tilbage

Land Rover Forum  

Index
28817: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (07-11-2005 12:56:16)
Peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej alle,

jeg pusler lidt med tanken om at blive Land Rover ejer.

jeg har fået øje på en Range Rover 2,5 DSE fra 1998. Er der nogen herinde, der vil dele deres kendskab til bilen med mig?

Har den slemme typiske fejl?
Kan motoren trække?
Prisen på reservedele?
Grøn afgift?
Brændstoføkonomi?
Hvad bør den koste?
Etc.

Vh
Peter Mulvad
Skoleparken 101
8330 Beder
Index
28820: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (07-11-2005 15:19:42) (svar på 28817)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.125)
Hej Peter,

Det er jo en ret ny bil du der taler om :)

Men du skal finde detlajerne frem, hvor meget har den kørt, og hvad har den af ekstraudstyr, hvilken farve har den osv.
Så vidt jeg husker har den en 6-cyl BMW dieselmotor på 134 HK. Det er en god motor, omend man kan sige at den mangler lidt bundtræk til terrænkørsel. Med hensyn til at få fart på bilen, klarer den det udemærket. Vær klar over at den er dyr i reservedele, det er jo BMW maskineri. Du skal regne med ca. 10-12 km/l når du kører pænt.

Med hensyn til pris kan jeg anbefale dig at se hvad tilsvarende biler koster i den blå avis.

HTH

/tony
Index
28823: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (07-11-2005 16:34:52) (svar på 28820)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.83.142)
Range Rover P38 er som Tony skriver relativt ny og ,så vidt jeg har forstået, mega kompliceret. Hvis jeg skulle købe den ville jeg alliere mig med en ekspert der kiggede bilen igennem før jeg købte den.
Range Roveren har M51 BMW motor,og den har ofte problemer med toppakningen. det er derfor vigtigt at få tjekket dette før man køber den. BMW reservedele er ikke specielt dyre.

mvh jesper
Index
28826: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (07-11-2005 17:45:45) (svar på 28817)
Kresten Frandsen #7107, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.52.146.143)
Hej Peter

Jeg har købte en P38 DSE fra samme årgang, for knap et år siden og har efter 30000 km endnu ikke stødt på kæmperegninger fra værksteder.

Bilen har som andre skriver en tendens til at gå i topstykket, og min har da også fået skiftet motor efter ca 150000 km.

Den er med sine kun 6cyl, 2.5 l og 136 HK til de mange kilo og permanente firhjulstræk ingen racer, men en komfortabel tourer og vist nok ok i terræn.
Diesel økonomien ligger for mit vedkommende tæt på de 10 km/l, men er naturligvis afhængig af kørestil.
Alt i alt har jeg været godt tilfreds med en god bil.

Men er der konkrete spørgsmål kan jeg anbefale at se på dette link.
www.rangerovers.net/forum her vælger du P38 osv...
Hvis der er andet er du velkommen til at maile mig direkte.

RR Hilsen

Kresten

(Vær opmærksom på at Landroverhilseritualet kun undtagelsesvis praktiseres overfor RR biler med firkantede lygter)
Index
28857: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (08-11-2005 08:54:28) (svar på 28826)
Niels Lauritsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.168.233)
Lige en bemærkning vedr. Landroverhilseritualet. Jeg hilser meget gerne på dem med firkantede lygter, men hold op hvor har de svært ved at hilse igen. Måske er det fordi deres jakkesæt er så stive at de ikke kan bøje armen;-)

Med venlige rundlygtede RR hilsner

Niels Lauritsen
Index
28895: Chelsea Farmer (08-11-2005 21:41:24) (svar på 28857)
Peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.63.10)
Hej Niels,

Chelsea er et velstående område i London.
De har en af de højeste koncentrationer af 4wd køretøjer i England.
de bliver let hånligt kaldt Chelsea farmers. det kan være sådan nogle du nævner.


jeg er ikke Chelsea farmer. Hvis/når jeg får en LR, så kommer jeg sikkert ud at køre i den med habit. Men jeg får også et klistermærke med en palme på. Og måske ses vi til et arrangement - med vink og blink.

Peter

Index
28921: sv: Chelsea Farmer (09-11-2005 18:58:57) (svar på 28895)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.190.213)
En anden avart er "Sloane Rangers". De giver gerne indtrykket af at tilhøre samfundets overste lag, (I'll see you a bit later, I just have to pop by Charles & Camilla first!) Påklædning & specielt accenten, er derefter. Det foretrukken køretøj er Range-Rover, nyere modell, med lidt dekorativ mudder fra spray dåse. Prikken over 'I'et er så en Labrador, eller Irsk Setter, i pap, bag i bilen!
Sandheden er så at forældrene var fabriks arbejder, eller skolelærer, og de er gået (i bedste fald) i en "Grammar School" i Wales, eller Nord England
Med ganske useriøs hilsen, David. (Som gik på "Grammar School i Wales!)
Index
28923: sv: sv: Chelsea Farmer (09-11-2005 19:05:58) (svar på 28921)
Morten Lykke Olsen #6747, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.136.197)
Til følelsen af at køre en Range Rover, kan jeg desværre ikke komme med de store kommentarer.
Personligt kører jeg Discovery, også med i habit ind i mellem, men husker at hilse på alle Land Rovere også Range Rovere.
Jeg faldt over denne lille reklame for Rang Rovere på nette.
Meget godt at man her ser at en sådan engelsk Limosine selv i de øverste kredse vises respekt.
God fornøjelse.

