tilbage

Land Rover Forum  

Index
30142: 6-cylindret Rovermotor (18-12-2005 17:45:15)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.122.232)
At den 6-cylindrede motor stammer fra Rovers personbolsprogram er mig vel bekendt, men kan nogen af jer bringe mig nærmere en model/type hvori denne fortræffelige motor blev anvendt. har lige kæbt en 109 6cyl til genopbygn. og evt. salg bagefter, derfor vil jeg gerne vide mere om motorens anvendelse gennem tiden.
Urban.
Index
30143: sv: 6-cylindret Rovermotor (18-12-2005 18:54:34) (svar på 30142)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.252.18)
Hej Urban, den 6 cyll. motor blev konstrueret en gang mellem de to verdenskrige i forrige århundrede.
Den fik sin succes i Rover P4 så det er nok over personbils historien du kan få flest informationer.

Du kan jo forespørge/kigge på:

www.roverownwersclub.dk

Det er jo folk som os, med engelsk syge ;-)

Det kunne jo være de kunne finde reservedele til en bedre pris end Land Rover folkene i UK.

Det kunne ellers være sjovt at finde ud af hvor mange 6 cyll. Land rovere der er i DK og hvor mange der er kørende?

MVH
Kenneth Poulsen - med engelsk syge i form af 109" STW 6 cyll. 1976.
Index
30154: sv: sv: 6-cylindret Rovermotor (19-12-2005 09:54:39) (svar på 30143)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.34.49)

Linket er rigtigt her:

www.roverownersclub.dk

MVH
Kenneth Poulsen - med dårligt tastatur ;-)
Index
30146: sv: 6-cylindret Rovermotor (18-12-2005 19:46:12) (svar på 30142)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.44)
Fortræffelig ?; hvordan ?

Mvh.
Verner, DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk
Index
30147: sv: sv: 6-cylindret Rovermotor (18-12-2005 20:41:56) (svar på 30146)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Fortræffelig? Jo når den ikke flækker manifold, brænder ventiler og knuser stempler, er det en utrolig god, sejttrækkende maskine, der tager sig dygtigt betalt for sin ulejlighed. Den er også meget let at starte via det medfølgende håndsving, og er den trukket grundigt op, kører den temmelig længe :-)
Skulle nogen opfatte denne udgydelse som negativ, vil jeg blot oplyse, at jeg meget gerne igen ville have en LR med dette særegne drivværk, men jeg har revet meget hår af hovedet over den. (Jeg har også en gammel Jaguar!!!)
mvh
#3283 Knud Selvpiner
Index
30164: sv: sv: sv: 6-cylindret Rovermotor (19-12-2005 16:30:45) (svar på 30147)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.128.215)
Ak ja Knud du er ikke alene, har selv en xj 12 serie 2 og en 110 men ville ikke leve foruden !

Mvh Mads
Index
30166: sv: sv: sv: sv: 6-cylindret Rovermotor (19-12-2005 17:20:15) (svar på 30164)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
ja - og medlem af JCD :-)

mvh
KTM
Index
30165: sv: 6-cylindret Rovermotor (19-12-2005 17:00:13) (svar på 30142)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 193.91.152.225)
Hej Urban larsen

Hvad ønsker du mere præcist at vide om den 6cyl motor?

Du kan starte med dette link: http://www.csse.monash.edu.au/~lloyd/tildeLand-Rover/Engines/

Er det Rovers motor du ønsker oplysninger på, eller LR's vesion?

Med venlig hilsen
Hans Peter -six pence
Index
30168: sv: sv: 6-cylindret Rovermotor (19-12-2005 18:03:08) (svar på 30165)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.122.222)
Tak for alle svarene indtil nu. Det er sjovt at få så meget historie som muligt omkring motoren og dens anvendelse. Og Hans Peter hvis du har mere om dens anvendelse i den ene eller anden version vil jeg meget gerne have det.
Urban.
Index
30171: sv: sv: sv: 6-cylindret Rovermotor (19-12-2005 19:48:01) (svar på 30168)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.91.152.225)
Hej Urban
Den motor er blevet min passion eller rettere dem begge!
Har du en P4 motor?
Egentlig er det jo en "viderudvikling" af den oprindelige S1 4cyl 2L motor så jeg tror at Rover udviklede den 6cyl og LR ændrede den til off road, der er lidt forskel med bla.returolien, den har ry for at bruge meget olie, men det må skyldes at de o-ringe som er i indsugningsstyrene er gamle og sikkert af forældet matr. plus dårlige skraberinge.
Desværre er LR'version ikke meget stærkere end den 4cyl 6-10hk, hvilket jeg mener er "politisk" den har dog et højere moment ved lidt lavere omdr. derimod er Roverens på kun 400cc mere oppe på 112hk og et anseeligt moment ca 220kg/m v 1500omdr afhængig af knasten, jeg har haft en del brændte udstødningsventiler (skift på 6timer) som jeg tror Frimondt har ret i skyldes forkert karburering, for meget luft ved træk i høje omdr. og kølekanaler skal være iorden. Dens skrå top forhindrer at man kan "plane" den så kompressionen er lav.
Du kan få lidt mere hvis du fortæller mig om dine planer.
Mvh
Hans Peter