tilbage

Land Rover Forum  

Index
28622: Topstykke ombytning (01-11-2005 10:03:05)
Henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.67.241)
Hej Alle

Jeg har et defekt topstykke på min 88" Diesel, kan jeg tage et fra en 2,5 110" disel og sætte på i stedet for ??

Håber der er ngen der ved det

Mvh Henrik
Index
28667: sv: Topstykke ombytning (02-11-2005 17:20:45) (svar på 28622)
christian nauta (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.142.29)
Hvis din 88 er orginal 2.1/4 liter og jeg formoder 110 er vm diesel så kan du ikke.
med venlig hilsen
Christian Nauta
Index
28668: sv: sv: Topstykke ombytning (02-11-2005 17:35:11) (svar på 28667)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
ØØEEEddø, hvor er det lige en WM motor kommer ind i billedet? 110" har aldrig været fremstillet med en WM eller er der noget jeg er gået glip af ?
Jeg ved at andre har lagt et 21/4 topstykke på en 2.5l så hvorfor skulle det modsatte ikke kunne lade sig gøre. Hvis det er en 3hovedlejersmotor er boltene i tommemål og skal bruges igen. Husk at spænde til det rigtige moment.
Index
28669: sv: Topstykke ombytning (02-11-2005 17:37:56) (svar på 28622)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.180)
I stedet for kun at tage topstykket fra en 2,5 D ville jeg vælge, at flytte hele maskinen over.
11o findes ikke med vm-maskiner som standard.
En 2,5 D N/A er en meget fin og slidstærk maskine, hvis den bliver kørt og passet efter foreskrifterne !
Index
28671: sv: sv: Topstykke ombytning (02-11-2005 17:51:35) (svar på 28669)
christian nauta (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.142.29)
ups der var jeg lige hutig nok ude, sådan går det når man laver mere en en ting af gangen ha ha
hilsen Nauta
Index
28686: sv: sv: sv: Topstykke ombytning (02-11-2005 19:57:41) (svar på 28671)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.242)
Godt ord igen, Christian! Mht. Pau-Ses bud, hvis vor ven Henrik virklig har en komplet 2,5l i god stand er det lige som at lave oksehalesuppe, det smager godt, der er bare lige det med restproduktet. For at lægge en 2,5l i en seriebil skal bl. andet batteri- og luftfilterkassen flyttes af hensyn til forkammerhus og brændstofpumpe, men ellers lyder det som en god ide.
Index
28727: sv: Topstykke ombytning (04-11-2005 08:11:32) (svar på 28622)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Henrik.

Det ik nogen god ide, med mindre du er ude i noget med at turbolade med virkelig højt ladetryk, der sker nemlig det at med et 2,5 topstykke på en 2,25 sænker du kompresionen og det gør man kun når man virkelig vil rå tune sin diesel,men til alm brug vil du få dårlig start villighed og nedsat brændstof effektivtet=mere forbrug.
Find et topstykke fra en 2,25, dem er der mange af rundt omkring.
Og ja det er rigtigt at der er mange der har sat et 2,25 topstykke på en 2,5 med held og nogen har sågar kørt jorden rundt og det ik engang løwn.
Og vi bringer en annonce:
Skulle du ikke kunne finde et topstykke så sving en mail.
Go weekend.

Med venlige rover hilsner
Ole. #493.
Index
28757: sv: sv: Topstykke ombytning (04-11-2005 19:26:18) (svar på 28727)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.195)
Ja ja, købmand Pedersen, nu er det jo en slet kræmmer der laster sine egne varer; i følge LR. specific. er 2 1/4l kompr. 23 til 1 mens 2 1/2l er kompr. 21 til 1, men visuelt er der meget lidt forskel, jeg har begge slags liggende og INGEN er til salg.
Index
28763: sv: sv: sv: Topstykke ombytning (04-11-2005 22:51:07) (svar på 28757)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.107.85)
Hej Verner.

Nej selvfølgelig gør en købmend da ikke det, jeg har faktisk begge dele liggende, men sig mig i hvilken af de to topstykker er forkammeret så størst og hvad sker der når man så bytter dem rundt mellem hinanden, hvor højt bliver kompresionsforholdet på en 2,25 med 2,5 top og vise versa, dagens regne opgave....d;-)

Fortsat GO' weekend.

Med venlige rover hilsner

Ole # 493.


PS: En 2,25 får sænket kompresionen til 1:19,3 og en 2,5 får den hævet til 1:25 jeg ved ikke hvad der er at foretrække.
Men jeg kan stadig ikke forestille mig at det er nemt at starte med kun 1:19 på en forkammer motor.
Index
28786: sv: sv: sv: sv: Topstykke ombytning (05-11-2005 20:01:03) (svar på 28763)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.195)
Min gode mand! en landrover dieselmotor har hvirvelkammer og ikke forkammer. Den gamle Mercedes dieselmotor (mercedes har forkammer) typenr. 314 som lå i 408 kassevognene havde kompr. 18 til 1 og startede og kørte ok. Mange turbodieseler har 17 til 1 i kompr. og i startøjeblikket laver turboen ikke ret meget. Kommer en 2 1/2l op på 25 til 1 i kompr. med et 2 1/4l topstykke, så er det man skal have, den jeg oplevede det blev praktiseret på kørte upåklageligt. PS. at køre jorden rundt er jo kun 40000 km. og så er det endda v. ækvator!
Index
28787: sv: sv: sv: sv: sv: Topstykke ombytning (05-11-2005 23:24:06) (svar på 28786)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.107.85)
Hej Verner.

Du har sikkert ret med de Mercedes motore dem kender jeg ikke til, og ja forkammer og hvirvelkammer, der er vel lidt begrebs forviring her, er det ikke sådan at forkammer og hvirvelkammer egentlig er det samme, bare at de er to forskellige udførsler ( principer) af det samme, LR bruger et Ricardo system/princip, ligesom Peugeot og Mercedes bruger et andet system, men begge er vel et forkammer system/princip eller er jeg fejl på den?
Hvilken slags forkammer system/princip bruger de turbo motore du henviser til, eller er de direkte indsprøjtnings motore ?
Og ja selvfølgelig er det da et 2,25 topstykke man skal sætte på en 2,5 hvis man ikke har andet liggende.
Det var vel også det jeg prøvede på at sige i mit første indlæg.

Med venlige rover hilsner

Ole # 493.
Index
28836: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Topstykke ombytning (07-11-2005 19:53:04) (svar på 28787)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.244)
Jeg er sku ked af det Ole Pedersen, men jeg er kommet undervejs med at den lille flok der byder ind med løsningsmodeller her på foraet på det nys afholdte halvvejsmødet blev betragtet som en pestilens "der vist ikke har andet at lave" og undertegnede blev rådet til "at søge sig et job" og det prædikat vil jeg gerne være fri for. Nu er det sådan at jeg er ansat som mekaniker hos en af Danmarks største busvognmænd så en del viden har man vel, men hvad faen, så sparer man de kilobitkroner.
Index
29013: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Topstykke ombytning (12-11-2005 13:11:21) (svar på 28836)
Henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.71.66)
Ok. så er det nok... jeg har droppet 2,5 top. stykket, og har fundet et andet 2 1/4 top.stk.

Og det var et standard 2,5 top. stk . jeg mente.

Men tak for(næsten) alle svar :o)

/Henrik