http://apps.us.landrover.com/lr_videos/RR_Video_Procession_220x165.wmv

Morten (Disc. I) Olsen
6747 reg. sjyl.
Index
28925: sv: sv: sv: Chelsea Farmer (09-11-2005 19:16:58) (svar på 28923)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.190.213)
Herlig Klip!!,
Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg hilser på alle Range-Rover, Disco, & Freelander, selv herop i Norge. Jeg kører enda i S111 Ex-Mil Arctic Wolf, FFR. De fleste hilser igen alligevel!
Index
28853: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (08-11-2005 08:19:18) (svar på 28817)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.41.72)
Hej Peter

Jeg er selv den lykkelige ejer af en P38 DSE 1997, som jeg hentede hjem fra Tyskland i januar i år. En pragtfuld bil at køre, som de andre også skriver kan der mangle lidt hk. men sammenlindet med hvad V8éren, så er jeg enig. jeg trækker af og til trailer med minigraver og med godt 3 ton på krogen, ja så er den jo ikke så hurtig.

Hvis du tænker gule plader til privat kørsel, skal du være opmærksom på midsundelses-afgiften, der er så hvit jeg husker skæring 31/5 98.

Du skal også være opmærksom på forsikring, det bliver betragtet som en spicialbil. (se tidliger indlæg).

Rover hilsen Keld
Index
28896: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (08-11-2005 21:46:11) (svar på 28853)
Peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.63.10)
Hej Keld,

Det lyder meget spændende. jeg har været på Mobile.de, og allerede fundet 3-5 emner. Prisen i Euro er overkommelig, men den uberegnelige faktor er afgiften. Jeg skal have den på hvide plader. 4WD familie flagskib. (Slagskib?) Må man spørge, hvad du måtte bøde i afgift?



Vh
Peter
Index
28950: sv: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (10-11-2005 08:14:22) (svar på 28896)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.41.72)
Hej Peter

Nu er min på gule plader. den havde kørt 104.000 km. da jeg hentede den, i Köln. Afgiften til gule plader var ca. 43.500 kr. jeg forhørte mig også om hvide plader, her var forhånds-vuderingen ca. 250.000 kr.

Men gå ind på told og skat´s hjemmeside, under biler kan du se hvad der er betalt for ligende biler.

Rover hilsen Keld
Index
28951: sv: sv: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (10-11-2005 08:31:53) (svar på 28950)
Peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej Keld,

det gjorde jeg fluks. For at lære, at de ikke har eksempler på RR fra 1996 - 1998 liggende.

Nu skal jeg så finde ud af, om der bliver foretaget vurdering, eller om det blot udregnes efter den tyske handelspris. Mener der er kommet en EU dom, der kan betyde ændret praksis fra den tidligere vurdering.

Men tak for oplysningen.

Vh
Peter
Index
28952: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (10-11-2005 09:09:42) (svar på 28951)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg mener også at have hørt, at efter den nye praksis skal afgiften betales af den aktuelle handelspris og ikke efter vurdering. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det ville være rart. Da det så i højere grad ville blive aktuelt at hente projekter hjem fra udlandet.

Jakob Edelvold
Index
28953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (10-11-2005 09:22:41) (svar på 28952)
peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.121)
jeg checker med FDM. Og vender tilbage med et svar er på siden.

Vh
Peter
Index
28982: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (10-11-2005 18:50:49) (svar på 28953)
Christian Fischer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.190.46)
Hej alle,
jeg følger jeres brevveksling med interesse idet jeg fornyelig blev ejer af en RR 2,5 DSE fra 1997 med 200.000km på klokken.
Som flere har nævnt mangler der noget fra 0-45.
Er der ikke nogen der har prøvet med en "tiptuning" f.eks. den der er at finde til 4.400,-svkr. på www.kcr.se/show_vehicle.asp?id=186
mvh
Christian
Index
28991: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (11-11-2005 09:32:07) (svar på 28982)
Kresten Frandsen #7107, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.146.143)
Hej Christian

Jeg har ledt højt og lavt efter folk med egne erfaringer med "chipping" af vores bil, der er mange reklamerer for chip, motorstyring osv, det men få der uvildigt skriver om langtids effekt på motor osv.
Stødte dog på denne post fra "GB phil" på RangeRovers.net.

"ive had mine chiped (2.5 turbo bmw engine) its faster than a 4.6 in every way had to do something cuming out of a 964 carrera 4 it was way too slow,had it superchiped within a week.no regest and inproved fuel consumtion by 5 miles per gal"

Så døm selv.

Et motorerfaring jeg selv har gjort er at skifte fra fuldsyntetisk W10-40 olie til den jeg bruger på min motorcykel som er fuldsyntetisk W5-40, det forbedrede motorgangen på alle måder.

mvh

kresten
Index
29742: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover 2,5 DSE - godt køb? (04-12-2005 08:58:24) (svar på 28952)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Afgiften som du nævner beregnes på aktuelle handelspriser er til brug ved helt nye biler. F.eks. ved parallelimport. "Gamle" biler er som det plejer - de fastsætter afgifter ud fra en handelspris på gaden i danmark og så regner de baglæns.


/dennis