tilbage

Land Rover Forum  

Index
31379: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 10:54:58)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.81.97)
Selv om dette er lidt uden for Land Rover regi, prøver jeg alligevel, da der må være noget expetise ang. import fra England: En af mine kollegaer er interesseret i at købe en motorcykel hos en gut i Newcarstle, men denne vil ikke sende copi af registration certificate på den omtalte motorcykel. Han skriver (kopi af brev):

I have attached you my scanned passport, but i can not give you my bike papers for security reasons.I will send you all documents with the bike, and also i will send you one sales contract stamped by a notary and with my signature.

1. I will send the moto by Int. Cargo Express
2. You will send the money to Int. Cargo Express
3. You will receive the moto and you will have 3 days to inspect the moto and all legal papers.
4. I receive the money if you will keep the moto.

You can contact them for more info about how does it work

Email me as soon as possible!

Hvorfor skriver han om security i forbindelse med med registration certificate, der kan vel ikke være risiko ved at maile et kopi af certificate.

Hvis min kollega ikke kan få dette, skal han så holde sig væk, motorcyklen kan jo være stjålet.
Er det garanti nok, at sælger har sent scannet billeder af sælgers pas.
Sælger vil have at min kollega sender penge pr. Western Union, så sender han motorcyklen uden omkostninger.
Hvordan forholder man sig ellers ved køb i England???
Index
31380: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 11:11:52) (svar på 31379)
lars ellegaard, 3926 nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.208.252)
For guds skyld, Peter. Det må han ikke gøre. Send aldrig penge på forhånd. Der er så meget svindel med biler og mc'er nøjagtig på den måde du beskriver. Vi har set eksempler på at man har forevist billeder osv., og ved et tilfælde har det så vist sig at den pågældende "dokumentation" stammede fra en anden annonce på mobile. Det er simpelthen for risikabelt at kaste sig ud i. Og der er ikke noget hold i at det skulle være særlig risikabelt at få en kopi af registreringpapirerne. De kan ikke bruges til noget, og det er jo netop det vi altid har fået når man han handlet i Tyskland.

Desværre er det blevet nødvendigt at være ekstremt opmærksom ved handel køretøjer på nettet, og vores (mit) råd er at holde sig væk, såfremt der skal betales på forhånd eller man ikke kan få køretøjet at se.

Mvh
Lars Ellegaard
.. og idag er det vel lige så meget FDM som det er mig selv !
Index
31387: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 15:04:24) (svar på 31380)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Lars.

Er det ikke netop det "Int. Cargo Express" er der for.
Som Mægler at sikre at vare og penge er i orden.

De 4 punkter indikerer jo netop at sælger IKKE får pengene før køber har haft sine 3 dage til at inspicere maskinen.

Jeg ville nok undersøge "Int. Cargo Express", men hvis de er OK og kendte på nettet for noget godt, så ville jeg ikke være så nervøs ved at handle igennem dem. Der er selvfølgelig prisen for at sende skidte retur ifald det ikke svarer til forventningerne .....
Så pengene kan vel godt sendes på forhånd, hvis der er sikkerhed for at få dem retur.

Med hensyn til den manglende dokumentation, der bør diverse advarselslamper rotere på fuldt blus.
hilsen Jens
"Der endnu har til gode at blive snydt i en nethandel"

Index
31403: sv: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 20:21:17) (svar på 31387)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 81.19.255.191)
Lad være med at hoppe på den - uanset hvor godt tilbuddet er!

Umiddelbart fandt jeg via Google ikke noget der hed "International Cargo Express" i England. De findes dog i såvel Australien som i New Zealand og som jeg ser det - kun dér - er det ikke normalt at det firmaet man vil sende noget med rent faktisk findes i det land du ønsker at sende noget fra?

De engelske Yellow Pages www.yellowpages.co.uk gav heller ikke noget resultat...

De røde lamper blinker voldsomt når der ikke kan fremvises kopi af registreringsattest og andre dokumenter og heller ikke oplyses adresse/tlf.nr på det såkaldte "Int. Cargo Express".

Sig evt. at du har en kammerat der bor i nærheden som gerne vil komme og kigge på motorcyklen for dig. Kunne være interessant at se hvad der så sker.....

vh

Rasmus


Index
31381: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 11:13:55) (svar på 31379)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.108)
Hej Peter

Jeg ville ikke købe noget uden at have set registreringsatttesten først. Det kunne jo være noget skummelt når han ikke vil udlevere den. Og iøvrigt skal han have en registreringsattestkopi med tydeligt stelnummer for at kunne få en afgiftsvurdering af maskinen. Så han bør (efter min mening) forlange at få en kopi. Papiret er intet værd medmindre det er det originale, så der burde ikke være noget som nogen kan bruge det til.
Hvis sælgeren er bange for at han afslører sin adresse eller lignende (hvis han eksempelvis er bange for tyveri af maskinen) kan adressen dækkes over, og Told & Skat vil kunne behandle sagen alligevel. Men jeg ville være meget mistænksom hvis ikke jeg kunne se de papirer. Hvis det kommer til at han kan vælge at handle uden papirer eller slet ikke at handle, ville jeg nok vente på at næste tilbud dukker op. Hvis det er en stjålet maskine, er pengene jo smidt ud af vinduet, da maskinen i så tilfælde ikke er "handelbar" (og iøvrigt er hæleri også strafbart, omend din kammerat nok ikke vil blive forfulgt, da han handler i den bedste tro)
Index
31383: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 14:17:33) (svar på 31379)
firemanjhon (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.110.250)
Hello, am not from England,, but this note written in english, has a strange context. Sounds to me more like a nigerian scam !! " Security reasons " ??? What security reasons to not send a copy of the papers ? Does the individual think he in MI 5 ? This is a motorcycle deal not a James BOnd, movie...,,If it was me, as a person who speaks english...i would be very careful,, as in suspicious. MVH Fireman Jhon
Index
31391: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 15:54:52) (svar på 31383)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Dette aktualiserer endnu en gang den omtale Ekstra Bladet for nylig bragte om en svensker, der havde købt og betalt en Chevrolet Corvette, der var stålet for 35 år siden.
Den blev stoppet i den amerikanske told, og udleveret til den oprindelige bestjålne ejer!!
Nu ved ingen om denne sag er så betændt, men jeg skulle ikke nyde noget, men ville lytte til Fireman Jhon
Index
31396: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 17:35:28) (svar på 31383)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.103.228)
Det er rigtig nok, som firemanhjon skriver - teksten i sælgerens brev er helt sikkert ikke skrevet af en indfødt engelsktalende. Men til gengæld siger det vel ikke i sig selv så meget og det suspekte eller ikke suspekte. Med mindre sælger da udgiver sig for at være netop pure engelsk... ?
Index
31397: sv: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 18:17:30) (svar på 31396)
firemanjhon (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.110.250)
Søren definitely has a valid point ! This deal may be totally on the up and up,, and certainly it is not an insinuation on my part that a person should be suspect on the basis of the odd use of english !! It is just that from my personal point of view, the reluctance to offer photo copies of any relavant material is an indication of something being not as it should be. The odd nuances in the use of the language is secondary and simply an observation. Not a judgement. I routienly butcher the Danish language, and still manage to make deals for motorcyles, Land Rovers and old iron stoves . !!
Index
31399: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 18:43:01) (svar på 31379)
claus borop (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.17)
Taq dog til England og find ud af om alt er i orden, men iøvrigt er der rigtig mange herhjemme der skaffer cykler hjem fra GB,så hvis du i er så nervøse for at handle, køb dog en cykel af en af dem.
Index
31402: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 20:11:08) (svar på 31399)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.160.94)
Som opvokset, & uddannet i England, vil jeg give "Fireman John" ret. Det er noget rar Kampala Engelsk han skriver.
Ingen kopi af registrerings attest? Sig Tak for idag, Du er gået!!
Index
31415: sv: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (30-01-2006 23:36:31) (svar på 31402)
Knud (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Uanset at det må karateriseres som O/T, eller uden for emnet, synes jeg det er en overordentlig lærerig og god historie, vi her har fået rullet op.
Den kan mane til forsigtighed og omtanke.
mvh
Knud #3283
Index
31419: sv: sv: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (31-01-2006 08:20:27) (svar på 31415)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.81.97)
På vegne af min kollega må jeg sige tak for de hurtige og mangfoldige svar, skulle hilse og sige, at han holder sig væk fra denne, og vil prøve at finde noget andet.
Peter
Index
31423: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (31-01-2006 10:44:55) (svar på 31419)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Alle.
Nu er jeg blevet nysgerig, og burde måske have startet en ny tråd. Men forudsat at papirer m.m. kan ses i kopi og er i orden:

