tilbage

Land Rover Forum  

Index
29332: Range Rover med Light Weight karosse (21-11-2005 11:30:02)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.203.224)
Er det muligt at indregistrere en Range Rover med karossen fra en Serie III Light Weight?
Jeg vil ikke ændre på chassis rammen bortset fra at skifte udriggere og skære lidt i enderne. Det vil resultere i at baghjulene kommer til at sidde ca 12 tommer længere bagude. Alternativt skulle jeg bruge en 90" men de er noget dyrere som donor bil, især hvis donorbilen skal have hvide plader og en god V8 motor. Ellers skulle jeg omregistrere fra gule til hvide plader og hvad dertil hører.
Grunden til at jeg vil gøre det, er at det ville være fedt at have en Light Weight med skruefjedre, bænksæder bagi og V8.

Jakob Edelvold.
Ja Bare ryst på hovedet, men det er ikke mig der har lavet den der RR med Morris karosse.
Index
29338: sv: Range Rover med Light Weight karosse (21-11-2005 17:18:04) (svar på 29332)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Jakob

Det er mig, der er ved at fusionere en Morris 10-hundrede karosse med et RR chassis. Jeg ønsker dig velkommen i tosseklubben!

Mvh
Mikael
Index
29341: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (21-11-2005 18:05:53) (svar på 29338)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.201.5)
Hvad gør dig sikker på at du kan syne den og indregistrere den på hvide plader?
Har du forkortet aksel afstanden?
Hvor meget af bilen er Range rover, og hvor meget er Morris? Jeg tænker foreksempel på koblingshovedcylider og bremse hovedcylinder.
Hvor står bilen og kan man få lov at se den på et tidspunkt?
Hilsen jakob Edelvold
Index
29345: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (21-11-2005 20:13:22) (svar på 29341)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.153.162)
Hej Jakob

Jeg har helt bevidst ændret så lidt på chassiset som muligt. Det bageste overhæng er forkortet og forsynet med en ny U-tværvange, som jeg har fået lavet en beregning på, der viser, at vridningsstivheden bagtil er forøget med ca. 400%. Der er påsvejset to nye befæstigelser til bagenden af karossen, så den sidder på seks af de originale befæstigelser med originale gummimellemlæg samt fire nye befæstigelser (for og bag). Jeg har desuden skåret de to "kofangerhorn" af i forenden, men den forreste tværvange er uændret, så det betyder ikke noget for chassisets styrke.
I karossen er der isat en original RR torpedoplade. Det betyder, at pedalarrangement er originalt og bortset fra et nyt ophæng er ratstammen også uændret. Bilen får 3,5 liter EFI-motor og 4-trins ZF automatgear, så jeg behøver ikke at tænke på koblingspedal og koblingscylinder (hvilket er meget heldigt, da der ikke havde været plads til det!).
Bortset fra ændringerne på chassiset er fjedre, støddæmpere, aksler, bremser, ophæng, styretøj osv. helt uændrede, og det giver mig håb om godkendelse. Jeg har beskrevet projektet for Færdselsstyrelsen samt en bilinspektør, som har bekræftet, at bilen med stor sandsynlighed (man er vel gambler!) kan godkendes. Eneste tekniske udfordring af betydning er at få lavet en ny forrude til karossen, der jo er gjort 20 cm bredere for at passe til sporvidden. Forruden skal være lamineret eller hærdet for at blive godkendt, men jeg har en auto-glarmester på sagen, og han mener også, at det kan lade sig gøre. Alt kan jo lade sig gøre for penge! De øvrige ruder laves af plant glas, som er helt uproblematisk at skære i og få hærdet. Bagruden laver jeg nok i hård lexan, der er forholdsvis ridsefast.

Bilen står i Herlev, og med hensyn til besigtigelse kan det nok lade sig gøre på et tidspunkt, men netop nu er alt splittet i atomer og på vej til maler.

Mvh
Mikael
Index
29368: sv: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (22-11-2005 21:18:40) (svar på 29345)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.20.73)
Hej Mikael Friis
Jeg overvejer at forkorte det bagerste overhæng på min RR,
Men synsmanden snakker om, test af køreegenskaber, beregning af konsekvens vedr. stabilitet.
Er det muligt at "låne" din beregning, eller kan du henvise til en "beregner"?

MVH

Jens
Index
29369: sv: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (22-11-2005 21:19:39) (svar på 29345)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.20.73)
Hej Mikael Friis
Jeg overvejer at forkorte det bagerste overhæng på min RR,
Men synsmanden snakker om, test af køreegenskaber, beregning af konsekvens vedr. stabilitet.
Er det muligt at "låne" din beregning, eller kan du henvise til en "beregner"?

MVH

Jens
Index
29379: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (23-11-2005 10:04:27) (svar på 29369)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Jens

Nu er det vel ikke mig, der har givet dig inspiration til lave "bobtail" på dit køretøj. Jeg fralægger mig ethvert ansvar!

Nå, men jeg har fået en erklæring fra Automobilteknisk Institut i Greve (www.ati-greve.dk) på min forkortelse. Jeg tror ikke, at mit papiret kan bruges i andre sammenhænge, da det jo kun gælder for denne forkortelse med hensyn til udformning, godstykkelse mv. Papiret handler også kun om rammens styrke - der er ikke nævnt noget om køreegenskaber, tyngdepunkt osv.

Jeg regner desuden med at lave en bremsekraftberegning efter et besøg hos en aut. vejer, da Morris-karossen jo nok har en anden vægt og vægtfordeling end den originale RR-karosse. Og det værste, der kan ske er nok, at der skal monteres en begrænserventil til bagbremserne.

Se vedlagte foto, hvor den nye tværvange og den nye lodrette befæstigelse i højre side kan ses. Øverst sidder et originalt RR gummimellemlæg.

Mvh
Mikael
Index
29351: sv: Range Rover med Light Weight karosse (22-11-2005 08:11:33) (svar på 29332)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.237.142.10)
For lige at vende tilbage til sagen: Jakob, hvad mener du med at baghjulene kommer til at sidde 12" længere bagud? Laver du så en 100"(RR) om til en 112"? Eller mener du 12" længere bagude i forhold til en 88"? Umiddelbart er Mikaels beskrivelse vel egentlig også svar på dit spm. Så længe du holder chassis, bremser, motor og styretøj originalt RR skulle det ikke blive noget problem.

/tony
Index
29355: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (22-11-2005 09:39:12) (svar på 29351)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.194.199)
Jeg mener at light weigth'en får 12" større akselafstand. Da RR har 100" og LW har 88".
Jeg havde jo godt nok tænkt mig at bruge torpedoen fra Light weight'en, så hvis jeg går i gang med projektet får jeg nok nogle problemer med at bruge dele fra seriebilen til rangeroveren.
Index
29366: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (22-11-2005 20:26:21) (svar på 29355)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Index
29367: sv: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (22-11-2005 20:27:30) (svar på 29366)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Nå den kunne ikke lide linket - prøve nedenstående og kig under SIII

http://www.landypoint.com
Mvh
Michael
Index
29378: sv: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (23-11-2005 09:42:27) (svar på 29366)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.203.245)
Den ser jo rigtig fin ud. Det er lige sådan en jeg vil have. Jeg bryder mig dog ikke om, at det er en forkortet ramme. Jeg tror ikke synsfolkene kan lide at man skærer bilen over og sætter den sammen igen.
På den anden side er der jo nogt med at hvis den er godkendt i et EU land så skal de også godkende den her. Er der nogen der kender noget til om det kanlade sig gøre?

Jakob Edelvold
Index
29380: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (23-11-2005 10:08:51) (svar på 29378)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Den holder ikke med at henvise til en godkendelse i et andet EU-land. Det gælder kun for typegodkendte køretøjer, så du slipper ikke for et grundigt syn i DK.

Men at forkorte eller forlænge en ramme er jo ikke noget teknisk problem. Det er bare at få arbejdet udført af en certifikat-svejser, som efterfølgende udarbejder en erklæring om, at styrke, bøjningsspænding osv. er OK.

Mvh
Mikael