tilbage

Land Rover Forum  

Index
31331: Hjælp til en ny S III-ejer (28-01-2006 12:49:05)
Morten Qvist Møller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.98.76)
Hej, Jeg købte i sommers en Land Rover Serie III Diesel. Det er en rigtig dejlig bil, men den er jo ikke helt ny. Jeg har indtil for nyligt haft en god mekaniker til at give mig noget lønnet hjælp med min bil, men da han ikke har den store tid mere, er vores aftale stoppet.
Der er et par småting af den ene og den anden art, der skal ordnes på bilen.
Ud over det gik min køler i går i stykker på en tur til Sydsjælland og min bil holder derfor strandet på Stevns. Motoren blev selvfølgelig varmere end normalt og der kom røg op diverse steder. Den kan stadig køre uden mislyd, men jeg tør ikke kaste mig ud i den større køretur hjem, med frygt for at skade motoren yderligere. Da jeg ikke er uddannet mekaniker, er det ikke muligt for mig at vide, hvad der er galt og jeg ville derfor gerne høre fra folk, der har mulighed for at hjælpe mig med at bringe bilen i orden igen, selvfølgelig mod noget betaling. Jeg er selv ret fiks på fingrene og er vandt til at løse mindre mekaniske problemer, så jeg vil gerne selv være med i processen og da jeg er en (fattig) studerende skal jeg for det meste bare have råd og vejledning, så jeg selv kan komme i gang med arbejdet. Jeg bor lige udenfor Ringsted, så denne besked henvender sig til folk, der ikke bor så langt derfra.

På forhånd tak,
Morten Qvist Møller

PS. Bare ring til mig på tlf.: 60661413, hvis du gerne vil melde dig.
Index
31343: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (28-01-2006 19:14:36) (svar på 31331)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.210.136)
hej morten, ud fra det du skriver er køleren gået istykker.
så er det bare at skifte den med en anden, det er så bare 2 slanger og et par holdere.begyndte din motor at koge ? eller hvad er det for mislyde du frygter vil komme. hvis ikke den har været alt for varm og der ikke er mislyde så er det bare på med en anden køler.
Index
31345: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (28-01-2006 19:56:36) (svar på 31343)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.75.170)
Hej Morten, nu ikke så hjælpeløs, det ligner ikke Land Rover folk, ring til MECA i Jylland, se link på forsiden, bestil en ny køler (1100,- med moms), bed dem om at levere køleren til din lokale MECA i Ringsted så koster det ikke fragt, topnøglesættet, fastnøglerne og 2 liter koncentreret kølervædske (formoder der vand ved bilen) ned i rygsækken med det hele, køleren under armen, bussen til Stevns, skift køleren, kør hjem.
Husk at få nye spændebånd med til slangerne.

Alternativ: søg en brugt køler i skrotbunken her på siden.

Det skal trods alt noget til at tage livet af en sej 2,25L diesel, enig med Finn Otto.

MVH
Kenneth Poulsen - med motto > hvor svært kan det være <


Index
31348: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (28-01-2006 23:18:17) (svar på 31345)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.73.26)
SIII Diesel tager man ikke sådan lige livet af. læste fornylig en artikel af en SAS soldat som under den første golfkrig bøjede en styrstang på sin "pink panter" det endte med at de viklede noget formbart sprængstof om den stak ild til det, retede den ud og kørte vidre. og når man kan reperere sin bil med sprængstof. så er det ikke lige til at ødelægge.

få fat i en værksteds manual til din bil. Haynes eller noget andet. Jeg har et par styker af forskælig fabrikat, og det har jeg været glad for. så er der lidt forskelligt med billeder osv. og surf desuden dette forum igenem for alt hvad du kan finde om SIII det kommer til at tage en halv krig (der står ufatteligt meget) men det er god og lærerig læsning. og så er det bare igang med at skruge. jeg er udlærdt elektriker, og det eneste jeg ikke vil skille ad af frygt for ikke at kunne samle det, det er gaerkassen. alt det andet skal jeg nok finde ud af.

Jeg har haft min bil i små tre år og det er til dato noget af det bedste jeg nogensinde har brugt penge på. Og ligegyldigt hvad de andre siger så kan det sagten lade sig gøre at studere og køre Land Rover samtidig.

LR SIII Hilsen REO
>jeg reperere aldrig noget der virker. Altid fremad aldrig i cirkler<
Index
31349: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (29-01-2006 09:31:53) (svar på 31348)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.27)
Til alm. orientering...

For detonation af et moderne (formbart) sprængstof, kræves en detonator (initial sprængstof)!
I det tilfælde at man med en flamme antænder et moderne sprængstof, vil dette blot brænde, og derved udvikle en høj temperatur. Den høje temperatur vil bevirke at f.eks. stål bliver mere "medgørligt"...
Hvis I en dag således holder midt i ørkenen, eller Råbjerg Mile, med en bøjet styrestang, skal I således ikke være nervøse for at bruge formbart sprængstof til at rette denne ud igen...

Venlig hilsen
Jonas
Nu med masser af humor - Og "License to Bang!"
Index
31362: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (29-01-2006 19:46:21) (svar på 31349)
Ebbe Tetsche-Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.36.236)
Hej Morten

Der ligger også en yderst fornuftig kølerservice - mand nede i industri området i Ringsted ude i nærheden af Mazda.