Er der nogen der har kendskab til en "troværdig" mægler der kan opbevare betaling for biler/dele, indtil de er modtaget og "godkendt" af køber????

Altså: mægleren er en sikkerhed for at få pengene retur, hvis købet annuleres, i henhold til den indgåede købsaftale.

Når vi handler hus klarer en advokat typisk den ting, men hvad gør vi når vi handler bil/stumper i udlandet og ikke handler direkte med et "troværdigt" firma.

Med "troværdig" mener jeg et firma som her i netværket er kendt som værende Ok at handle med.

En anden ting:
Jeg er inde i Googles "www.orkut.com - which is an online community that connects people through a network of trusted friends." med bl.a. flere "LR-communities" ude i verden.

Måske man der kan udvikle bekendtskaber, der kan hjælpe med at sikre, man ikke bliver snydt i en nethandel.

Hilsner fra Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
31425: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt uden for DLRK om import af motorcykel (31-01-2006 11:44:13) (svar på 31423)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg købte for et par år siden en bil i USA og var lidt ked af blot at sende penge ud i den blå luft.
DFDS skulle stå for hjemtransporten og de svarede ja til at jeg kunne sende pengene til dem og udbetale til sælger, når denne indleverede bilen i toldbehandlet stand på deres terminal. Problemet var at de beregnede sig 5% oven i beløbet for denne service.
Det ville jo heller ikke give mig sikkerhed for kvaliteten af bilen, kun at den rent faktisk var leveret og ikke var stjålet
Jeg havde imidlertid skaffet mig viden om, at det firma jeg handlede med, var et velrenomeret firma med en hel del år på bagen, og fik kopier af alle de papirer, samt billeder, jeg bad om!!
Jeg skaffede mig denne viden via en kammerats søn, der boede i den pågældende by.
Der findes også muligheder for at kontakte lokale mærkeklubber for det pågældende produkt, som i mange tilfælde kender til sælger.
Det har jeg været vidne til i en påtænkt handel med en ganske forfærdelig Rolls. Der fik man anbefalet det lokale Rolls Royce værksted til at gennemgå vognen. Det viste sig at de allerede kendte vognen og på det allerkraftigste advarede mod at købe vognen uanset pris.
Omvendt købte en af mine kammerater en Jaguar XK120, der på alle måder fik de bedste rekommandationer af den lokale Jaguarklubs medlemmer og alle oplysninger om vognen blev verificeret.
Den viste sig så ved hjemkomsten til DK at være lidt bedre end beskrevet, men det er jo til at leve med.
Undertiden kan man komme langt med lidt alternativ tænkning.
Det sikreste er altid at tage ud og se på emnet på åstedet. Jeg var i juledagene i Frankrig med en bekendt og se på en Jaguar XK150 og oplevede den store glæde at denne vogn var i langt bedre stand end billeder havde givet indtryk af. Det er ikke alle udenlandske sælgere, der er utroværdige.
En ting, der kan være en god ide, er at bede om et billede af køretøjet med dagens avis liggende på, og med sælger ved siden af.