tilbage

Land Rover Forum  

Index
38929: SIII vil ikke koble ud .. (23-10-2006 20:38:32)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Min 88" S3 Vil ikke koble helt ud mere..

Det kom som et lyn fra en klar himmel, og jeg har haft stemblet af nede ved koblingen og det kunne godt komme frem og tilbage, og der mangler ikke væske på den øverste cyllender..

Den lille metal pinden som der trykke på nede ved komblingen kan jeg ikke flytte med hænderne (skal man kunne det ??)

Jeg har bestilt ny master og slave cylendre og en ny koblings slange (må være slangen mellem de 2) men vil det over hoved hjælpe at skifte det ??

VH
Brian Schwartz
Index
38932: sv: SIII vil ikke koble ud .. (23-10-2006 21:18:21) (svar på 38929)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.183.250)
Tjaa, det er jo svært at svare entydigt på; men det er det rigtige at prøve med at skifte master- og slavecylinder. Du kunne evt. allerførst prøve at justerer koblingen, så koblingspunktet kommer højere op.

I allerværste fald kan det være koblingsarmen, som er bukket eller knækket. Det kræver afmontering af motor eller gearkasse. JJeg har ikke oplevet, at armen svigter; men andre taler om, at den har et svagt punkt.

Venlig hilsen
Christian.
Index
38933: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (23-10-2006 21:25:17) (svar på 38932)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Tak for dit svar..

TJa det med master og slave er jo det som der står her inde, at man skal prøve!! og de er jo ikke ret dyre.. så nyt på !!

kan du hurtigt forklare hvordan man justere koblingen ??
Eller måske en anden der kan ?? jeg syntes ikke rigtig jeg lige kan gennem skue hvordan man kan det ..

VH
Brian
Index
38935: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (23-10-2006 21:37:53) (svar på 38933)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.183.250)
Det er ikke svært. Det kan være lidt svært at komme til.

Mastercylinderen sidder fast på en kasse hvor pedalen har forbindelse til cylinderen. Når du skruer 6 skruer af kassen og fjerner pladen ( pas på gummipakningen) sidder der en lille stang hvor pedalen kan trykke cylinderen i bund. Der er to møtrikker. Dem kan du skrue længere ud mod den synlige ende af stangen, så får du længere stempelslag og højere koblingspunkt.

Det kan være lidt svært at kommme til med en nøgle. Desuden skal man holde stangen fast, når man skruer. Det er godt med en hjælper. Hvis det er gjort før kan gevindet være klemt, så møtrikken køre stramt. Med tålmodighed går det.

Venlig hilsen
Christian.
Index
38960: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (24-10-2006 21:52:31) (svar på 38935)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.130.152)
Hej Brian, SIII kobbling er det man kalder "hydrostatisk". Jeg går ude fra at det betyder at den fungerer med en konstant vædske mængde. Derfor skal grund indstillinger være korrekt,Er vandring tibage på pedalen for lange, så kan vædske mængden i selve systemet ikke supplere sig, med det resultat at efter et års' tid ca, så kan man ikke kobble ud. Er vandring for kort, så kan den ikke kobble til.
Egentlig er det ingen problem, heldigvis, da man har ikke lyst til at pille skærm osv. af alt for tit, (med mindre man har lavet en "creativ løsning!
Når man har monteret kobblings huset, så skal pedalens fri-højde være 158mm, på en SIII. Spillerummet mellem master cylinderen's stang, og selve stemplet skal være 1.5 mm.
Er disse forhold uopnåeligt, så er den gal,med cylindrene.
I praksis, når man alligevel har afmonteret skærm osv, for at komme til, så kan det ikke betale sig andet end at skifte både master & slave. De er meget billigt, og har det med at dø lige pludsdelig, så er man derinde, så bare udskifte. Udluftning er så lidt mere "know-how" betinget, men "finger ventilen" og "køre forakslen op på en meter høj skrænt" er meget effektiv. Selvfølgelig er der andre gode, men de 2 har jeg brugt med success.
Index
38963: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (24-10-2006 22:07:24) (svar på 38960)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Ja nu bliver de skiftet.. også vil jeg da LIGE kigge lidt på det med de mål. Og prøve at justere det rigtig.
Jeg kan godt se at skærmen skal af! ellers kommer man jo aldrig der ind til pedalen (jo måske med en vilkel sliper) men ellers er der ikke meget plads at give af ..

