tilbage

Land Rover Forum  

Index
29021: Motor renovering eller??? (12-11-2005 17:35:00)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej
Så kom min røde 6-cyl 109" fra farvandsvæsenet hjem i værkstedet at stå. Det første jeg fil lavet var et håndsving, for jeg skulle have motoren tørnet så cylindervæggene kunne smøres med lidt olie. Af med tændrørene og et skvæt olie ned i til hver cylinder. Så skulle der tørnes og den går ganske let rundt, lettere end jeg havde forestillet mig. Den går rundt uden sære lyde, ingen knirken/skraben etc. .... Måske den skulle være tørnet et par omgange inden jeg kom olie i cylindrene for at høre om stempelringene var ok.
Kan det overhovedet høres ved at tørne den langsomt rundt?

Næste ting var så at skrue tændrørene i igen, og tørne den for at få indtryk af kompressionen. 3 ud af 6 cylindre "hugger" i startsvinget når de kommer over død punktet. 2 er ikke særlig tydelige i deres "huggen", den sidste hvæser bare ud af udstødningen.
Er det ventilerne der er færdige?

Umiddelbart tror jeg det bliver nødvendigt at hive toppen af den og se til de der ventiler....

Men skal/bør jeg tage bundkaret af og trække stemplerne underud også.

Motoren kørte indtil for ca et år siden da forhenværende ejer begyndte at skille den ad.

Vi ses derude - engang.
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
29027: sv: Motor renovering eller??? (12-11-2005 19:02:05) (svar på 29021)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.172)
En komplet renovering vil være det bedste, du kan gøre, nu da du kan komme til maskinen. Du sparer så senere at skulle bøvle med motorproblemer.
Var der noget særligt ekstraudstyr på bilen, da du købte den ? En stor luftkompressor ?
Index
29029: sv: sv: Motor renovering eller??? (12-11-2005 20:02:46) (svar på 29027)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Ja der er en kompressor på den. Og resterne af en PTO aksel sidder der også i bagenden. PTO gearet var der engang. De eneste rester er et håndtag under forsædet. 2 tanke var der også engang.

Mvh Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
29034: sv: sv: sv: Motor renovering eller??? (12-11-2005 22:17:39) (svar på 29029)
Tine Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.75.53)

Hej Jens, tillykke med bilen, vedr. motoren så har 7,0:1
i komression og 7,5:1 hvis den er med små rør ned til udstøningsventilerne (noget antiforurening).
Det er ikke noget der vrider armen af led, så mit forslag vil være at få fat i en kompressions måler og se hvordan det ser ud, så kan du altid poste en milliardmillon i maskinen hvis den er dårlig.
Personligt ville lave bilen først og motoren bagefter.

Priser på motorstumper til den 6 cyll. noget er dyrt og noget er mindre dyrt:
Stempler: 600,- pr. stk.
Stempelringe: 220,- pr. stk.
Pakningssæt: 220,- pr. motor.
Lejesæt: 1100,- pr. motor.
Oliepumpe: 1900,- men den gamle kan renoveres!
Starter er den samme som den 4 cyll. benzin.
Kobling er den samme som den 4 cyll. benzin.
Priserne er i danske kroner PLUS fragt fra:
http://www.johncraddockltd.co.uk

Ellers handler jeg hos William (annonce i Oasen) de har de mest underlige ting liggende og til rigtige gode priser.
F.eks. speedometer kabel, som er længere på en 6 cyll. det var på lager til 49,- + moms, og modtaget dagen efter.

Synd du bor på Fyn ellers kunne komme og høre/prøve min 6 cyll. nogen siger de lyder bedre end V8, og snurrer den bare helt stille og så har den lige de ekstra kræfter.
Økonomien er en by i nordøstgrønland. (7,5 km/L ved 90 km/t)

Hvis du nu bliver rigtig træt af den 6 cyll. kan du skifte koblingshuset på gearkassen og lægge en 4 cyll. i du skal så også flytte motorophængene, men det ville fuldstændig tage hele sjælen ud af køretøjet, så er den jo bare som alle de andre!

Ellers er det bare at holde tastaturet velsmurt og håndlunt og få stillet de spørgsmål der skal stilles.
MVH
Kenneth Poulsen - 109 STW bus -76 og med i den lille eksklusive gruppe der dyrker 6 cyllinderede med fed lyd.

Index
29043: sv: sv: sv: sv: Motor renovering eller??? (13-11-2005 12:42:44) (svar på 29034)
Jens B. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.4.182)
Tak for disse oplysninger, de er jo guld værd.

Du - bilen købte jeg ubeset netop fordi den her den her 6-cyl motor, den skal ikke skiftes ud, så ryger, som du jo skriver både råstyrken og sjælen.

Og de 7,5 var såmænd lige så godt som den gamle saab 900GL med 2l 4cyl motor, jeg kørte i i ca 4 år.

Jeg glæder mig til at komme på vejen/i mudderet i en 6-cyl 109".

Med venlig hilsen
Jens
Index
29046: sv: sv: sv: sv: sv: Motor renovering eller??? (13-11-2005 17:06:52) (svar på 29043)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.79.201.65)
Hej Jens

Jeg vil ikke mene, at der grund til at renovere den motor i første omgang. Jeg har haft den bil stående - i nærmest flere år tror jeg - efter den blev hentet hos Ole Olsen i Middelfart og inden den blev solgt til Lars, som du har købt den af. Jeg har kørt en hel del i den, og den gik godt, trak godt, havde olietryk og brugte ikke vand. Og så havde den selvfølgelig den fede 6 cylinder-lyd, ikke mindst. Kompressoren sad på, men remmen ned til remskiven på krumtappen var ikke monteret, så jeg ved ikke om den virkede. Der sad en tryk beholder i venstre bagskærm. Der var 2 tanke, som det også nævnes, med en omskifter på sædekassen og det fungerede fint, også med forbindelse til benzinmåleren. Den bageste tank var utæt, men den forreste ok. Den kørte også fint i transmissionen, uden mislyde. Det største problem var at torpedoen var meget rusten, specielt i området mellem forrude og motorhjelm. rammen var rimelig, men fjedrene trætte. Rent økonomisk kan det ikke betale sig at bruge tid på fjedrene, og køber du parabolske får du en helt anden komfort i bilen, ja for man kan næsten tillade sig at snakke om komfort.

Jeg har en mængde billeder af den i samlet tilstand, som jeg kan sende dig hvis du oplyser din mailadresse.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj
Index
29096: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor renovering eller??? (15-11-2005 11:42:13) (svar på 29046)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Lars.
Jeg vil mægtigt gerne at du sender nogle eller alle de billeder du har af den.
Jo mere historie der er om bilen, jo mere spændende synes jeg den bliver at køre i.
Min mailadresse er mailto:jensbp@gmail.com

Lars (sælger) har smidt den bageste tank ud netop fordi den var utæt. Om der kommer en ny i ved jeg ikke endnu. Den kommer i vejen for kardanakslen til PTO udtaget som jo sidder bagi, dog uden hverken aksel eller gearkasse. Det skal jeg se om jeg kan finde stumper til. Måske der engang kan blive råd til en trailer med træk på hjulene... , hvis de da ellers er til salg i danmark...

Har nu læst det dokument "Seriebil - tjek inden køb" der ligger på forsiden, selvfølgelig efter jeg har købt den.
Nu skal jeg have bilen gået igennem ud fra dokumentet og så har jeg en ide om omfanget af renoverings opgaverne.

Det glæder mig derfor at den "kørte mekanisk godt" sidst den kørte, og at det ikke er rammen der er det værste.

Mange venlige hilsner
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
29126: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor renovering eller??? (15-11-2005 17:41:14) (svar på 29046)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.138)
Havde den bil ikke en hardtop med sideruder oprindeligt ? Jeg mener ikke, den blev leveret som en Landaulette !
Index
29158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor renovering eller??? (16-11-2005 10:20:34) (svar på 29126)
lars ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Ganske rigtigt. Der var hard-top på da den blev solgt fra Ole Olsen og sæder bagi, men hard-top'en er blevet solgt fra undervejs. Det var en ganske almindelig hvid standard hard-top med sideruder. Og for nu at få det hele med, så var der også et capstan-spil, men det har jeg altså beholdt til brug på min S1'er. Paul har du så en forklaring på hvorfor der var skåret et hak op i bunden af den originale røde bagdør. det er ca 2 cm. i højden og vel en 20-25 cm. længden, og det er ca midt i bunden af døren. Det kan med lidt god vilje ses på det billede Jens har vedhæftet, hvor døren ligger på en hylde i baggrunden.

Jens, du skriver noget om tanken og problemer med at få plads til en kardan til PTO'en. Det er naturligvis ikke noget problem, eftersom det jo har siddet der tidligere. Man skal bare have den type tank der passer til, som har et "hak" ned ud for hullet i bagvangen, hvor kardanen kan være. Synd at Lars har smidt den ud, den kunne jo have været renoveret, men ellers må det være til at finde en. Min gamle 6 cylindrede 2A'er fra 69 havde en tilsvarende tank - ja det har den sikkert stadigvæk.

MVH
Lars
Index
29159: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor renovering eller??? (16-11-2005 11:23:29) (svar på 29158)
Tine Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.80.154)

Hakket i bagdøren - er det ikke så den kan komme forbi "gearkassen" til drevet på traileren?

MVH
Kenneth Poulsen - der ved hvor der står en trailer med træk, som dog ikke er til salg, men kan fotograferes.