tilbage

Land Rover Forum  

Index
39886: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (21-11-2006 21:21:12)
Søren Persson og Tøt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.55.202)

Tak for en god lørdag i skiby, Min gode ven søren, som jeg fik til at købe en Land Rover 90 2,5 n/a var uden og lege i skiby.

Vi fik en lille(ok stort) problem, søren køre i et hul med lidt vand i, motoren går ud og vi trækker ham op.(JA, den fik vand i motoren)

Vi starter motoren op da der kommer fast grund under bilen igen, den starter og vi siger tak for en god og sjov dag.

Men efter 2 km begynder den at mangler olietryk, vi giver den lidt flere omdrejninger, og køre vel 5 km mere før vi må indse at det ikke holder..

Det her ved vi:

1- Der ser ud til at være lidt vand i olien
(Vi har taget ventil dækslet af og der sad noget mayonaise agtigt på siderne)

2- Bilen har mistet trækkraft
( Alt over 60-70 km/t køre den ikke)

3- olietrykslanpen lyser ved tomgang og op til ca. 1500-1800 omdrjeninger(Det er et skud)

4- Der er hvid røg fra udstødningen

5- Der er ikke bobler i expansions beholderen

6- Vi har skiftet olie og filter(15-40)

7- V8 er bedre end 2,5D

8- Der er ikke mislyde og den står ok i tomgang

9- Brændstoffilteret er skiftet og det gamle ser ok ud.

Det skulle være det.....

Håber sq der er en der kan hjælpe med den her...
Vi kom nok til at lokke søren ud i noget skidt..


Med venlig Hilsen

Søren og Tøt


Index
39888: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (21-11-2006 21:50:12) (svar på 39886)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.206)
Det kunne godt lyde som en meget dyr rep. hvis bilen har indtaget store mængder vand gennem indsugningen.
Omvendt kan du måske være heldig at det kun drejer sig om en toppakning men det kan også være tale om noget mere fatalt. Har i ikke skiftet luftfiltret det er jo her vandet er blevet suget ind ? mayonaisen er vand blandet med olie.
Hvorfor skulle en V8 lige være bedre til det med vand ? er der ikke noget I har misforstået, en dieselmotor kan faktisk køre helt nedsunket i vand, hvis bare den kan for luft til indsugningen, det kan en bensinmotor altså ikke, medmindre man kan pakker hele tændingsmolevitten ind så det bliver 100% vandtæt og det er ikke nemt. Der er ingen motor heller ikke en V8 der kan tåle at suge store mængder vand ind i indsugningen.

med venlig hilsen
Steen
Index
39913: sv: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 11:42:08) (svar på 39888)
Michael Carving Isaksen #7654, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.146.163)
Ville bare lige hvordan det så ud som tilskuer

Med venlig hilsen
Michael
Index
39912: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 11:40:27) (svar på 39886)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.124.188)
Hej Søren. Du bliver nødt til at skrue topstykket af motoren. I bedste fald, har den smasket toppakningen ind mod en oliekanal. Det kan være forklaringen på manglene olietryk og røg (Stinker røgen af brændt olie ?). Tjek stødstænger, om de er lige (Vigtigt). Og om ventilerne sidder pænt i sædet.Tjek om alle stempler går helt op i cylindergangen. I værste fald.... Bukket plejlstang, der kan gå ind og smadre motorblokken.

Nå op med humøret, problemer giver kulør på livet.

Mvh Mads
Index
39914: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 11:57:38) (svar på 39886)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Uhhh
Det var sgu noget møg hva'?
Jeg har selv lavet samme nummer - bare i en V8'er.
Min historie er stort set den samme.
Som jeg læser dit indlæg har den ikke fået vand i indsugningen og dermed ind i cylindre, men vand i olien. Det var præcis det samme 'problem' jeg havde. Bilen kunne, efter at strøfordeler etc. var grundigt tørret af, godt starte og kørte tilsyneladende som den skulle - et stykke tid...... Så begyndte den at lyde besynderligt og ved nærmere eftersyn var der vand i olien.
Da vand en betydeligt dårligere smørreevne end - selv billig motorolie var motorens lejer efter en tur hjem fra Kalundborg til Frederiksberg fuldstændigt færdige.
Det kunne desværre godt lyde som om I har samme problem.
Jeg fandt aldrig rigtigt ud af hvordan vandet var trængt ind i motoren - men jeg gætter på at vandet er rendt ned langs oliepinden eller...

Mange hilsner en dybt medfølende
Jakob
Index
39917: sv: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 12:36:23) (svar på 39914)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.63)
Som Jakob skriver kan vandet godt være løbet ind via oliepinden, men så skal den have stået under vand, et godt stykke tid, før det går så galt, har den gjort det? Jeg skal lige høre om det var vandet der fik motoren til at sætte ud, eller om det var fordi den bare ikke kunne komme fri af hullet. Grunden til jeg spørger kan måske give svaret på hvor vandet er kommet fra. Hvis motoren har været slukket da den blev trukket op, så kan det vand der har stået i udstødningsrøret løbe direkte ind i motoren via manifolden, når bilen bliver tippet forover, det kan forklare det måske rene luftfilter, jeg vil sige at jeg kun én gang tidligere har set dette, og det resulterede i en defekt toppakning.
Lad os høre hvordan det skrider frem med arbejdet, håber det "kun" er en toppakning, så du snart kan komme ud at køre igen med denne ellers så solide motor.


P.S. Hvis man absolut skal ud i dybt vand, så køb en snorkel eller lav en selv, det er ikke så svært.

Med venlig hilsen
Steen
Index
39922: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 14:11:25) (svar på 39886)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.30.18)
Hej Søren,
Har været ude for noget lignende med en 88" 2,25 d.
Den havde trukket vand (muddervand!) ind gennem bundkarspakningen (og måske nogle andre pakninger højere oppe).

Da jeg fik bundkaret af kunne jeg skrabe ca en kvart cm af det fineste høveltemudder af bunden. Det var tydeligt at se hvor pakningen havde været utæt. Lejer var ødelagt og da motoren alligevel trængte fik den en hovedrenovering - nu kører den helt fint igen - men det kostede noget tid og nogle penge....

Inden jeg renoverede den gjorde jeg det samme som du beskriver - olieskift mm. Den startede men kørte noget ujævnt med masser af gråhvid røg..

Hvis jeg var jer ville jeg tage bundkaret af og se hvad der ligger i bunden. Samtidig lige se på et plejlstangsleje om det er slidt.

Klaus
Index
39927: sv: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 15:36:56) (svar på 39922)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.197.55.202)

Motoren gik ud pga. vand i indsugningen, køle viften smed vand op på det efter mont. luftfilter. Så jeg er næsten 80% sikker. vi trak bil op så der kunne godt være kommet vand ind gennem udstødningen.....

Vh Tøt
Index
39929: sv: sv: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 15:55:26) (svar på 39927)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Det lyder som om motoren blev kvalt og eventuelt at der kom vand i cylindrene. Hverken dette eller eventuel vand i udstødning betyder - direkte - at der kommer vand i olien.
Da I fik startet bilen efterfølgende kan dette have betydet at der er kommet vand fra cylindren og ud i blokken/olien. Personligt hælder jeg meget til det scenarie som Klaus beskriver. Uanset hvordan vandet er kommet i olien, så kan dette desværre meget vel betyde at lejerne er blevet så slidt at motoren ikke kan holde olietrykket.
Diagnosen er bedst stillet ved at gøre som Klaus skriver - af med bundkaret og kontroller hvordan hovedlejerne har det.

Med venlig hilsen
Jakob
Index
39940: sv: sv: sv: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 20:30:28) (svar på 39929)
Søren Ahlqvist Dupont Persson #7671, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.58.250)
Det er jo skønt med sådan et intelligent forum.

Jeg kan med sikkerhed sige at den fik vand ind gennem indsugningen og at motoren døde derpå.

Vi havde efterfølgende både ventildæksel og bundkar af bilen og der var som tidligere beskrevet mayonaise både langs siderne i ventildækslet og i bunden af bundkaret.

Jeg tjekkede dog ikke for slør fordi jeg ikke vidste at det kunne skabe problemer for olietrykket. (Hvordan tjekkes det?)

Hvad angår ventilerne så er der en smule justeringsmuligheder men ellers ikke bemærkelsesværdigt slør eller lign. Ikke af en art der kan bemærkes ved en kortvarig tomgang uden dækslet på.


Min kommende plan for projekt "Lad død diesel komme til live" må være:

-Pille toppen af øsen for at se om en ny pakning kan gøre jobbet.

-Undersøge om toppen er flækket.

-Undersøge for slør og ødelagte lejer (indput til hvilke lejer og hvordn de tjekkes modtages med stor interesse)

Da de ovenstående indgreb efter min mening er af et betydeligt omfang kunne jeg godt tænke mig at vide om jeg burde renovere/udskifte dele når jeg nu er igang? (tænker selv på at skifte tandrem nu man er igang men er der andet. Kan en honing og skift af stempelringe komme på tale?)

Tak for de kostruktive svar indtil nu...håber på flere af samme slags!


Søren Persson
Index
39942: sv: sv: sv: sv: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (22-11-2006 21:05:07) (svar på 39940)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Søren og Tøt

Ja, det var noget af et stunt I lavede i lørdags...
Da vand som bekendt ikke har helt samme smøreevne som Duckhams 20w-50, er der formentlig ingen billige og nemmeløsninger på problemet, især ikke når I valgte at køre videre med klampen i bund da I mærkede at der manglede trækkraft :-(
Revet cylindervæg og knækket topstykke er ofte resultatet af "dampsmøring" når vandet er kommet ind via indsugningen.
I så fald kan det næppe betale sig at smide kroner i en renovering. Ønsk i stedet en brugt 200 Tdi i julegave

Venter på situationsrapport når jernblokken er skilt ad.

mlrh
Claus
Index
39975: sv: sv: sv: sv: sv: Vand, olietryk, skiby, trækkraft... HJÆLP SØGES (24-11-2006 09:03:50) (svar på 39940)
Klaus Velschow #5721 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.83.115)
Hej Søren,

Der er i værkstedshåndbogen - og vel også i Haynes en god beskrivelse af hvordan man kigger på hovedlejer og måler om der er for store mellemrum. De(t) midterste hovedleje bør være nemt at komme til nedefra - måske skal oliepumpen fjernes.

Alt efter hvor bilen befinder sig er jeg sikker på at en af os der har prøvet det før kan overtales til at tage et kig på lejerne... (Jeg har det selv meget svært med at holde mig væk når jeg ser en åben motor på en Land Rover....)

Klaus