35018:
sv: sv: Motor info. søges (17-05-2006 12:48:16) (svar på
34995)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 85.165.153.247)
Nu er min værksteds bog til Rocky blevet afhændet sammen med køretøjet, som nu fungerer som fælles bil tildet grove, for familien Bøen i Tuddal, Norge. Jeg mener at kunne huske at slaglængden var ret stor, ca 115mm, med en boring på ca 90.Umiddelbart vil man mene at en Rocky motor har nogen egenskaber som gør den velegnet til at være i en LR, men der er 2 problemer. #1 selvom den er 2.8 ltr, så præsterer den kun 101 Hk med turbo, dog har den 245Nm nede ved 1900 Omd. Tager man hensyn til problem 2 så er den noget af en evigheds maskine. #2, den værste; Den er en decideret sejtrækker, og fungerer bedst & upåklageligt op til 2700 Omd. Udover 2700 kan man opleve dårlige egenskaber og det "sædvanlige" Japaner problen med topstykket & thermiske spændinger. Som du ved, ligger 2700 noget i underkant for at trivedes i en LR, så der skal noget kreativt til, som jeg ikke vil anstrenge mig for når jeg ikke kan hente flere heste fra maskinen. Som Paul skriver, findes der flere alternativer som er betydeligt mere velegnet end Rocky Dieselen. Iøvrigt, med hensyn til 2.8 erens herkomst, så var der en daværende medlem af klubben som kigget på motor-tegningerne, og et par dage senere vist mig at den var faktisk en Bedford, lille lastvogns motor fra 30erne, bare i metriske udgave! Toyota, som ejer Daihatsu, har brugt motoren i "Kommune Versioner" af Land-Cruiser, osv. Daihatsu er som regel forenklet udgaver af Toyotaer, eller modeller som er ikke spændende nok tilat kaldes Toyota. (efter deres mening altså! Har du nogensinde set en spændende Toyota?)
Hilsen fra Norge, hvor alt er kaos fordi vi fejrer National Dagen!!