tilbage

Land Rover Forum  

Index
30176: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (19-12-2005 22:18:53)
Anita (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.90)

Måske er dette en sag for bestyrelsen, men jeg forsøger i første omgang at skrive dette til den brede medlemsskare, også for at undersøge, om der mon ikke er flere end mig der har dette behov? Så skriv gerne kommentarer til mig:

Ved at danne forening og organisere sig om en fælles interesse, nemlig køretøjet landroveren, da kunne jeg som medlem godt ønske mig, at der kunne arrangeres en form for et ”uddannelsesprogram” i vedligeholdelse og systematisk gennemgang af landroveren i klubregi (i øst/nordsjælland)? Mon der er ressourcer, forhold og undervisere der har den faglige viden og lyst til dette?
Jeg forestiller mig en aften om måneden, evt. workshops i weekenden, måske endda med temaaftener engang imellem med inviterede eksperter indenfor specifikke områder, så det ind imellem også kunne tiltrække de mere garvede medlemmer etc.??
Jeg har nu haft min dejlige Rover i snart 3 år og har ingen intentioner om at komme af med den. Dog er jeg ked af, ikke at kunne passe så godt på den, som jeg gerne ville.
Ved at lære bilen bedre at kende, dens advarselssignaler, lyde og andre tegn, kunne jeg måske forhindre unødigt slid og deraf følgende beskadigelse.
Håber der er andre med samme ønske: ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” – der behøver ikke at indgå eksamen!

På forhånd tak for tilbagemeldinger,
Mvh.
Anita
Medl. 5748
Index
30177: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (19-12-2005 22:44:14) (svar på 30176)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Jeg syntes dette lydder RIGTIG godt..

Jeg er IKKE medlem ( har aldrig fået betalt giro kortet ), men læser dagligt her på siden.

jeg købte min rover i sommers ( en 88'er fra 75 ) , den kunne ikke køre og er MEGET rusten.

Jeg har nu skilt den ad i ATOMER .. og er ved at lave ramme. men jeg ANER IKKE EN FIS om nået som helst..

har kun viden her fra forum om LR .. den eneste tur jeg har haft i en LR er da jeg fik gang motoren og kørte en tur på små 3km uden plader .. og der røg den meget hvidt (en 2,25 diesel)

Så hvis der kunne laves nået om LR byg selv / gør det her rigtig / sådan her virker den !!! så skal jeg være den første til at komme .. ( og på det tidspunkt er jeg SIKKER på at giro kortet er betalt )

Det jeg vil sige med det hele er at der er sikkert også andre som mig , som er passive her på siden, og måske ikke helt rigtig føler at de "kloge" nok til være rigtig med ..

Sådan har jeg det, og håber at alle andre som syntes at Anita's ide var rigtig god vil komme med et lille indlæg.

VH
Brian Schwartz
Index
30178: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 00:00:28) (svar på 30177)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.75.191)
Hej Anita, en rigtig god ide, der findes noget, i form af værkstedsaftner, som er åbne for medlemmerne, der kan man komme få fikset noget man ikke lige selv kan overskue.
Selv om det ikke lige er i ens egen region, ringer man og spørger om der er plads til en til, om ikke andet bare for at kigge/lytte/spørge/lære/hygge.
Følg med på kalenderen på forsiden.
Men det er ikke bare lige, man kan jo ikke ligge ude i perlestenene og rode med tingene, så det kræver et ordentligt værksted med varme, lys og lifte eller grav og gerne flere af slagsen.
Man skal så have åbnet et regulært værksted en aften som så er ryddet for kundebiler, det kræver en velvillig værkstedsejer.
Personligt har jeg selv lært det på den hårde måde (som Brian) i 1979 med en årgang 1963 109" diesel, det var sejt men man lærer meget og kvajer sig meget.
Ellers klik lidt rundt på regionerne f.eks. reg. sydsjælland hvor et fortøjsrenovering blev en totalrenovering. (mange lækre billeder)
Eller reg. vestsjælland hvor man kan følge "oprustningen" af flere forskellige projekter.
Ellers er der bare at møde op til arrangementerne med "problemet" og få et "orakel" til at høre/føle/se på dyret. (det bliver svært at komme med noget der ikke er set før).
Vil man igang med en specifik reperation skal man købe en reperationsmanual i klubbutikken, den er god at have anyway. (findes på dansk naturligvis).
Den kunne godt hedde "Land Roverrep. for dummyes", den er meget nem at arbejde efter.
Klubbutikken har også det rigtige værktøj.
Ellers kunne man f.eks. efterlyse en mentor her på siden, som man kunne få lov til at ringe til og forelægge sine Land Roverproblemer! når behovet opstod.
Man kan også klare mange problemer her på siden med uddybende spørgsmål, der er ikke dumme spørgsmål, man spørger jo fordi man ikke ved det.
Søgefunktionen øverst kan bringe timers læsning frem.
Det jeg prøver er at du/i selv skal lave tingene, det lærer man mest af og det giver den største tilfredshed med køretøjet.
Du skulle vide hvor mange bankmænd der kører Land Rover og kun startede med at have kørekort til kuglepen, de kører stadig kuglepen men nu med sorte fingre og et fast greb ;-)
Og spørg endelig, som tidligere skrevet, er det svært at spørge om noget, som en af de andre 2299 medlemmer ikke har set før.

