tilbage

Land Rover Forum  

Index
34627: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 09:07:48)
Niels S. Brogaard #5901, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.27.223)
Hej Hej,

Jeg er ved at afmontere det der i min Workshop Manual hedder "Swivel pin bearing housing", men først skal akslen ud. Men det er som om jeg møder modstand når akslen er trukket ca. 3-5 cm ud.

Er det bare et spørgsmål at trække lidt kraftigere, eller er jeg helt galt på den ?

Mvh Niels
Index
34628: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 09:15:03) (svar på 34627)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Der er stråler i den ende der stikker ind i differentialet, så der er ikke noget der kan yde nævneværdig modstand, hvis altså alt er som det skal være.

Hvor har du gjort af CV leddet på det foto?
Index
34630: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 10:25:50) (svar på 34628)
Niels S. Brogaard #5901, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.27.223)
Tak Kristian,

ok, så prøver jeg at trække lidt kraftigere.

Nu siger du CV leddet, er det den fætter der i bogen hedder "C.V. Joint" og som går ud over de stråler der er på billedet ?

Den var lige til at afmontere !

Hvorfor spørger du til den ?

Mvh Niels
Index
34631: sv: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 12:02:08) (svar på 34630)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Ja det er det led.

Jeg spurgte fordi jeg stadigt har i frisk erindring at have havt endog store vanskeligheder med at skille CV led og stikaksel ad på min egen da jeg renoverede knokkelhus på dem.
Index
34637: sv: sv: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 15:06:01) (svar på 34631)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.217.179)
Sidder der ikke et kardanled inde bag ved, det gør det på en serie 3, så du skal have "Swivel pin" huset af før akslen kan trækkes ud.

88'er hilsner
Index
34638: sv: sv: sv: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 15:38:47) (svar på 34637)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Der er ikke kardan led i knokkelhusene på en 90/110/127/130/RRC/Disco1, men såkaldte "constant velocity joints" der udfører samme opgave som et kardanled bare med højere komfort, de bruges derfor i køretøjer med permanent fire hjuls træk.

I serie biler og på mange andre køretøjer med permanent baghjuls træk og firehjulstræk der kan koples ind og ud er der "kardan led" i stedet.

Det du ser på billedet er enden af stik akslen efter at cv leddet er taget af.

Det der undrede mig var at det blev beskrevet at cv leddet var lige til at tage af imedens stik akslen ikke lige lod sig trække ud.

Det plejer at være sådan at stikakslen følger med ud når man tager cv leddet ud, og at det kan trækkes ud med to fingre uden at anstrenge sig. Man må så skille de to ad med mere eller mindre vold. Værksteds manualen anbefaler at man sætter stikakslen fast i en skruestik og slår på cv leddet med en hammer for at få dem skilt ad. Der er sågar en nydelig tegning af en mand der gør netop det i bogen.
Index
34661: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (08-05-2006 09:40:32) (svar på 34638)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.195.80)
OK Kristian

Tak for forklaringen.

88'er hilsner Steen
Index
34639: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 16:53:28) (svar på 34627)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Hej Niels

Du har sandsynligvis "drejet" akslen inde i diffrentialet (inde i strålerne), dvs. at den er næsten knækket. Der er kun en vej og det at bruge vold, du skal have stikakslen ud på et eller andet tidspunkt, og det kan ligesågodt være nu.

Jeg har haft en stikaksel, hvor stråler næsten var drejet et over til det næste "spor" i strålerne, det tog lidt tid og få ud.

God arbejdslyst
Struntze

Index
34655: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (08-05-2006 08:08:53) (svar på 34639)
Niels S. Brogaard #5901, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.147.104.223)
Tak for jeres svar og kommentarer.

Det lykkedes at få akslen ud til sidst. Ikke med vold men ved at hive frem og tilbage nogle gange.

Lidt sært for strålerne på akslen så ikke ud til at være beskadiget.
Gad vide hvordan strålerne ser ud inde i differentialet ?

Også sært at CV leddet på min vogn var let at adskille, hvis andre må ty til skruestik og hammer.

Mvh Niels
Index
34657: sv: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (08-05-2006 08:55:22) (svar på 34655)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Mit, i øvrigt fuldstændigt knuste, CV-led var nu også meget let at pille fra stikakslen.
Det med at en ubeskadiget trækaksel er vanskelig at få fri beror fuldstændig på tilfældigheder.
Blot en lille grat eller metalspån kan pestilere tilværelsen i svær grad. Det er jo ikke meget, man umiddelbart kan få fat i og trække.
Tålmod er en nyttig evne!
Index
34664: sv: sv: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (08-05-2006 11:08:11) (svar på 34657)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej
Nu har Knud jo sådan set besvaret hvorfor det sad fast.
Aksler på LR har jeg ikke erfaring i (endnu da ...)
Men fra andre føringer ved jeg at det ofte kun drejer sig om få hundredele millimeter eller under en halv tiendedel.

Og det er mindre end man umiddelbart kan se.

Hvis du nu ville finde ud af hvor fejlen var, så prøv at male mangenote over med en vandfast sprittusch sæt den i igen til den møder modstand lirk en anelse, nu skraber du farven af der hvor den går på. Tag den ud og se om du bliver klogere ????

Skubber du akslen helt i bund forsvinder overblikket. Så skrabes der sansynligvis for meget farve af.

Det trick sammen med en forsigtig fil, har jeg før brugt når noget skulle gå snert uden at gå stramt.

Men jeg tror faktisk ikke du kan file i det metal en aksel er gjort af. Måske med en splinter ny skap fintandet fil af god kvalitet, En motorsavs fladfil måske.

Måske du blot skal bruge fiffet til at erkende at akselen er vredet og at din LR nu kalder på en ny aksel.

Hilsen
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn