tilbage

Land Rover Forum  

Index
36375: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 16:46:41)
Flemming Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.19.233)
Måske er der en, der kan give mig nogle tips til fejlfinding på min RR P38 fra 1997 - mit batteri står jævnligt og aflader sig selv, når bilen fx har stået nogle af de her varme dage i solen.

Lige nu lader jeg det op igen, men sidste gang fik jeg startet den med kabler og kørte 100 km - og så havde den ladet nok til at starte resten af den weekend, selv om det kun blev småture derefter. Den lader altså åbenbart, men aflader så sig selv igen åbenbart - hvad kan det være? Jeg hører meget gerne et par gode tip.

Bedste hilsner

- et spritnyt medlem fra København, Flemming
Index
36376: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 17:12:59) (svar på 36375)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.152.233)
Du kan selvfølgelig kobble batteriet fra, og så tage en multimeter, og måle om der er en "forbruger der "stjæler strøm" Husk at f.ex uret og diverse elektronik kan bruge nogen milli-ampere, men er der et forbrug der vil noget, dvs modstand på systemet er væsentlig under en kilo-ohm, så har du en "tyv".
Generalt set så vil jeg rette mistanken mod batteriet, at den ikke kan holde på strømmen mere, desværre et typisk alderdoms tegn. Det med at strømmen forsvinder efter et par dage's stillstand er ret velkendt, og ikke noget at spekulere så længe over. Bare et nyt batteri!
Index
36378: sv: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 17:28:00) (svar på 36376)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Det er imidlertid værd at bemærke at man ikke umiddelbart kan frakoble akkumulatoren fra bilen... det vil tyverialarmen ikke gå men til.. den har sit eget backup batteri og vil begynde at udsende toner som kun blåhvaler og andre ekstremiteter lytter velvilligt til....

Få akkumulatoren testen på en "rigtig" akkumulator tester... hvis det er mere end 2 -3 år gammelt skal man ikke regne med meget mere... prøv at købe et batteri med større effekt næste gang... dvs. flere ampere... 100 er så vidt jeg erindrer normalt for den.. det er ihvert fald standard på en 4.6

Når man skal skifte akkumulatoren, skal man koble den nye til polskoene ved hjælp af startkabler... intet strømtab, der kan narre tyverialarmen og ingen underlige fejlkoder eller vinduer og soltag der skal "nulstilles" igen....

Er det forresten en original LR radio eller en uorginal eftermonteret der kan være tilsluttet forkert?? eller el glemt "strømtyv i form af en køletaske eller GPS/telefonlader??!!

Held og lykke
Index
36383: sv: sv: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 17:41:45) (svar på 36378)
Flemming Andersen #7542, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.19.233)
Tusind tak for din rådgivning - det er simpelthen uvurderligt for sådan en nybegynder som mig! - det er 4.6'er med 100 amp., men mener du, at man skal gå højere op end det?

Bilradioen er en uoriginal - en panasonic - og det er selvfølgelig mulig fejlkilde. Jeg har ikke navi, men cigarettænderen har jeg lige testet (og den var ikke varm, så det er vel næppe den).

Hvordan er det i øvrigt med tyverialarmen - hvis den går i gang, kan jeg vel slukke den med bilnøglen? (jeg har ikke speciel lyst til at høre den :-))

venligst Flemming
Index
36379: sv: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 17:28:59) (svar på 36376)
Flemming Andersen #7542, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.19.233)
Kære david - tak for et meget hurtigt svar! Jeg har et multimeter og vil gerne måle på det, som du siger, men kan du forklare mig lidt mere detaljeret, hvordan jeg udfører målingen (jeg er ikke skrap til sådan noget),

Hvis nu jeg skal skifte batteri, kender du så den billigste måde at få fat i et kvalitetsbatteri? Jeg kunne forestille mig, at det var dyrt hos forhandlernene, men måske er det nærmest ligegyldigt, hvor man køber det?

venligst

Flemming
Index
36380: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 17:34:09) (svar på 36375)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Flemming

Velkommen i DLRK. Med hensyn at aflading af batteriet i en P38, så kan du med fordel prøve at søge på dette i dette forum da det emne har været op og vende et par gange. Inden du begiver dig ud i de helt store tests, er jeg helt enig med David om lige at få akkumulatoren testet. Dette gøre nemt og billigt med en syremåler, med mindre du har et batteri af den "lukket" type.
Hvis batteriet er OK, vil jeg anbefale at du så chekker din generator - der skal være ca. 13,4 til 13,8 volt målt på akkumulkatoren når motoren køre i tomgang. Er både batteri og generator OK er problemet sansynligvis at centrallås modtageren ofte "tror" den modtager et signal hvorefter bilens compueter går ud af "sleep" mode. Når det sker en P38 omkring 2-4 ampere, hvorimod kun omkring 0,04 amp, når den er i sleep mode, hvilket sker ca. 45 sek efter bilen er låst. Så hvis du kan måle at bilen går umotiveret går ud af sleep mode, vil jeg anbefale at søge hjælp hos en der har alt den rette dokumentation og viden, da det er rigtigt dyrt blot at prøve sig fremt ved at udskifte de forskellige emelenter som kan forsage en sådan fejl.

Held og lykke med fejlfindning.

mvh,
Henning
RR 4,6 Stw
S2A 88" STw
Index
36384: sv: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 17:48:22) (svar på 36380)
Flemming Andersen #7542, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.19.233)
Kære Henning - også mange tak for din hjælp - det er et lukket, vedligeholdelsesfrit batteri, så jeg ved ikke lige, hvordan jeg skulle teste det?

Jeg vil prøve at måle på akkumulatoren, når den kører i tomgang, og prøve at måle 45 sek efter en låsning for at teste det med sleep mode også.

Det er fantastisk at snakke med kompetente mennesker, tak igen,

Flemming
Index
36390: sv: sv: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 19:19:00) (svar på 36384)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Flemming

Et lukke/vedlighodsfrit batteri kan så kun testet med en egenlig batteri tester. Kør hen til en autoeltrikker så kan han køre det på 5 minutter.

Husk at når du skal måle stræmforbruget, skal dit amperermeter sætters i serie. Jeg plejer at tage stal af på akkumulatoren og forbinde den en prøveledning til minus polen og den anden til stel (Husk at på mange multimetere er der en seperat bøsning for prøveledningen når man skal måle strøm).

Med hensyn til akkumulator størrelse er 100AH eller 110AH den autoriseret størrelse.

mvh,
Henning
Index
36394: sv: sv: sv: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 21:37:15) (svar på 36390)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Flemming.
Nu skriver du selv at du er nybegynder.
Der er godt nok korte ledningsveje i et amperemeter men vær lidt varsom med at forsøge at starte bilen hvis ikke dit multimeter kan trække de mange ampere.......
Jeg kunne bare lige se det for mig - fizzzt og et lysglimt.

Held og lykke med fejlsøgningen
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
36393: sv: Batteri aflader sig selv (08-07-2006 21:25:12) (svar på 36375)
Kresten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.159.156)

Hej Flemming

Min 97 P38 har haft samme symptom som det du beskriver.

På nedenstående link er et par mulige forklaringer på problemets årsag: http://www.rangerovers.net/repairdetails/electrical/batdrain.html

Jeg valgte at følge rådet om at frakoble antennen til håndsættet, hvilket er meget simpelt, dette har vist sig at været en effektiv kur på mit strømdrænproblem.

Eneste bivirkning er at rækkevidden for fjernbetjeningen er blevet lidt kortere.

mvh

Kresten
#7101
Index
36395: sv: sv: Batteri aflader sig selv (09-07-2006 08:09:04) (svar på 36393)
Flemming Andersem (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.19.233)
Igen tak til alle for meget konstruktive kommentarer.