++++ Det er nu dejligt med sådan et forum her, man får SÅ meget mere blod på tanden, Når man kan få lidt input og ikke bare står alene med hele ++++

VH
Brian

Index
38984: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (26-10-2006 11:29:36) (svar på 38963)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.35)
Hej Brian
Når jeg skifter hovedcylinder på koblingen, synes jeg det er lettere at tage hele bremse "samlingen" af først.
Det vil sige at jeg afmonterer rørene til bremsecylinderen, sætter nogle små gummidutter eller lukkede stykker slange på rørene så vædsken ikke løber ud. Derefter fjerner jeg de seks bolte der holder hele molevitten fast, og tager servo og pedal ud.
Derefter er der rigeligt plads til at fjerne koblings "samlingen" og skifte hovedcylinderen.
Når jeg monterer bremserørene igen, sørger jeg for at trykke evt. luft ud inden jeg strammer omløberne helt til.

Venlig hilsen
Hartley
Index
39048: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (28-10-2006 22:04:12) (svar på 38984)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
TJA

Nu har jeg skiftet master og slave cylendre.. Luftet ud .. og luftet lidt mere .. og lidt til .. også lige lidt til ..

Det kan så konstateres at det IKKE VAR DET !!!

Den kobler stadig ikke helt nok ud.. Den trækker svagt hvis hvis man "kobler ud" og er ikke til at skifte gear i .

Hvad skal jeg så checke nu ? inden jeg river motoren ud for at komme ind til koblingen ?? og hvis det er der til jeg når , hvad bør jeg skifte når jeg nu er der inde ??????

VH
Brian Schwartz

Som snart sælger den FU#%ing bil.. NEJ det gør jeg nok ikke .. men lige så snart man har lavet en ting er der en anden og meget mere kompleceret ting som går sig en tur.
Men på et tidspunkt står der jo en sprit ny bil og skinder i gården. HVOR ALT VIRKER , eller også starte det bare forfra ...
Index
39049: sv: SIII vil ikke koble ud .. (28-10-2006 22:37:33) (svar på 38929)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.232)
Jeg gætter mig til, at det er koblingsudløseren, som er knækket eller at lejet er kørt fast. Sjældent, men set. I så fald skal gearkassen ud - og ikke motoren.
Du kan evt. prøve blot at skifte selve koblingen i første omgang. Så behøver du kun at rykke gearkassen en 10 - 15 cm bagud og kan så få adgang til koblingsbefæstigelserne.
Index
39057: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (29-10-2006 16:05:56) (svar på 39049)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.169)
Er der gode pedal på? og har du stillet pedal højde & cylinder stang's frigang HELT efter bogen? Prøve at lufte ud bare én gang til. Der skal lidt fiduser til med en SIII, og Paul har også et par gode!
Noget som kan opstå er at "hullet" hvor vædsken skal løbe ind i master cylinderen fra beholderen er ikke boret rigtig. Var det let at få vædske ind i selve master cyl? ellers er det galt.
Er alle dise ting kontrolleret, så må man gå den tunge vej som Paul beskriver
Index
39072: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (29-10-2006 22:20:19) (svar på 39057)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Væsken glider let fra master til slave og der er tryk på når kommer ud af udluftnings skruen..

Jeg har prøvet at flytte lidt rundt på hvor pedalen tager fat i gevindet . Både ind og ud , uden resultat.

Har luftet ud, mange gange .. og der står en stråle ud hvergang, men over vejer at køre i harald og købe en af de der flasker med ventil på.. så jeg er fri for at smide mere væske ud .. (har snart brugt en hel liter)

men der sker bare ikke nået, lige meget hvor meget jeg ud lufter. men jeg vel da KLART prøve en gang til imorgen!

Men ellers kommer gear kassen af og ny kobling i (men det er selvfølig lidt surt at skille det ad og stadig ikke fået det til at virke!)
Hvis jeg nu skal bestille det!! sådan bare HVIS ...
Skal jeg så bestille et leje som er "Self Centering" eller ej ?
Og kan jeg se nået sted om det er en 9 1/2in plate ? eller bare en s3 plade ??

VH
Brian Schwartz
Index
39073: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (29-10-2006 22:34:58) (svar på 39072)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.14.224)
Har du prøvet at lufte ud med forenden af bilen løftet en lille meter? I sidste uge luftede jeg osse ud til den store guldmedalje, uden at det virkede. Men prøvede så det lille trick. Det gav lige det sidste luft!
vh Ole
Index
39075: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (29-10-2006 22:42:20) (svar på 39073)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Nej det har jeg godt nok ikke lige prøvet.

Men det er da rimmeligt nemt at lige køre den op og så prøve igen igen.

Dur de flaker til at udlufte med ? eller skal jeg bare smide lidt mere på gulvet ?

VH
Brian
Index
39080: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (30-10-2006 09:24:08) (svar på 39075)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.141.244)
En SIII kan være lidt specielle at udlufte, som andre har skrevet, men meter skrænt tricket, (Tak Paul!) er meget go' når den absolut ikke vil gylpe det sidste. Jeg har ikke prøvet patent flaskerne, men almindelige udluftning til det frie er sjældent effektiv nok. Du skal nok bruge den classiske Engelsk metode. (Var der nogen som sagde indlysende, på en classiske Engelske bil!)
Dette består af et stykke klar slange som lige passer over udluftnings nipplen, den anden end nede i en lille flaske,hvor der hurtige kommer en cm ell 3 vædske.Så åbner man nipplen mens "assistenten" holder pedalen nede, og lukker før han får lov at slippe. I slangen kan man se evt bobbler, og "apparatet" forhindrer luft i at trænge ind igen. Hvorfor luft & bremsevædske så tier sig anderledes i Engelske bremserør's systemer, må jeg være dig svar skyldige.
Index
39104: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (30-10-2006 23:46:49) (svar på 39080)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej David,
det er sjovt at du kalder det den engelske metode - det er samme metode som Volvo anbefaler i deres bøger.
Jeg tror bare det er "den gode metode", fordi det er nemt at se, om der kommer luft med ud.
Var ihvertfald rigtig god på min Volvo 745 turbo, da den havde masser af luft i bremsesystemet bagi.
Man kan købe helt klar slange (til guldfiske-damme og akvarier) som passer præcis over niplerne i Bauhaus.
Mange hilsener
Bo Helsted, #7196
RR V8 1976 - der nu kan køre igen...
Index
39118: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (31-10-2006 19:18:01) (svar på 39104)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Nu har jeg også skiftet røret mellem Master og Slave Cylender..

Og selvfølig luftet ud igen og igen og så ud i grøften og holde med næsen opad .

Nu har det faktisk hjulpet så meget at jeg kan sætte den i gear uden at den "børster" tænder når jeg holder stille .

Den er stadig ikke glad for at sætte igang.. den rykker lidt også TAGER den fat.. men når man køre "fedter" den ikke.

Den er dog ikke muligt at skifte ned af i gearne ved kørsel uden den børster tænder ..

Skal jeg stadig lufte ud ???????

VH
Brian Schwartz

ps. det er SGU da ikke nemt at få det til at virke det her
Selvom jeg nu syntes det var nemt at skifte de to cylendre
Index
41099: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII vil ikke koble ud .. (28-12-2006 23:48:21) (svar på 39118)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Nå men nu virker min bil igen !! HURRA !!

Jeg kan lige sige at verken var master eller slave som var defekte .. Det var selve koblings pladen .. der var knækket en "ring" af den ene fjeder som så lå og var i vejen for at rigtig udkobling kunne lade sig gøre..

Nå men nu er det hele skiftet dernede og den har fået sig en anden motor samtidigt og kan nu køre igen !!
Så nu har jeg da fået lært en masse nyt ved at skifte alt det her .. og det er jo sjovt at kunne starte sin bil igen og køre sig en tur . Man kommer jo hurtigt til at savne den.
grunden til den lange repration tid er nok fordi jeg har skulle lave det alene og løb lidt surt i det..

Men nu vil jeg jo så lige spørge om nået nyt..

Jeg hørte på mit grønne bevis kursus at der skulle være nogle propper som skal sætte i motor og gear kasse før man køre ud i vand.. Jeg har kigget og ledt af dem men kan altså ikke lige finde ud af hvor de skal sidde ??
Kan nogle hjælpe ??? det er en 2,25D ...
Og lige en ting til .. på mine aksler har jeg ikke slanger til udluftning men sådan nogle "klokker" på den studs som jeg eller har set at der sidder slanger på andre biler ..
Er de så stadig vand tætte ?

VH
Brian Schwartz