MVH
Kenneth Poulsen - også med sorte fingre.
Index
30181: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 09:54:12) (svar på 30176)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
Nøgleordet er: NETVÆRKSGRUPPER
En netværksgruppe kan defineres som en personkreds på max 10 personer, som udveksler erfaringer inden for et afgrænset emne. Gruppen mødes med passende mellemrum, og hvert møde har et emne (problem) og dette emne er mødets tema. Temaet er kendt for gruppen i forvejen og de enkelte gruppemedlemmer har forberedt sig efter bedste evne.

Jeg kunne foreslå en gruppe "Serie - Kbh.Syd". Hvis det så viser sig, at der er 50 interesserede kan man jo dele sig op i undergrupper benzin/diesel - 88/109 - serie 1/2/3 osv. Man skal tilstræbe at der i hver gruppe både er amatører og nogle der har prøvet lidt af hvert.

Mødestedet kan afpasses efter emnet - nogle gange kan man mødes i "perlegruset" og andre gange kan det være en bås på et Gør Det Selv værksted. Det afhænger af emnet og årstiden.

Meget hurtigt finder man ud af hvem der kan hvad og hvem der har hvilket værktøj og dermed er der en "livline" som kan yde moralsk og praktisk støtte når det ser håbløst ud.

Der er helt sikkert andre gode forslag - dette er mit bidrag.

God jul.
Index
30184: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 11:09:38) (svar på 30181)
Mikkel P. Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Jeg syntes også ideen er glimrende, ingen tvivl om det.

Men jeg vil så tilføje, at da jeg havde RR'en var der altid hjælp at hente igennem DLRK.
Det gik mest ud over Mr. Albers, (Han havde jo en vogn magen til) men han kunne forklare løsninger på selv de tekniske olielækager igennem telefonen.
Hvis man formulerer et spørgsmål godt, og smider det her på forum, så er der også tit at der på et tidspunkt i tråden er en der skriver sit tlf. nummer og "bare ring". Hjælpsomheden i klubben er enorm, og er helt sikkert grund nummer 1 til at jeg stadigvæk er medlem.
Index
30187: sv: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 12:11:53) (svar på 30184)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)
Jeg er stor tilhænger af Anitas forslag. (og forslaget om netværksgrupper).

Selv om der er stor hjælp at få her på siden, er vi nok en del, der har behov for at få mange af de grundlæggende ting på plads.

Dertil kommer, at man jo tit har behov for en ekstra hånd, når man skruer (og et godt råd, når skidtet skal samles igen).

