tilbage

Land Rover Forum  

Index
34987: Motor info. søges (16-05-2006 22:23:14)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej
Jeg er igang med at undersøge noget om de mine to motore.
Der er ingen af dem er er LR motore, men det er der jo knapt nogen der er.
Jeg har brug for af vide noget om slaglængde, vægt og mærke/fabrikat på turbo til Daihatsu Rocky 2,8 TD / DL 50 (eller DL 51).
Og endvidere til min VM 2,4 TDI noget om slagvolumen, vægt ,slaglængde og kompresions forhold.

Håber der igen er nogen alt vidende ligesindede Frænder ude i marsken.

På forhånd tak.

Index
34988: sv: Motor info. søges (16-05-2006 22:41:35) (svar på 34987)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
Hej Kasten-old-chap!

Mener at have en bog med gamle LR-artikler, hvori der anmeldes en LR 109 Stage ONE med en Rocky eller Izuzu-motor. Bilen blev vist lavet til det Austalske marked. Bogen ligger i mit værksted - checker det i weekenden og vender tilbage :-)

Men hvis du skal til at rode med motor-conversion kan jeg klart anbefale en Toyota 3B diesel-motor, den har 3 ltr. fordelt på 4 cylindre og eftermonterer man en Nissan-turbo får den et bundtræk som en traktor ... Jeg lavede sådan et byg i min LightWeight engang (og den nye (lykkelige) ejer har netop fået den synet) ... hehehe :-D
Index
34991: sv: sv: Motor info. søges (16-05-2006 23:07:36) (svar på 34988)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej J
Var det ikke en tysker der købte din Lightweight tilbage i 01´ ? Det var den gang jeg kørte 88ér..
Den aussie modificere Lr til militæret var en Izusu motor.
Jeg er overbevidst om jeg nok skal finde kræfterne frem i Rocky motoren, men jeg vil gerne vide nogen data om den før jeg begynder på projektet. F.eks har jeg en cool
IHI-turbo til den, men er ikke sikker på om den er den originale, ikke at det gør noget, bare for at vide det.
Jeg har en fin motor stående som bare beder om at få lov til at trække. Mener at have hørt at DL 50/DL 51 og andre daihatsu motore er licensbyggede toyota motore.
Index
34995: sv: Motor info. søges (17-05-2006 05:36:55) (svar på 34987)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.86)
En Iveco 3510, som også bruges i Santana, er heller ikke en dårlig løsning. Har fornylig set denne kombination, der leverer gode præstationer samt god plads nede i fabrikken.

Hilsen fra Vadehavsperkeren nede i marsken !
Index
35018: sv: sv: Motor info. søges (17-05-2006 12:48:16) (svar på 34995)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.153.247)
Nu er min værksteds bog til Rocky blevet afhændet sammen med køretøjet, som nu fungerer som fælles bil tildet grove, for familien Bøen i Tuddal, Norge. Jeg mener at kunne huske at slaglængden var ret stor, ca 115mm, med en boring på ca 90.Umiddelbart vil man mene at en Rocky motor har nogen egenskaber som gør den velegnet til at være i en LR, men der er 2 problemer. #1 selvom den er 2.8 ltr, så præsterer den kun 101 Hk med turbo, dog har den 245Nm nede ved 1900 Omd. Tager man hensyn til problem 2 så er den noget af en evigheds maskine. #2, den værste; Den er en decideret sejtrækker, og fungerer bedst & upåklageligt op til 2700 Omd. Udover 2700 kan man opleve dårlige egenskaber og det "sædvanlige" Japaner problen med topstykket & thermiske spændinger. Som du ved, ligger 2700 noget i underkant for at trivedes i en LR, så der skal noget kreativt til, som jeg ikke vil anstrenge mig for når jeg ikke kan hente flere heste fra maskinen. Som Paul skriver, findes der flere alternativer som er betydeligt mere velegnet end Rocky Dieselen. Iøvrigt, med hensyn til 2.8 erens herkomst, så var der en daværende medlem af klubben som kigget på motor-tegningerne, og et par dage senere vist mig at den var faktisk en Bedford, lille lastvogns motor fra 30erne, bare i metriske udgave! Toyota, som ejer Daihatsu, har brugt motoren i "Kommune Versioner" af Land-Cruiser, osv. Daihatsu er som regel forenklet udgaver af Toyotaer, eller modeller som er ikke spændende nok tilat kaldes Toyota. (efter deres mening altså! Har du nogensinde set en spændende Toyota?)
Hilsen fra Norge, hvor alt er kaos fordi vi fejrer National Dagen!!
Index
35030: sv: sv: sv: Motor info. søges (17-05-2006 18:47:18) (svar på 35018)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej david
Tak for dit svar.
17 maj er over os, vi har lige spist pandekager med is til forret og pølse med lumpe til dessert..
Jeg har den her fine rocky motor som jeg prøver at sætte op imod min Vmér velvidende at de er totalt forskellige. Men så ihvertfald for så at finde ud af hvilken den så skal være. Jeg tror at den vil kunne gøre mig tro tjeneste, da jeg har brug for meget moment i de lave omdr.
Den yder rundt 90 HK men det er jo uden intercooler, modificeret turbo og manifold eller friskluft indtag/snorkel og tunudstødning.
Jeg vil selvfølgelig bare den på landevej ,men den skal fortrinsvis rykke i terræn.
Hvad angår gearing har jeg RR 5 trins Lt 77 med RR R230 transfer, RR aksler (dog for tiden med serie diff. gearing på forsøgsbasis) , så jeg vil mene gearingen kommer til at passe.(Med RR diff. gearing)
Har den tendens til at smide toppakninger og eller topstykke eller hvordan med Japan motor og termiske spændinger. Mine data siger 88HK ved 3600rpm og 155Ib ft ved 2200rpm. Men noget siger mig at jeg vil prøve at hente mere ud af den uden at pine den. Den har gået rundt 90000km og har stået konserveret i et par år. Har du en ide om vægt i forhold til Vm´eren?

Kh. K. Bøgvad
Index
35029: sv: sv: Motor info. søges (17-05-2006 18:03:12) (svar på 34995)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej Paul
Tak for svaret.
Vel vidende at Ivecoen er en god maskine, er det nu engang en Rocky 2,8TD jeg har liggende i hattehylden. Så det er det jeg går og nu indersøger om det er den der kan være en fremtidig erstatning for min nuværende VMér.
Jeg var nysgerrig på slaglængden og andre data på VMéren for måske på tallene at kunne se forskellende de to motore.
Eller om Rockyen passer best i en anden bil med anden ejer et andet sted engang?? (måske).

Kh. K.bøgvad

Index
35045: sv: sv: sv: Motor info. søges (17-05-2006 22:44:22) (svar på 35029)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.240)
Prøv lige engang at ringe...