tilbage

Land Rover Forum  

Index
37019: Detent spring for clutch (08-08-2006 10:26:34)
Torben Schulz Jensen #6495, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.150.240)
Fandt i ved olie skift en lille fjederlignende tingest i bunden af gearkassen ligner i "Haynes" item 35 på fig.6.2. Kan manglen af ovenstående fjeder være grunden til at jeg har svært ved at få min LW årg79 SIII i gear.
Derudover er min gearstang noget løs (I forhold til andre SIII jeg har prøvet) når jeg kobler ud. Er det normalt. Er denne vandring fra før beskrevede mangel,
I håb om hjælp.
Torben.
Index
37020: sv: Detent spring for clutch (08-08-2006 10:52:32) (svar på 37019)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Torben.

Ja, det kan godt være grunden til problemer med gearskiftet. Hvis fjederen ligner et fladt gråsort stykke tyndt metal, med en lille "forhøjning" på midten og som er bukket ned i enderne, så er det 3/4 gears synkromessen det kommer fra. Gearkasserne kører ofte godt nok med 2 ud af 3 fjedre monteret, så der er måske røget flere.

Jeg har selv, for flere år siden, isat disse fjedre, uden at tage gearkassen ud, meeenn det trækker på tålmodigheden ;-) Man skal afmontere gulvplader, kardantunnel, pladen foran kardantunnelen, det øverste dæksel på gearkassen, hvor gearstangen er monteret og de 3 skiftegafler, som går ned i kassen. Under denne operation, er det dog ikke usædvanligt at der falder små kugler og trykfjedre ned i gearkassen, som skal samles op igen; deraf "...trækker på tålmodigheden"..

Til at skifte/indsætte fjedrene, skal der bruges forskellige spidstænger og andre stykker værktøj og lignende, som man først ser, når man er der...

Summa-summarum:
1. kør indtil l..... går totalt i udu
2. lav ovenstående
3. afmontér hele gearkassen og lav det
4. eller køb en ombytter-gearkasse...

Desværre, ingen let løsning...
Mvh.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk



Index
37021: sv: sv: Detent spring for clutch (08-08-2006 11:41:08) (svar på 37020)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.72.100.47)
Hej Verner

Er det ikke lidt vildt at købe en ombyttergearkasse blot fordi at 3/4 gearsfjedre er gået. Det eneste ekstraarbejde ved at skifte disse fjedre i forhold til at montere en anden gearkasse er vel afmontering af ca. 10-15 bolte, et pakningssæt til ca 40 kr samt 3 nye fjedre til kr ? (men små penge "ihverttifald"...). Ved ombytning skal gearkassen ud alligevel, med afmontering af div dele som du rigtig nok skriver, men stadig ingen nem løsning

de bedste LR hilsner

Lars /1584
109" stw
Index
37023: sv: sv: sv: Detent spring for clutch (08-08-2006 12:20:03) (svar på 37021)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Lars.

Du skrev:
"Er det ikke lidt vildt at købe en ombyttergearkasse..."

Jo, helt sikkert; men det er jo som bekendt hér på forum ikke alle som nærer samme interesse i, eller har mulighederne for at renovere en gammel gearkasse. Problemet med en gearkasse som måske er 20-30 år gammel og aldrig har været ude, er at det vil være rent "pip" ikke at renovere den, ihvertfald med nye lejer, når den alligevel er ude.
Derfor gav jeg flere muligheder.

Men lad os lige høre hvad Torben siger til det...

Selv med Serie-hilsener hérfra.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk
Index
37025: sv: sv: sv: sv: Detent spring for clutch (08-08-2006 13:37:10) (svar på 37023)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.72.100.47)
Hej Verner

Argumentet er købt. Problemet med at købe en ombytter er blot hvem har renoveret den. Jeg synes at jeg for ofte har hørt at et nyt pakningssæt samt nogle andre småting = renovering......... Hverken du eller jeg er enig i dette. Men lad os høre mere fra Torben.


mvh

Lars /1584

med lettere brugt 109" STW serie III med serie II box og høj Aschroft reduktionsbox (det virker bare)


Index
37027: sv: sv: sv: sv: sv: Detent spring for clutch (08-08-2006 15:52:06) (svar på 37025)
Torben Schulz Jensen #6495, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.152.159)
Tja - det lyder som om at jeg må i gang med med mine fluebinder evner og få set på de fjedre, man kan jo altid hoppe tilbage til en ombytningskasse. Min Kassen har angiveligt "kun" kørt 60.000 så mon ikke det er værd et forsøg at prøve med div. tænger og tålmodighed. Men hvorfor skriver i 3/4 gear. Der er ingen problemer, problemet ligger med at få Obersten i 1. og 2. gear! ?
Index
37028: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Detent spring for clutch (08-08-2006 16:19:20) (svar på 37027)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.242.194)
Hej Torben.

Fluebinder?; jamen så er du vist på rette vej. Selv er jeg flueklasker ;-)

Nu havde du, såvidt jeg erindrer ikke skrevet hvilke gear du havde problemer med, men at du havde fundet en 3/4 gears synkro-fjeder. Derfor tror jeg at vi gættede på 3/4 gear. Simpel deduktion, eller sådan noget, dear Watson...

Hvis du også har problemer i 1' og 2' gear og at der er kontrolleret at der er olie! på gearkassen, så tror jeg ikke at jeg ville bruge min tid ovenfra, men tage gearkassen ud og kigge nærmere på den.

Just my 2 cent.

Mvh. og good luck.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk

Wendy : I can "fly!"..

Index
37045: sv: Detent spring for clutch (09-08-2006 14:03:07) (svar på 37019)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.70)
Hvorledes har du vanskeligt ved at komme i 1. og 2. gear ?

Ved stilstand og op ? fra 3. og ned i 2. ? fra 2. til 1. ?
Index
37058: sv: sv: Detent spring for clutch (09-08-2006 19:59:30) (svar på 37045)
Torben S Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.150.189)
Hej Paul.
Ved stilstand og og igangsætning, når jeg skal sætte den i 1. gear der er det vældigt svært at sætte gearstangen i 1. gear kan afhjælpes ved først lige at sætte den i 2. gear og give lidt "mellemgas" for derefter at finde 1. Derudover er der ingen mislyde fra gearkassen, hverken fra højt eller lavt område.
Torben
Index
37064: sv: sv: sv: Detent spring for clutch (09-08-2006 21:56:01) (svar på 37058)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.70)
Hvis der er væske på koblingscylinderen og koblingen justeret og du ingen problemer har med gearskiftet overhovedet, så ville jeg bare leve med, at sync til 1. gear er smuttet.
Så kan du reparere det, når koblingen engang smutter. Da skal gearboxen ud alligevel...