Med LR-hilsen

Niels Henrik Bach
Index
30188: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 12:38:03) (svar på 30176)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.32.30)
Hej Anita
Langt de fleste regioner har en reservedelsmand eller lignende, som man kan kontakte hvis man render panden imod en mur. Regionerne bruger også tid på at give en grundlæggende vedligeholdelsesviden om din bil i form af et terrænbevis, som også indeholder en vedligeholdelsesdel. Så er der også regioner som holder deciderede skrueaftner (hedder noget forskelligt i hver region) hvor man kan møde op og diskutere og måske få løst sit problem. Men alt i alt så er en meget stor del af vores klub et "den lille Land Rover mekaniker grunduddannelse" samvær.
I din region er det 2112 Michael Andersen (LR) eller 3459 Dan Madsen (RR/Disc) der er reservedelsmand. Står du med noget akut, så prøv at ringe til ham. Om ikke andet, kan han sige hvem der ved noget om dit problem, hvis ikke selv han kan hjælpe. Og tilmeld dig endelig til vores terrænbevis, hvor du jo så får den lille vedligeholdelsesundervisning, som du efterlyser. Jeres chefinstruktør kan oplyse dig mere om dette (2873 Jacob Vind, chefinstr@landrover-nordsj.dk)
Ellers er du altid velkommen til at kontakte hvem som helst fra klubben (inklusiv mig selv). Vi vil alle rigtigt gerne hjælpe. Men pas på; Det kan tage lang tid at snakke i telefon med os! Vi elsker alle at snakke om vores biler...
Index
30194: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 17:41:44) (svar på 30188)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
I teorien lyder et sådant forslag fint og fornuftigt, men men men
I et andet køretøjsregi har jeg arrangeret netop sådanne kurser efter bedste og sikkert ringe evne.
Sådant skal tilrettelægges i god tid og værkstedet skal ryddes for kundebiler. Man kan ikke stå ude på gaden og antydningsvist få noget ud af det. Man kan kun være relativt få, allerhøjst 10 kursister.
Det vil altså blive temmelig dyrt pr. person, hvis al den tid der går til klargøring, afrigning osv skal hentes ind på en eller anden måde, selv om man ser helt bort fra foredragsholders tid.
Når man så som foredragsholder så ved, at kursisternes mulighed for at kunne blive selvhjulpne ved disse ganske mange timers indsats ikke bliver ret meget bedre, er det lidt svært at holde gejsten oppe.
I de allerfleste tilfælde skal man f.eks. have et hjul af. Dette hjul kan og skal sidde rigtig meget fast og det er meget tungt og bøvlet at kæmpe med. Her for ganske nylig kom jeg til kort med ½" luftværktøj, fastnøgler med meterlange forlængere og 100+ kg kropsvægt, over for et fastsiddende hjul, som en tumpe have voldspændt. Først da jeg kom ind på et lastvognsværksted kunne det løsnes med 3/4" værktøj!! Det er ikke noget man har i et hobbyværksted. Rigtig mange gange skal man bruge ilt og gas for at varme ting fra hinanden, hvilket de færreste disponerer over, ligesom det er ret nyttigt at have et svejseværk når ting knækker eller er rustet i smadder. Ligeledes kan man i store træk ikke rode med bremser, uden at man knækker bremserør en fredag eftermiddag. Så skal man også have kraveværktøj og nipler og metervare af bremserør for at kunne blive færdig.
Det er lidt en romatisk, men urealistisk tanke at kunne blive Land Rover mekaniker, blot ved at deltage i nogle forkølede kurser.
Det er langt mere nyttigt at sætte sig ind i materien ved at læse instruktionspublikationer, samtidig med at man står ude ved sin vogn og finder tingene in situa og finder ud af funktionen af disse ting.
Kan man så ikke finde ideen med den givne indretning, så har vi i vore tekniske tider dette herlige forum, hvor man så kan stille sit specifikke spørgsmål, og få et fyldigt svar.
På den måde er man betydelig bedre stillet, når et problem opstår, idet man nu har en mulighed for at tale mere på lige fod med vedkommende som skal forestå reparationen. Så ved man godt, at det ikke kræver en ny generator, fordi der er gået et kardankryds osv.

Det man kan have stor glæde af selv at gøre, er at forstå den løbende servicering, med smøring alle vide vegne, olie- og filterskift, renholdelse, udskiftning af pærer osv.
Her er serviceforskrifterne en rigtig god ting at sætte sig ind i OG FØLGE. Mange af disse opgaver finder værksteder ret kedsommelige og erfaringen viser med al ønskelig tydelighed at man springer meget let hen over disse rigtig mange punkter.
Sorry hvis jeg lyder negativ, men jeg har selv brugt utrolig mange kræfter og penge på at gennemføre lignende for år tilbage, og har været vidne til mange kuldsejlede projekter.
mvh
#3283 Knud
Index
30197: sv: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 18:10:12) (svar på 30194)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Måske en fremgangsmåde var at invitere et par nybegynder Land Rover hobby mekanikere med som tilskuerer når en mere erfaren alligevel skal lave noget på sin egen Land Rover.

