Hej Torben.
Ja, det kan godt være grunden til problemer med gearskiftet. Hvis fjederen ligner et fladt gråsort stykke tyndt metal, med en lille "forhøjning" på midten og som er bukket ned i enderne, så er det 3/4 gears synkromessen det kommer fra. Gearkasserne kører ofte godt nok med 2 ud af 3 fjedre monteret, så der er måske røget flere.
Jeg har selv, for flere år siden, isat disse fjedre, uden at tage gearkassen ud, meeenn det trækker på tålmodigheden ;-) Man skal afmontere gulvplader, kardantunnel, pladen foran kardantunnelen, det øverste dæksel på gearkassen, hvor gearstangen er monteret og de 3 skiftegafler, som går ned i kassen. Under denne operation, er det dog ikke usædvanligt at der falder små kugler og trykfjedre ned i gearkassen, som skal samles op igen; deraf "...trækker på tålmodigheden"..
Til at skifte/indsætte fjedrene, skal der bruges forskellige spidstænger og andre stykker værktøj og lignende, som man først ser, når man er der...
Summa-summarum:
1. kør indtil l..... går totalt i udu
2. lav ovenstående
3. afmontér hele gearkassen og lav det
4. eller køb en ombytter-gearkasse...
Desværre, ingen let løsning...
Mvh.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk