tilbage

Land Rover Forum  

Index
37313: Freelander-erfa ønskes til hjælp med nykøbs-beslutning! (23-08-2006 08:44:16)
Cort Herager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.59.25)
Som tidligere LR-kører/ejer og DRLK-medlem søger jeg erfa-assistance omkring Freelanderen!

– og da jeg gennem jeres debatforum har dannet mig det indtryk, at jeg derved henvender mig til en lettere
”forsømt” medlemsgruppe - håber jeg på rigtig god respons!

I forbindelse med forestående otium med base på vort svenske torp – er vi atter i marked for ”noget 4x4”.
Grundlæggende mener jeg "jo nok" at vi alle bør være så protektionistiske at vi køber europæisk, hvis alle øvrige økonomi-parametre også matcher!

Valget står derfor mellem en mere moderne og komfortabel LR – Freelanderen - og et rent erfaringsbaseret andet europæisk ”økonomi"alternativt mærke - også med 4x4-model i programmet.


Freelanderen har klar følelsesmæssig preference, men på DLRK’s hjemmeside, ser jeg ”noget” korrespondance a’ la ”min kone ønskede en Freelander, men hun er nu blevet meget klogere”….
Da jeg udmærket husker jargonen, er det måske bare et udsagn fra ”riskoger-skuffen fra en serie-freak - el. hvad??

Vor svenske aut. forhandler - af både LR og det erfa-baserede fornufts-alternativ - udsender nogle lignende tvivls-skabende signaler om kvaliteten af dette LR-produkt!
Men han er jo ikke helt uvildig som rådgiver med sine
"påtrængende forretningsmæssige interresser".

Udover de positive erfaringer med andet mærke - 3 stk. uproblematiske ejerskaber af biler, som alle har kørt omkring 250.000 km - er svenske værksteders ”no cure vith our experience and solution / we do’nt want you to pay our mistake” – noget, som den danske bilbranche kunne lære rigtig meget af…
Altså rigtig mange ”billige km’s kørsel” – med tillid til værksted og alene med en udgiftskonto til normale slid-dele...
Efter en enkelt forudgående kostbar DANSK mekaniker-bøf (en ”glemt konisk inder-rørstift” i et gearkasse-udtag).

- 90-tommerens rå kofanger og V8-logoet på bagskærmen skabte et helt specielt og væsentligt større sikkerheds-mæssigt frirum og ”respekt” i den daglige tummel - men ak, man skulle som bekendt både være lidt do-it-yourself-parat, køre med nyrebælter og eje en olie-kilde...

Det vi i dag vægter højest, er anvendelighed/økonomi (turbo-diesel), sikkerhed, komfort og stabilitet, som ikke fører til et otium konstant iført kedel-dragt el. ren
”økonomisk ruin”…

På forhånd tak for Jeres hjælp!

Mvh
Cort Herager
Bjælkerup – 4660 Store Heddinge

Index
37326: sv: Freelander-erfa ønskes til hjælp med nykøbs-beslutning! (23-08-2006 13:50:48) (svar på 37313)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Kig på den ny Dicsovery 3. Har kørt 25.000 km siden februar i sne, regn og mudder - og trukket en halvandet tons motorbåd på trailer til Spanien og tilbage igen, og den mistede ikke pusten hverken i Kassel eller Pyrenæerne.
Og ikke en eneste gang har jeg måttet kontakte sælger eller værksted eller andet.
Det er godt nok en køreoplevelse med sin 6-trins aut. gear og luftpudeaffjedring. - men ja - på gule plader i det her land.

vh

Jan
Index
37332: sv: sv: Freelander-erfa ønskes til hjælp med nykøbs-beslutning! (23-08-2006 18:33:47) (svar på 37326)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.183.50)
Hej Cort, Det jeg ser herop i Norge, er at Freelanderen klarer sig udmærket, og lige så snart at der er tale om udfordringer af terrænmæsigt, eller af vinterføre karakter, så er den sin konkurrenter overlegen. Den holder også til det, hvad de andre har problemer med. Ligså i de "gode gammel dage", hvor det vist sig at Toyota, Suzuki, Daihatsu, Nissan, osv, havde mindst lige så mange "svagheder" under krævende forhold, som en LR, og så et par extra til og med! Med opbakning fra et Svensk værksted, vil jeg absolut vælge Freelanderen, hvis den passer i størrelse(re-Disco3,hvis bilen skal være større).
Forresten, den ny model Freelander ser ret spændende ud, gør det ikke?
Hilsen fra Norge, 2217, David.
Index
37333: sv: Freelander-erfa ønskes til hjælp med nykøbs-beslutning! (23-08-2006 20:26:49) (svar på 37313)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Cort.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvilken respons du søger med indlægget - og om du overhovedet søger nogen?

En freelander kan jo ikke sammenlignes med en 90" eller øvrige af land rovers modeller med chassisramme, det er på alle punkter helt forskellige køretøjer med hver deres svagheder og styrker.

Mener du sammenligningen mellem freelander/andre mærker, der tror jeg nu nok freelanderen er temmelig godt fremme i skoene, omkostningerne kender jeg ikke, jeg har hørt både gode historier og rædselshistorier om vanvittige rep. behov og priser, men det har jeg iøvrigt også om andre biler.

Det er jo meget svært at basere noget på et udsagn om at en eller andens kone nu er "blevet klogere"?

Er du landrovermand skal du selvfølgelig have dig en freelander, du angiver selv brændstoffet, så er det jo bare at finde det niveau du vil købe for? Køb så nyt som muligt/så få km som muligt, vil jeg mene, det vil være et godt udgangspunkt.

Mvh Benno
Index
37429: sv: Freelander-erfa ønskes til hjælp med nykøbs-beslutning! (27-08-2006 21:50:58) (svar på 37313)
Poul Helmer Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.211.167)
Lad dig ikke forvirre af fundementalisters gammelkloge indlæg på denne hjemmeside.

Freelander er et ægte Land Rover-produkt, behæftet med samme værdier og samme driftsøkonomiske konsekvenser som såvel Defender, Discovey, Range Rover (og før dem alle, Land Rover S1).

At vælge Land Rover er mere et spørgsmål om "religion" end om rationale...

Med Roverhilsen
Speider
Index
37465: sv: sv: Freelander-erfa ønskes til hjælp med nykøbs-beslutning! (29-08-2006 10:59:13) (svar på 37429)
Michael Pærremand Gregersen #7283, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.6.4)
Hej,

Jeg har selv købt en Freelander TD4 der har gået 85000km, hvor jeg har fået monteret BFG Mud terræn dæk, det er helt sikkert en fin vogn. Jeg er selv imponeret over hvad den kan i terrænet og det var der bestemt også mange andre der blev i forbindelse med Experince kurset som blev afholdt på Tirsbæk slot ved vejle, som bød på vand, mudder, stejle op/nedkøsler.
mht. til reservedele er en Freelander nok ikke meget dyrere end de andre 4x4 på markedet af hvad jeg kan læse.. og at den fejler mere hænger måske sammen med at nogle af de folk der køber LR har mere sjov.
En RAV4 eller Vitara skal være heldig hvis den en dag kommer til at trække en boogie traier, de fleste af de japanske 4x4 er som i kan se, gejlet op med trin, skørter osv. hvilket gør at de ikke har mere frihøde og kommer mindre i terrænet end min kærestes Fiat Uno.

Og så er der det evige spørgsmål, hvad skal der stå på fronten? kan man sove om natten med en Suzuki i garagen?

Mvh og hygge
Michael G