tilbage

Land Rover Forum  

Index
26776: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 11:54:53)
Allan Mortensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.237.9)
Hej!

Jeg påtænker at investere i en 109'er. Den er i øjeblikket registerert som bus, og kræver stort kørekort. Hvad kan jeg gøre for at kunne føre den med mit alm. kørekort? Jeg vil selvfølgelig gerne beholde bagsæderne og de hvide plader.
Er der en ekspert, som ved nget om reglerne?
På forhånd tak!
Index
26780: sv: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 13:50:46) (svar på 26776)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.78)
Hej Allan

Nu er det ikke fordi jeg er ekspert i regler, men vil lige gøre opmærksom på noget - det kan også være du allerede er klar over dette...

Vægtafgiften / ejerafgiften eller hvad den nu hedder er væsentlig billigere på bus fremfor personbil. Jeg har et lille eksempel, jeg har haft en 88" benzin, som vejer en anelse mindre end 109" den var på hvide plader, og kostede omkring 5800,- pr. år i ejerafgift. Dette beløb vil være størrere på en 109" (ved ikke helt hvor meget). Men jeg mener at hvis en 109" er indreg, som bus vil du "slippe" med omkring 800-900 kr. pr år i ejerafgift. Derved vil du faktisk stort set have tjent dit store kørekort ind på omkring to år. Selvfølgelig skal du til syn hvert år, hvis det er en bus - men man kan jo se det på den måde, at det er dejligt at vide ens køretøj er i forsvarlig stand...

Lr hilsen
Thomas O.
Index
26782: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 14:21:31) (svar på 26780)
Bent Hannibalsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.169.27)
Hej LR-kyndige,
Da jeg besøgte Reg. Nordsjælland ved netop overståede Høvelte weekend hørte jeg, at der nu er så mange begrænsninger på, hvad man må bruge en LR-bus til nu om dage - og jeg blev ganske forvirret.
Faktisk troede jeg, at når bussen er indregistreret som privat bus, kan man transportere hvem som helst fra hvor som helt og et eller andet sted hen - når blot der ikke tages betaling herfor. Med andre ord forventede jeg, at man kan bruge en privat LR-bus ligesom en alm. personbil. Eneste begrænsning jeg kunne forestille mig er ved kørsel i udlandet hvor hvidt/blåt bevis også forventes krævet.
Kan en eller anden afklare, hvad som gælder, når bussen ikke indgår i erhvervssammenhæng?

På forhånd tak
Mvh
Bent
Index
26785: sv: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 15:44:02) (svar på 26776)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.82.21)
Hej allan.Hvis det er en gammel 109 er prisen omkring 5.tusind for at få den til personbil.
Index
26788: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 17:55:47) (svar på 26785)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 193.91.152.225)
Dejligt at se nogle gerne vil køre 109"
En rigtig god ide er at tale med Told&Skat, fordi der er så mange kloge hoveder, men den som bestemmer i sidste ende er netop T&S. Husk at få et skriv på hvad de fortæller.
Hvis du har bus-kort er det en prismæssig fordel at beholde den som bus, hvis ikke kan du som STW køre med 8+fører hvilket rækker til det meste. Du beholder dine bagsæder, men må nok fjerne miderste forsæde.
Der er/var forskellige restriktioner på at køre som bus, dem kan du også få ved T&S.
Hvis din bil er rigtig gammel kan du køre veteran hvilket er ca. ligeså billigt som bus.
Index
26794: sv: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 20:56:34) (svar på 26788)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. lf (medlem) (ip-adr: 194.255.75.170)
Hej Allan, jeg vil lige prøve kort at forklare lidt om L-R-busser.

1. Private busser må kun bruge til at transportere nære famillie dvs. din egen kone og børn, ikke andre.
Der må ikke ændres på sæderne dvs. bussen skal altid være "fuldt bestolet". (der må klappes op og ned)

2. Vægtafgift 109" benzin bus = ca. 875 kr. dobbelt for diesel.
Vægtafgift alm. hvide plader benzin = 7.800kr.

3. Kørekort til bus hos en kørelærer koster minimum 17-18.000kr alt incl.
Dertil kommer blåt kvalifikationsbevis hvis du skal ud over grænsen.

4. Afgiften for en gammel 109" der skal på hvide plader ligger mellem 4000,- og 10.000,-

5. På hvide plader, 8 + fører, der må du gøre hvad du vil med sæderne.

Ellers skriv > bus < i søgefeltet øverst på forumsiden, så skulle der være læsning til et par hele halve timer.

Told og Skat er ellers meget sympatiske at snakke med.

Venlig hilsen
Kenneth poulsen - en af de "kloge hoveder" hæ hæ








Index
26798: sv: sv: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 21:18:59) (svar på 26794)
Allan Mortensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.54.43)
Hej Trine og Kenneth!

Tusind tak for det. Så ved jeg hvad jeg har at gøre med...