Det lyder som et meget fælles problem for RR, og jeg bor midt i et villakvarter spækket med elektronik, trådløse netværk, fjernbetjente garagedøre, tyverialarmer, vejrstationer osv. - så det er mere end sandsynligt, at der er én af dem, der går ind og aktiverer elektronikken i min RR.

Jeg var inde på den engelske side at læse beretningen og fejlfindingen dér, og det var lærerigt. Jeg er dog ikke sikker på at, jeg tør pille ved elektronikken selv som du beskriver Kresten? Kan du beskrive fremgangmåden lidt nærmere - eller måske vise mig det en dag, hvor jeg er på dine kanter (hvor bor du)?

venligst

Flemming
Index
36397: sv: sv: sv: Batteri aflader sig selv (09-07-2006 10:28:49) (svar på 36395)
Kresten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.159.156)
Hej Flemming

Hvis jeg får tid i dag (søndag)skal jeg lave en "step by step" guide med digitale billeder osv. Og bare rolig det er virkeligt ikke kompliceret, hvis det var havde jeg heller ikke gjort det selv.
Så hvis du giver mig din mail adresse kan jeg sende guiden og detaljer til dig, når den er klar.

mvh

Kresten


Index
36401: sv: sv: sv: sv: Batteri aflader sig selv (09-07-2006 12:38:25) (svar på 36397)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.178.10)
Det var noget af en tråd som kom her! Det glæder mig at så mange P38 experter kom frem, De ved meget mere end mig, om P38, da jeg er S111 Dinosaur, men first principles kan ofte bruges. Du nævnt pris-billig batterier af rimelig kvalitet. Jeg har nu haft gode erfaring med Bil-Thema's batterier, som har en holdbarhed helt på højde med dyre "mærkevarer", men som andre sikkert vil skrive, der findes andre gode mærker, og fornuftige steder at købe dem også. Hvis nu du vil stille extrem krav til din batteri:- meget terræn, og/eller dybe afladninger,meget lav, eller høj temperatur, så vil jeg anbefale en af de specielle typer annonceret i "Oasen".
Index
36403: sv: sv: sv: sv: Batteri aflader sig selv (09-07-2006 12:49:47) (svar på 36397)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Her er lidt kedelige tekniske info vedr. det grundliggende elektriske i bilen...

En P38 fra 1994 - 1999 har en Magnetti Marelli A133 generator med helholdsvis 100A,(V8) 105A,(V8) eller 120A(Diesel)

En P38 efter 1999 har Bosch NC90/150 med 150A (alle motortyper)
(jvf. Rover Technical Communication (Part.No. VDR100370))

En generator lader almindeligvis med 13,5 - 14,2-4 Volt så derfor bør spændingen ikke falde så hurtigt...

Akkumulator varierer åbenbart.... V8 har almindeligvis 072, 72amp/hr. Diesel har 664, 107amp/hr.... forvirret??!! jeg tror det nok... min egen V8 er født med en 110 ampere akku...

Jeg har en 4.6 fra 2000 (DK fra ny) en fejlkilde kunne muligvisogså være kørelysfunktionen - såfemt det e monteret eller er det originalt LR-kit i bilen... er det en inporteret kan der være lavet "krumspring" for at få det til at virke...

Modtagerenheden til bilens fjernbetjening til centrallåsen har altid en Akilles-høl på P38... jeg har fået en ny enhed på min efter 3 år idet den virkede lige så pålidligt som ejendomsmæglere i Pompei og Herkulanum... det er da blevet lidt bedre meeeeen....

vedr. Akkumulatorer:
Du kan købe billige akku'er og dyre akku'er... det gælder først og fremmest og temperament... er du villig til (måske) at skifte ofte kan man godt købe billigt... personligt vælger jeg Varta... pris/kvalitet hænger fornuftigt sammen... Du skal nok regne med, at det ligger på ca. Kr. 1000,-

Du kan også vælge dyrere - Exide har forskellige typer men der skal flere af de lange sedler frem i dagens lys...

sig til hvis du behøver mere hjælp...

Mvh P38 hilsen
Thorstein