tilbage

Land Rover Forum  

Index
35962: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (22-06-2006 19:40:59)
Mark Nellemann #5445, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.19.191.55)
Hej Alle,

Jeg ved godt, at der har været mange indlæg omkring emnet, men jeg synes ikke, at der har været noget entydigt svar. Da vi overvejer en RRC på hvide plader, ville det være rart at vide om man uden problemer (med SKAT) kan skifte en V8 motor ud med f.eks. en 300Tdi? Hører også meget gerne anden nyttig information om ideen.


På forhånd mange tak,

Mark
Index
35963: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (22-06-2006 20:33:00) (svar på 35962)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Tja - Jeg skal da ikke kunne sige noget om det lovformlige i dette men jeg mener at det er helt klart moralsk forkasteligt at komme en ildelugtende fiskutter maskine i en ædel automobil som har "indfødsret" til en V8 på ikke under 3,5l. Diesel hører nu kun til i nordsøen ;-)

mvh,
Henning
1996 RR 4,6 Stw
1966 88" SIIa Stw
- Begge med benzin som brændstof naturligvis..
Index
35965: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (22-06-2006 20:59:56) (svar på 35962)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.10)
Ja, det er lovligt at skifte fra v8 til 300 tdi. Efter skiftet skal bilen til syn og drivkraft ændres på en anmeldelse til syn af synsmanden fra benzin til diesel og vupti, du får vægtafgiften forhøjet !
Mht. evt. afregiftsregulering, tag en snak med SKAT; så får du det svar du skal rette dig efter. Men som vidt jeg kan se, forøger du ikke motoreffekten, hvorfor en afgiftsberigtigelse ikke kommer på tale.
Fra Land Rovers egne hylder kommer en brochure, hvor en konvertering fra en v8 3,5 l med karburator sammenlignes med en 200 tdi, en ombygning hvortil der kunne købes et kit hos Land Rover.
Følgende sammenligningstal står i brochuren
tophastighed v8 = 96,6 mph / 200 tdi = 94 mph
drejningsmoment: v8 = 238Nm / 200 tdi = 265Nm
brændstofforbrug:
bykørsel: v8 = 18,3 l/ 100 km / 200 tdi 8,6 l/ 100 km
90 km/h/ landevej: v8 = 10,4 l/ 100 km / 200 tdi 6,9 l/ 1oo
120 km/h motorvej: v8= 13,5 l/100 km / 200 tdi 9,7 l / 100 km
En 300 tdi vil nok ligge på samme niveau.

Inden du foretager skiftet, kør et par gode ture med v8ren og optag ' The Ultimativ Sound of The Vee8 ' -
den kommer du til at savne, men så har du den på en cd, som du kan afspille fra tid til anden.

Held og lykke med projektet !
Index
35966: sv: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (22-06-2006 21:25:27) (svar på 35965)
Mark Nellemann #5445, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.19.191.55)
Hej Paul,

Tak for et godt og precist svar. Jeg ved ikke om det kommer på tale, eller om det kan betale sig med vores kørsels behov. Det er dog rart at vide, at muligheden findes, hvis vi beslutter os for en RRC V8. De har jo alle gået en del km. efterhånden og benzin'en bliver jo heller ikke billigere :)


Mvh,

Mark
Index
35976: sv: sv: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (23-06-2006 00:24:27) (svar på 35966)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
Hej Mark

Jeg er ved at bygge en RRC om til 300 TDI. Bilen har været med 3.9 V8 EFI men er nu totalt adskildt og under opbygning. Jeg har forhørt mig i synshallen og så længe jeg ikke forøger effekten of forureningsniveau, så skulle det være helt i orden. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du kaster dig ud i et RR/300 TDI-projekt...
Index
35978: sv: sv: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (23-06-2006 08:19:53) (svar på 35966)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.53)
Hvis du ikke selv vil udføre konverteringen, tilbyder forskellige britiske værksteder at lægge en fabriksny 300 tdi incl. ny gearkasse osv. i for omkring 5.500 GBP.
Index
35982: sv: sv: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (23-06-2006 08:49:08) (svar på 35966)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.116)
Hej Mark
Jeg har en tidligere 3,5V8 (den gamle model), og heller ikke her har der været problemer.
Vær opmærksom på, at du skal have vejet bilen med vejeattest når du kommer til syn med din nye diesel, men ellers er der ikke noget specielt. Den stiger lidt i vægtafgift som diesel.
Jeg har kørt i ca. 6 år med min 300Tdi (som jeg købte fra helt ny fra Land Rover), og må sige, at når man lige vænder sig til at køre terræn med en turbomotor, så er den fuldt på højde med den tidligere V8. Min er lettere skruet i pumpen og turbotrykket, hvilket ikke ændrer brændstoføkonomien, og den går samtidigt igennem syn som en mis.
Index
35983: sv: sv: sv: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (23-06-2006 11:02:41) (svar på 35982)
Mark Nellemann #5445, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.112.128)
Hej Thomas,

Lyder rigtig fint. Har du nogen ide om hvor mange km/l du kører i gennemsnit? Lagde du selv motoren i eller brugte du et dansk eller engelsk firma til dette?


Pft,

Mark
Index
35984: sv: Er det lovligt at skifte en V8 til en 300Tdi i en RRC? (23-06-2006 11:40:37) (svar på 35962)
Bjarne Sørensen #0847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Det er en rigtig god ide - og endda lovlig.

Jeg købte i 2000 en skadet Discovery fra 97 med 34500 km på bagen, og fik på denne måde alle relevante dele, incl. R380 gearbox og transferbox. Prisen for donorbilen var 50 Kkr leveret.

Min RRC er oprindeligt fra 78, men den er omkring 95 lavet om til 4 dørs og indreg. som Stw.

Motoren står nu på 241000 km, uden nogen problemer og går 10-12 km/l.

Tohuse svejsede motorophæng og placerede motor og gearkasse i bilen, mens jeg selv lavede resten.

Ud over motor og gearbox får man jo mange interessante dele til "løbende vedligehold" med i købet som klima, ABS osv. osv.

M.v.h. Bjarne