Man kunne annoncere her på forummet hvad, hvor og hvornår man agter at lave en bestemt reparation på sin Land Rover og at man gerne vil lade et par klub medlemmer være med for at lytte og lære. På den måde kan også de nye medlemmer der endnu ikke kender så mange andre Land Rover ejere få mulighed for at lære noget ved at kigge med.

De værksteds aftener der bliver afkoldt rundt om i landet med jævne mellemrum tjener samme formål, men det kan jo ikke skade at supplere disse med flere muligheder for at lære noget.

I øvrigt, hvis man mangler de store, dyre eller bare specielle og sjældent anvendte værktøjer til bil reparation og vedligeholdelse, så findes de til låns eller til leje for en beskeden sum på de efterhånden ret udbredte "gør det selv bil værksteder" rundt om i landet hvor man også kan leje lift pladser på timebasis. F.eks. dette http://www.gordetselv.dk
Index
30199: sv: sv: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 19:18:52) (svar på 30197)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det tror jeg også er en langt bedre ide, som Kristian her anfører.

Så skulle man nok organisere det under en eller form her på hjemmesiden. Her skulle man så kunne oplyse om sit påtænkte projekt til rette vedkommende, som så til gengæld kunne få lejlighed til at få sortificeret fingrene. Så behøver det ikke kun være til ulejlighed, men til gensidig gavn/fornøjelse.

I nyere tid har jeg skiftet et af de forreste drivkryds på min RRC samt renoveret bremser komplet. Det ville jo have været en meget aktuel og god ting at dele med 2-3 andre, ikke fordi jeg har specielt kendskab til lige netop disse vogne, men alligevel.
Index
30200: sv: sv: sv: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 19:34:17) (svar på 30199)
Anita (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.42)
Tak for al den positive respons der er kommet på min efterlysning. Jeg må hellere tilføje, at jeg flere gange har deltaget i værkstedsaftener hvilket har været godt, ingen tvivl om det, men hvad der sker på sådan en enkelt aften er for mig for tilfældigt, og i øvrigt foregår de ikke så ofte som jeg godt kunne ønske. Det virker også mere som aftener for gør-det-selv LR folk, der helt sikkert kender en bil – en hvilken som helst – bedre end jeg gør. IKKE fordi jeg ikke vil arbejde og få sorte fingre selv, men jeg skal jo lige guides først helst.

Jeg har det grønne bevis (selvom jeg ikke kører terræn…) og ja, vedligeholdelsesdelen var ok, men måske efterlyser jeg et mere permanent uddannelsesforløb, måske ved faste værkstedsaftener oftere, så man måske af den vej langsomt kommer omkring bilen. Det kunne dog være bedst, om det var planlagt, måske over længere tid.
Nogle foreslår at bruge debatforummet og bøger og så gå i gang derhjemme – helt sikkert godt for mange, men det duer jeg ikke til! Det er rart at høre, at man er velkommen til at ringe, men det vil for mig nok ikke være om noget konkret problem, og hvis, ville jeg hellere mødes og se på det sammen.
Så det jeg egentlig efterlyser, er udvekslingen og arbejdet SAMMEN med klubmedlemmer, og så især en struktureret specificeret systematisk – ja, hvordan skal jeg forklare det, gennemgang af hele bilen over en lang række planlagte datoer, ved at samle nogle mennesker et sted – måske med en underviser, måske med nogle erfarne.
Jeg kan godt se, at det ikke er så lige til en opgave. Der er kommet flere gode forslag der måske kunne bruges i en eller anden form, f.eks. netværket, og at være med ved værkstedet, når tingene sker.
Det er overhovedet ikke min hensigt at blive en gør-det-selv mekaniker, men ”blot” at jeg forhåbentlig kan forudse, tale med om, hvordan min bil har det – og skal der arbejdes – ihvert fald alvorligt på den, så har jeg fuld tillid til værkstedet og overlader den helst der. Jeg er dybt imponeret over de, der står med kun en chassis ramme, og skal til at bygge Landroveren op! Det er slet ikke noget for mig – jeg vil bare gerne kende min bil og måske opdage nogle skavanker i tide.

Jeg håber de der har adgang til værkstederne, den viden der er brug for etc. har lyst at sætte noget i gang – jeg er glad for at høre, at der er andre med lignende ønsker til denne form for konstruktiv samvær i klubben. Er det en opgave for klubbens bestyrelse, eller?
Index
30201: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 19:35:51) (svar på 30176)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.165.122)
Gode LR kolleger

For et par år siden var jeg ude i præsis samme ærinde som Anita er det nu. Jeg mener stadig at det ville være relevant at DLRK kørte en type moterlære kurser, og jeg tror nok at der ville være interesse for det, jeg tror bare at de personer der i forvejen bruger deres fritid på frivilligt arbejde for DLRK har nok at lave, derfor folkens, hvis vi ønsker nye enitativer må vi selv byde ind med arbejdskraft.
Det vi gjorde for et par år siden var at vi lavede en aftale med en LR mekaniker ved Roskilde om at han lavede en aften om måneden hvor han lavede en gennemgang af en LR og skiftede/ reparerede diverse sentrale dele af motor, kobling, bremser etc.
Vi var vel omkring 20 personer tilmeldt og de aftner man kom betalte man en fastsat pris for at deltage. det virkede fint gennem en hel vinter.

Mvh
Verner
Index
30204: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 20:09:54) (svar på 30201)
Anita (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.42)
Ja! Tak Verner. Det er lige det jeg mener! Håber virkelig, det kan lade sig gøre igen.
Index
30205: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (20-12-2005 20:11:19) (svar på 30176)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.86.223)
Hej Anita
Jeg er helt enig med dig, var ved at få noget started op i Nordjylland i klub regi, men det er blevet noget forplummeret nu.
I stedet er vi nu nogle stykker som mødes næsten hver onsdag aften for at skrue bil, nogle gange bliver det ikke til så meget, da der er noget der skal diskuteres, andre gange så bliver der lavet noget, skiftet tandrem, renoveret beremse sylinder, skilt spil ad, men ikke mindst den almindelig vedligeholdelse som man kun kan komme til at kende ved at andre kan bidrage, og man selv får lov til at gøre det. En vigtig ting er at man har et fast tilholds sted, så man ved hvad der er at gøre med medhensyn til værktøj, og skrue plads.
Hilsen Jes
Index
30582: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (05-01-2006 16:22:43) (svar på 30205)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg fortsætter tråden!

Inden udgangen af februar skal jeg til syn med min 1987 RR td og skal i den kommende tid have den klargjort til syn.
De for 2 år siden totalrenoverede bremser skal renses og motioneres, håndbremsen smøres og justeres i forbindelserne, lys repareres i fornødent omfang, efterses for rust, styretøj og hjulophæng efterses osv osv.
Ligeledes skal der udføres alm service med smøring/olieskift og kontrol af mine rustreparationers tilstand samt evt. nytilkomne skader.
Skulle der være nogle jvf. ovennævnte tråd, der har lyst til at deltage, kan man kontakte mig.
Jeg er ikke specielt LR kyndig, men den opmærksomme læser aner måske at jeg på anden vis lider af engelsk syge, så lidt kan jeg vel bibringe andre. Jeg har haft 5 forskellige LR/RR igennem de sidste 20 år.
Jeg har lift, proff. værktøj og varme på værkstedet dog ikke stuetemp.
mvh
Knud
jaguarforsikring@mail.dk
Index
30619: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (07-01-2006 00:16:14) (svar på 30176)
Allan Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.217.164)
Hej Anita.
Jo - der er interesserede til dette. Jeg vil gerne være med. Jeg vil vente her ved mailboksen på nye positive oplysninger om projektet.
Hilsen Allan
Index
30670: sv: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (09-01-2006 14:19:25) (svar på 30619)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Joh - der var interesse for forslaget og mit tilbud!!
Jeg blev dog ikke kimet ned. (Det overrasker mig ikke, idet jeg i andet regi, har prøvet dette før, med lignende beskedent resultat, men jeg undres nok en gang.)
Der meldte sig et medlem og vi går så til biddet lørdag d. 4/2 og måske også søndag d.5/2

Vi laver en komplet gennemgang med henblik på at syne min RRC 1987, der vel ikke adskiller sig væsentlig fra LR i almindelighed.

Skulle der alligevel være flere interesserede er man velkommen!
mvh
Knud
Index
30672: sv: Efterlysning - ”Den lille Landrover mekaniker grunduddannelse” (09-01-2006 14:57:01) (svar på 30176)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Anita

Kig ud forbi så jeg jeg gøre mit for at du kan få lidt olie under neglene og en indføring i den den Rover-maskine ...

Du kan finde min adresse på siden.
Martin ;-)