige" over natten med slukket motor ?

Det store spg. er naturligvis de mere eksotiske dele ... ECU'en, AirFlow-dimsen, de mange termo-sensorer osv osv osv ... men, jeg ville jo gerne undgå at skule pantsætte BÅDE konen OG bilen for at få den fikset :-s

Er der nogen af jer andre RR v8 ejere, der har oplevet lignende og måske fundet de vis(n)e sten ??

Og nu hvor vi er ved det ... hvor køber man (billigst) alle de mange løsdele man kunne skifte (div. termo-sensorer, strømfordelerdæksel, tændkabler, ECU'er og AirFlow-dimser ??

mvh

Christian
Index
26119: sv: RR v8efi - startproblemer og ujævn gang (04-08-2005 15:49:30) (svar på 26116)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.77.38)
Hej Christian, de nævnte værksteder kan meget enkelt, med alt deres elektronik, se hvad der er galt med din bil, jeg vil tro det kan betale sig at få den dianosticeret elektronisk, inden du begynder at famle i blinde.

Du kan jo aftale med dem at du kun vil have en dianose og ikke andet, det må kunne klares for omkring en plovmand.

Du kan hurtigt bruge mange timer (dage)på at eksperimentere og skifte en masse unødige reservedele og så alligevel ende op på værkstedet, der måske finder en ubetydelig detalje der koster en halvtredser at rette.

Bare mit råd

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen - med en meget uelektronisk serie III -76
Index
26123: RR v8efi - nu "kun" ledningsproblem :-((( (04-08-2005 17:23:31) (svar på 26119)
Christian J. Simony #7113, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.216.152)
Tja ... jeg skiftede, under stort besvær, alle 8 tændrør.

Så startede jeg den ... ikke helt uden kamp, men dog MEGET lettere end før ... undrede mig over, at den stadigvæk gik ujævnt og mens jeg funderede over det, begyndte den at "svinge" kraftigt i omdrejningerne ...

og så lugtede den GRIMT ... altså ledning-eller-plastic-brænder-GRIMT !

fløj ud af øsen, rev klappen op ... og fik slukket det bål der var startet bagest i motorrummet lige under indsprøjtningen.

Hvorvidt det er årsag eller konsekvens er svært at sige nu, men hele ledningsbundtet til bla AirFlow-dimsen brændte :-(

og ... for at gøre ondt værre, så blev det ved med at ryge, nu fra instrumentbrættet ... efter at jeg havde slukket branden i motorrummet helt.

Nå, men kort fortalt, så valgte jeg hastigt at invitere det lokale brandvæsen på besøg, de adskilte forbløffende nænsomt mit instrumentbræt og slukkede fortsættelsen af det brændte ledningsbundt, samt en smule isolering der ellers er derinde bagved.

Vedlagte billede, til jeres underholdning og min sorg, viser Gentoftes modige brandmænd, igang med at adskille instrumentbrættet med en forsigtighed jeg ALDRIG havde troet muligt.

SUK ... et problem næsten løst og et nyt noget større problem "fundet" :-(

Gad vide om jeg skulle ændre subject til "God RR 91 med lettere brændt ledningsnet sælges til højestbydende"
Index
26151: sv: RR v8efi - nu "kun" ledningsproblem :-((( (05-08-2005 08:54:49) (svar på 26123)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.79.216.130)
Hej Christian.
Ærgerligt med det ledningsnet. Et godt råd: Når nu værktøjskassen var åbnet, skulle du have skruet polskoene af batteriet før du brugte tid på at tilkalde brandvæsnet.
På gensyn i hjulsporet. Claus.
Index
26156: sv: sv: RR v8efi - nu "kun" ledningsproblem :-((( (05-08-2005 10:50:27) (svar på 26151)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.124)
Hvis du har kasko på, dækker den sandsynligvis brand!
Index
26202: sv: sv: RR v8efi - nu "kun" ledningsproblem :-((( (08-08-2005 00:02:22) (svar på 26151)
Christian J. Simony #7113, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.216.152)
Tro mig Claus, det første jeg gjorde, da jeg havde slukket bålet, var at rykke BEGGE polsko af batteriet !! (regel nr. 2 ved el-brand ;-)

men ... lige meget hjalp det, da var der allerede godt fut i ledninger og isolering :-(

/Christian