tilbage

Land Rover Forum  

Index
30641: Manglende viden om 90 tommer Defender. (08-01-2006 17:41:42)
Jan Christensen #7053, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.0.66)
Hej med jer,-
jeg er bange for at jeg er blevet syg,- rigtig syg.
Jeg har nu kørt freelander i 9 mdr, hvilket er dejligt da jeg dagligt kører fra Falster til Glostrup og retur.
Men lige så snart jeg ser en 90èr sker der noget mærkeligt. Mit blik bliver sløret, min mave skrumper ind og en følelse af gammel genopdaget kærlighed overvælder mig og bringer mig i en tilstand af letter sindsyge.

Nu er det jeg gerne vil vide noget om de forskellige betegnelser der er knyttet til Defender. F.eks 2,5 N/A eller
300 tdi. Jeg er klar over meningen af tdi men ikke af de 300.
Jeg vil meget gerne modtage information om andre betegnelser, da jeg nok er ved at tage de indledende trin til et bilskifte inden for det næste års tid.
Med venlig hilsen Jan.
Index
30646: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (08-01-2006 19:37:08) (svar på 30641)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.60)
På dieselsiden findes følgende modeller
2,5 l diesel 68 hk uden turbo (n/A)
2,5 l TD 87 hk med turbo
2,5 l tdi 200 107 hk (?)
2,5 l tdi 300 112 hk (?)
2,5 l td5 132 hk
2,8 l tdi 300 ca. 150 hk ( brasiliansk motor )

Desværre kan jeg ikke diske op med de nøjagtige tal lige nu, at min database er gået kaput - jeg kan end ikke slå detailforskrifterne op....
Index
30667: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (09-01-2006 13:33:30) (svar på 30641)
Kenneth Dietz #5376, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.163.242.138)
Hej Jan
Jeg faat lige denne oversigt

2.25 Diesel, 2286 ccm, indirekte indsprøjtning
67 Hp / 49,2 Kw @4000 rpm
140 Nm / 14,5 Kgm @1800 rpm

2.5 Diesel, 2495 ccm, indirekte indsprøjtning
67 Hp / 49,2 Kw @ 4000 rpm
155 Nm / 16 Kgm @ 1800 rpm

2.5 Td, 2495 ccm, indirekte indsprøjtning
86 Hp / 63.4 Kw @ 4000 rpm
203,7 Nm / 20.8 Kgm @ 1800 rpm

200 Tdi, 2495 ccm, intercooler, direkte indsprøjtning
107 Hp / 80 Kw @ 3800 rpm
255 Nm / 26 Kgm @1800

300 Tdi, 2495 ccm, intercooler, direkte indsprøjtning
111 Hp / 83.1 Kw @ 4000 rpm
265 Nm / 27 Kgm @1800 rpm

Td5, 2492 ccm, intercooler, direkte indsprøjtning
122 Hp / 90 Kw @ 4200 rpm
300 Nm / 30.6 Kgm @ 1950 rpm

Alle de nævnte motorer er 4-cyl. på nær den sidstnævnte, som er 5-cyl.
MVH Kenneth
Index
30668: sv: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (09-01-2006 13:55:51) (svar på 30667)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Et tips mere,

Der er også en god historisk tidslinje på Region Sydsjællands hjemmeside, og på importørens er der også. Så kan man se udviklingen og fra hvilket år osv.

Og ellers er der jo Land Rover Bilioteket her på siden - der burde alle skrive lidt flere ting ind!

Mvh.
Mikkel
Der endnu ikke har fået købt en vogn, men som skal ud og prøve nogle stykker i morgen.
Index
30697: sv: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (09-01-2006 23:09:04) (svar på 30667)
Jan Christensen #7053, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.242.151.211)
Hej Kenneth,-
tak for dit fine indlæg,- kan du fortælle mig hvad
"PU/HT-TDI" står for ?
Peer Glad har en af slagsen til salg.
Gider du også forklare betegnelserne :
67Hp / 49,2 KW @400 rpm 140 Nm 14,5 kgm @1800rpm ????

Måske spørg jeg for meget, men jeg er helt blank på dette område.
Vi ses derude Jan.
Index
30698: sv: sv: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (10-01-2006 00:35:46) (svar på 30697)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.60)
PU = Pick Up
HT = Hard Top
TDI = Turbo diesel intercooler

altså en pickup med hardtop og turbo diesel intercooler

67 hp ( horsepower) hestekræfter
49,2 kw = kilowatt
@ = ved
4000 rpm = revolutions per minute / omdrejninger per minut

140 Nm = Newton meter (drejningsmoment)
14,5 = kilogrammeter
@
1800 Revolutions per minute

Index
30704: sv: sv: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (10-01-2006 09:27:11) (svar på 30697)
Jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.127.7)
TDI = Turbocharged Direct Injection
Index
30679: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (09-01-2006 17:35:11) (svar på 30641)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.49.61.61)
Hej Jan.

Jeg kan se du har fået flere fine svar ang. motorstørrelser mv. og disse ting har jeg ikke meget forstand på, men vil alligevel komme med et indlæg til dig.
Det lyder for mig som om du har tænkt dig at køre fra sydhavsøerne til Glostrup og tilbage, hver dag i en Tdi 300 Defender ?
Jeg har selv en 200 Tdi Defender og jeg tror du vil blive seriøst træt af den daglige køretur, når du skal så langt. Med mindre altså din puls er lavere end Poul Thomsens og du aldrig har travlt !
Bilen støjer og min 200 Tdi´er triller typisk 90-100 km/t på motorvejen. Ved denne hastighed kører den max. 8 - 8,5 km på literen, kører jeg bare lidt stærkere er vi nede på 7 km pr liter. Bemærk også min topfart ikke er meget over 120-125 km/t - og så yder motoren jo næsten alt den kan = større slid. Jeg skal ikke kunne sige om 300 Tdi er meget bedre, har kun haft fornøjelsen en enkelt gang, men det er langt at kører hver dag i en rumle potte.

Jeg har tidligere haft en Discovery TD5 som jeg tit fortryder jeg solgte, den var ekstremt velkørende så jeg kunne forestille mig at en Defender TD5 er meget bedre til dit behov om daglig lang transport. Jeg har ikke selv kørt Defender TD5 - desværre (hvem gi´r egentlig en tur ?), men her kan nogen måske byde ind - er jeg helt gal på den, når jeg påstår der er noget større fornøjelse ved langturs kørsel i en TD5 frem for 200/300 Tdi ? Hvor langt kører jeres Defender TD5 på literen, og hvilken marchfart er behagelig ?
Der er naturligvis lige prisforskellen, men det ved jeg ikke om er noget problem, i har så mange penge dernede syd på ;o). I hvert fald vil jeg ønske dig held og lykke. Selv om jeg savner min Disco TD5 ER der altså noget federe over at kører Defender - så jeg forstår dig så udemærket.

Venlig hilsen
Christian.
Index
30684: sv: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (09-01-2006 17:56:13) (svar på 30679)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.60)
Hmm, nu kører jeg på årsbasis ca. 30.000 km i min OneTen 2,5 N/A , ca 9,5 km/ ved 80-90 km/h.
Derfor forstår jeg slet ikke, at Christians vogn kører mindre, Måskke skulle maskinen efterses.
Rumlen kan gøres meget ved, men dagligt fra syd til Glostrup ville jeg kun vælge en lang model pga den bedre vejbeliggenhed..
Men i mine unge dage lå mit årlige km-behov på ca. 80.000 i 109" 2,25 l diesel. Aldrig fortrudt,; det gik bare derudad!
Index
30792: sv: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (12-01-2006 22:23:24) (svar på 30679)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Halløj - jeg har kun kørt TD5, først 90" og siden 110". Kører man omkring 90 km/timen kan man let tale sammen og det føles behageligt. Min 90" kørte jeg omkring 10 km per liter ved ca. 30% motorvej v. 90 km/t og 70% bykørsel. Dog syntes jeg 90" vuggede, og systematisk støbt ujævn vej for den til at føles som en hel jolle. Det skal lige siges at den også var hævet 2,5" hvilket nok ikke hjalp.
110" ligger bare totalt jævnt på vejen - jeg kan kun tilkendegive min udelte fornøjelse med dens køreegenskaber. De er rar at køre hvis man lægger sig lige under 100 km/t og jeg holder mig på ca. 9,8-10,0 km/liter ved samme fordeling af motorvej og bykørsel som ved 90".

Jeg har aldrig kørt 2 el. 300 TDI, og kan derfor ikke sammenligne dem med TD5.

Og Defender føles dejligt, men man skal dog holde komforten sig for øje. Der er simpelthen ikke plads til at sænke venstre arm, hvoraf at hvis man gør det kommer man til at sidde for langt til venstre. Det går lige om sommeren i T-shirt. Og så stiger der kølig luft op fra det bare metal under ens sæder - min har oveni et par huller fra en tidligere cubbybox som ikke er blændet, hvilket giver en endnu koldere luftstrøm. Sidst men ikke mindst lærer man at huske at lader man højre ben hvile mod den liggende håndbremse får man lavet sig en lille slags amagerhylde på siden af sit skinneben. Det er ret ubehageligt hvis man har siddet og stenet lidt i et par hundrede kilometer.

Men, komfort er for kællinger og det forstår LR. Min har Aircon, hvilket betyder at man får hamret 4 grader koldt luft ud på ens knæ og ingen andre steder (f.eks omme ved ungerne hvor det ville virke bedre), og om vinteren kan man glæde sig over IKKE at have noget varme ned på fødderne da aircon kassen dækker hullerne. Tilgengæld bliver aircon kassen en 2-300 grader inde på midten, så der kan konen sidde med sine fødder.

Det bedste ved Defender er at alle de ideer man kan gå og pusle med hele tiden, til videreudvikling, ombygning osv, og i sidste ende er bilen sgu så dejligt at man aldrig kommer til at lave det store.

Vi ses derude.