Har fået lavet en køler til min 109ér der.
Index
31374: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (30-01-2006 08:21:38) (svar på 31349)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.237.142.10)
Jonas,

Det er et interessant postulat du der serverer. Men med mine 14 års erfaring med forskellige sprængstoffer fra både forsvaret og civilt arbejde må jeg på det kraftigste advare mod at forsøge at brænde sprængstof af. Hvorvidt forbrændingen overgår til en deflagration og derefter detonation, afhænger af en mængde faktorer som en ukyndig ikke er bekendt med. Disse faktorer er bl.a. temperatur, tryk, massefylde af sprængstoffet samt sprængstoffets kemiske sammensætning. Nogle sprængstoffer er nærmest som fyrretræ at brænde(trotyl, f.eks), mens andre detonerer ved en smule friktion eller en gnist(pentrit). Som et eksempel kan jeg nævne at der for en årrække skete et uheld i Texas med ammoniumnitrat, der ellers er betegnet som værende et sikkerhedssprængstof(kræver både blanding med brændbar væske og meget kraftig tændladning). Nogle arbejdere skulle læsse pulverformigt ammoniumnitrat på en vogn, men uheldigvis var sprængstoffet blevet fugtigt og havde klumpet sig sammen i meget store knolde. Arbejderne gik igang med at slå knoldene i stykker med et trykluftbor. Desværre for dem var massefylden af det krystalliserede og sammenklumpede ammoniumnitrat så høj at chokbølgen fra boret spids fik adskillige tons ammoniumnitrat til at detonere.

Man bør holde snitterne fra ting man ikke er uddannet til at håndtere. I mine øjne gjorde SAS-soldaten det rette, men han var også bekendt med risikoen og det var endvidere i krigstid.


/tony
Index
31386: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (30-01-2006 14:58:25) (svar på 31374)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.116.110)
Hej Tony

Læs Rasmus' indlæg om SAS'eren... Læs evt. artiklen om samme... Læs mit ydmyge indlæg igen...
Forném humoren... Se glimtet i øjet...

I øvrigt tror jeg ikke vi er uenige om sprængstoffer!

Venlig hilsen
Jonas

Index
31376: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (30-01-2006 10:00:48) (svar på 31348)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Hvor er det lige at man kan købe formbart sprængstof?

Måske man bare skulle fortsætte med ilt og gas :-)

mvh
#3283 Knud
Index
31406: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (30-01-2006 20:30:47) (svar på 31376)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.160.94)
Hej Knud, Nu kommer der vel en og fortæller hvordan man laver Torpedoer, med accetylene flasker! Det må man heller ikke. Det var vist meget populær i B&W's velmagts dage at forsøge at beskyde Sverige på denne måde!!
Med meget useriøse hilsen fra det andet naboland (Norge)
2217 David.
Index
31408: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (30-01-2006 21:14:27) (svar på 31406)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.162)
Nu skal man lige passe på at bukserne nu også kan holde. Helt så enkelt er det nu ikke at skifte en S.III køler, kølergrillen skal først af og lur mig om ikke en god del af de ca. 12 1/4" bolte er rustet godt sammen, er du medl. i reg. SSJ?
Index
31412: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (30-01-2006 23:29:08) (svar på 31406)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg tror det er hurtigere at knalde toppen af ilten. Acetylenen skal jo først have en grundig tilbagebrænder og så have tid til at udvikle sig!
I grunden er det nok lidt omstændigt :-)
Med ligeledes lettere useriøs hilsen
#3283 Knud
Index
31416: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (31-01-2006 00:06:24) (svar på 31412)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.142.190)
Nu må man ikke opfordre til ulovligheder, men det var vist noget med at man sat flaskene med bunden i vejret i en "affyrings stativ" med retning Sverige, så tændt man et pænt bål med en stak gammel aviser og lidt petroleum, under flaskerne! Derefter knaldede man ventilen af flasken.
Accetylene var vist den bedste Torpedo, mens med lidt held, så var ilten en rimelig rakket!
Dette er en overtrædelse af adskillige Dansk, Svensk, og international lov, og vi kan tage SIK-KAV, med! Derfor er det ment som en (useriøs) advarsel om hvor galt det kan gå!
Index
31417: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (31-01-2006 00:27:16) (svar på 31416)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.142.190)
Tilbage til Morten,Jeg hælder lidt til Verners udgave! Har man ikke haft køleren af for nyligt, så kan arbejdet drille. Få bilen slæbt hjemme, eller få en ledsager bil til at følge dig, med ca 50 liter vand på dunk, med mindre selvfølgelig at vandet fosser & sprojter ude af køleren. Jeg vil hellere bugsere den. Vel ankommet hjemme, kan man gøre lidt mere ude af jobbet, med udskylning af systemet, kontrol af vandpumpe,kontrol & evt udskiftning af samtlige slanger & spændebånd, evt kontrol af thermostat osv. Så påfylder man helt ny kølervædske, på korrekt (arktisk)vis, vel vidende at man har udført et arbejde som skulle fungere promblemfrit et godt styk tid.
Index
31585: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til en ny S III-ejer (04-02-2006 14:26:46) (svar på 31417)
Steffen Qvist Møller #7051, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.98.76)
Morten her. Jeg har lige fundet vores login-info, så nu er medlemsnummeret til at se. Tak for alle de gode råd, det kan være man skal købe en smule formbart sprængstof til hvis uheldet var ude ;) Nej, spøg til side. Min bil er blevet kørt hjem nu og køleren er købt, så weekenden her står på at skulle skifte den. Den kommer på vejen igen på mandag. Igen tak for rådene!!