Fortsat god dag

Allan Mortensen
Index
26799: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (30-08-2005 21:20:51) (svar på 26785)
Allan Mortensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.54.43)
Mange tak!

Mvh.
Allan Mortensen
Index
26850: sv: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (02-09-2005 08:06:25) (svar på 26799)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.80)
Vægtafgiften for en 109 personbil/diesel er 10.800 DKK helårlig, er den over 25 år gammel, burden kunne forsikres helårlig incl. kasko for ca 2.100 DKK.
Har bilen opnået veteranstatus dvs. over 35 år, falder vægtafgiften til 2.550 DKK.
Så finder du en rigtig god og velholdt 109" STW fra 1970, er du afgifts- og forsikringsmæssig billig kørende.

Sædearrangementet ville jeg ikke gøre så meget ved: en box i stedet for midtersædet i front og erstatte bænkende bag i med enkeltsæder...
Index
26907: sv: sv: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (05-09-2005 14:30:57) (svar på 26850)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Jeg tog kørekort til bus sidste år, da jeg har investeret i en defender 110". Her er hvad jeg gjorde og hvilke regler der jvf. min køreskole gælder:
1. Buskortet giver dig ret til at føre ethvert køretøj der er lovligt indregistreret som værende en bus.
2. Har du buskortet alene må du køre med personer der har samme folkeregister adresse som dig selv over hele DK. Kører du med "fremmede" må du allerhøjeste bevæge dig 50 km væk fra hvor bussen er indregistreret.
3. Skal du køre med andre end din ægtefælle og dine børn (eller andre m. samme adresse) mere end 50 km fra hvor bussen er indregistret, skal du have blåt bevis.
4. Skal du køre i udlandet skal du have blåt bevis.
5. For at tage blåt bevis skal du have hvidt bevis, som er et bevis man skal have for at føre dobbeltakslede lastbiler.
6. Blåt og Hvid bevis koster ca. 8000 kr. oveni hatten og klares med nogle weekend kurser.

Grunden til dette tåbelige bureaukratiske system er at man indførte Blåt/Hvidt bevis for at undgå at helt unge uerfarne buschauffører blev sat op i store dobbeltdækker busser, uden nogen form for erfaring. Hvilket i sig selv er en ædel og god tanke, men at man ikke har undtaget reglerne for køretøjer der er indregistret som værende "stor personvogn" fatter jeg simpelthen ikke.
Grunden til at man har lavet 50 km-reglen er at HT naturligvis har trukket håndbremsen. I dag betaler chaufførne selv deres kørekort, og det ville være meget svært for HT at retfærdigøre disse regler overfor deres chauffører, der i så fald skulle punge ud med ekstra penge. Hvadenten de selv skal betale eller det offentlige.

Derfor skal os private straffes, buhuu, men hvad? - når man tager i betragtning hvad der spares på hhv. ejerafgift og indregistreringsafgift kan man vel nok klare at svede nogle tusser ekstra, for at imødekomme et system der er svært vanvittigt. Men vi må konludere at vi åbenbart anses som værende langtidschauffører.
Index
26908: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (05-09-2005 14:34:34) (svar på 26907)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
For det første glemte jeg at skrive at jeg selv nøjedes med kørekortet. Min sagkyndige udtalte at betjenten som ville straffe mig for at køre uden blåt bevis herhjemme ville være en type der "fik for lidt". Jeg tager siden hen (måske næste år) det blå bevis, for det er da lidt træls at man skal holde sig væk fra udlandet.

For det andet mener jeg naturligvis langTURSchauffører og ikke langTIDSchauffør(hvad er det egentligt?)
Index
26909: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (05-09-2005 15:18:14) (svar på 26907)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jakob

Dine fortolkninger med hensyn til hvorfor man skal have hvidt og blåt kvalifikationsbevis for at køre bus "i ikke konssioneret rute" (bybusser o.lign.)og hvorfor der er en 50 km grænse må stå helt på din egen regning.

Der hvor jeg kommer fra kalder vi det "skurvognssnak"

Hvis man ønsker at kende de rigtige årsager og baggrunden herfor, kan de bl.a. findes på færdelsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk og på Landtransportskolens hjemmeside.

Man kan også søge emnet her i debatforum og så dukker der rigtig mange kvalificerede svar op.

Iøvrigt er jeg da enig med dig i, at reglerne er noget bøvlede, men som en højtstående embedsmand i færdselsstyrelsen svarede på spørgsmålet om de skrappe regler: "Nu er der jo meget få ting i verden der er gratis....når man som privat person vil udnytte de regler og afgiftslettelser der er rettet mod erhvervslivet (lav registreringsafgift og lav vægtafgift), skal man selvfølgelig også opfylde de samme krav"
tja-bum-bum ..Det havde jeg sq svært ved at modargumentere ;)

mvh
Claus