tilbage

Land Rover Forum  

Index
39849: Typegodkendelse med Nissan motor (20-11-2006 23:34:51)
Thor Lindenskov #4883, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.117.60)
Hej, jeg har lidt problemmer med at få overbevist de forskillige myndighed om, at det er en god ide, at tabe en Nissan moter i min LR 110" bus. Det som jeg løber ind i er at min bus har en typegodkendelse. Vist nok ikke et problem for en gulplade bil, hvis jeg har forstået det rigtig. Ville høre om der er en som har en typegodkendelse på et sådan et projekt eller måske har en ide om hvordan jeg kommer videre. Min kære synsmand siger at jeg skal kommer motorerne i bil og få lavet en emissionstest/støjtest i Tyskland og huske at medbringe en stor pose penge.
På hånd tak.
Thor Lindenskov
Index
39853: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (21-11-2006 09:04:23) (svar på 39849)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Hej Thor,

Det lyder som noget vrøvl. Hvor gammel er bilen?

Du skal nok overveje at få synet din bil et andet sted fremover, hvor de kigger lidt mere på hvad der er relevant istedet for at bruge tid på petitesser, der ikke er ordentligt beskrevne i reglerne. Sålænge du ikke vægtmæssigt og ydelsesmæssigt overstiger nogle grænser, skulle der ikke være problemer.

/tony
Index
39858: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (21-11-2006 11:34:43) (svar på 39853)
Michael kjelgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.6.233)
hej..

du kan ringe til mig så skal jeg fortælle dig hvordan du skal gøre.. jeg har selv en 90" med en 3.3 nissan motor i. jeg har også de nødvendige papire.. tlf.26227921 ( bedst efter kl. 15.15)


MVH. michael kjelgaard
Index
39943: sv: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (22-11-2006 21:25:25) (svar på 39858)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)

Ha ha ha.. hvad er det for noget vrøvl? Er du sikker på at det var synshallen du var i? Måske har de kørt noget skjult kamera-koncept på dig?

Det kan godt være jeg er galt afmarcheret - men sidst jeg var opdateret, var det myndighederne der udstedte typegodkendelser på køretøjer, men det er jo ikke noget de selv finder på, ud fra hvad folk kunne finde på at bygge om... det er på begæring fra bilproducenten der vil have typegodkendt køretøjet i det pågældende land.

....og jeg vil æde min gamle patrulje-hat på, at det bliver temmelig svært at få Land Rover til medvirke til at få fremtryllet en typegodkendelse på en Land Rover - med Nissan motor...?!!

Så den må han længere ud på landet med ..din "syns"mand.

Find dig et andet synsted hvor de ved hvad de snakker om. Hvis ombytningen ikke overskrider nogen grænser som det er nævnt, vægt, effekt osv.. så skal der ikke være nogen ben i det. Du skal blot fremskaffe et datablad på den ilagte motor, så kan han more sig lidt med det, synsmanden - og lommeregneren, så skulle det være i orden.

Mvh Benno

(som netop har fået nysynet en 110" bus med 6 cyl. Nissan diesel motor i)... uden "typegodkendelse".



Index
39969: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (23-11-2006 23:30:55) (svar på 39943)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.78.13)
Hej

Synsmandne har sådanset ret, da det er en bus så skal du faktisk komme med dokumentation på hvad du laver. Du kan heller ikke lave konstruktive ændringer på en bus da dette ikke er lovligt. Så i princippet skal du komme med dokumentation for både støj og forurening. Denne koster ca 72 k i danmark og 20 k i tyskland. Har lige undersøgt det, havde samme problem med at få godkendt en pickup med turbinemotor i.
Men det er jo så teori, noget andet er den virkelige verden. Du må jo bare prøve en anden synshal, og se om han ikke er lidt mer fornuftig. Men hvad står der på synsrapporten, hvis der er skrevet at der mangler dokumentation på motorilægning, skal du i så fald vente til det bliver til et nyt syn og ikke et omsyn, da de så ikke "opdager" den gamle synsrapport, men mindre de finder på at lede efter den.

Held og lykke med synet.
Index
39979: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (24-11-2006 11:25:15) (svar på 39969)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Miljø

Er det klædeligt og i klubbens ånd at se stort på støj og forurening, og opfordre til at "snyde" systemet????

Det er ikke i ovenensstemmelse med Forums retningslinier at opfordre til ulovligheder.

mvh
Ib 0219
Index
39981: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (24-11-2006 12:06:33) (svar på 39979)
claus kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Der er en flaske "Brasso" på vej med posten, så glorien kan få en omgang inden den tilstundende højtid.


Med venlig hilsen
Claus

..for hvem lugten af uforbrændt højoktan benzin altid bringer glæde i sindet :-)
Index
39985: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (24-11-2006 12:47:45) (svar på 39981)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Claus

skal jeg deraf udlede at du ser stort på reglerne for indlæg på Forum og almindelig dansk lovgivning?

mvh
Ib 0219
Index
39989: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (24-11-2006 13:00:05) (svar på 39985)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Det er nok at overfortolke.....

men f.eks. står der i færdselsloven at man ikke må gå skråt over gaden...

og at tale om forurening blandt individer hvis yndlingstransportmidler næppe kan kaldes økologiske sparemaskiner der kører på vand og solenergi, er måske lidt overkill.

vh claus

Index
40001: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (24-11-2006 15:34:32) (svar på 39989)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Ja den røgsky som min LR88"udlægger mandag morgen ville min wv golf.D. have kunnet køre adskillige kilometer.Selv om 88" bestod røggas testen til syn.LWH Rasmus
Index
40085: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (26-11-2006 20:17:56) (svar på 39849)
Thor Lindenskov #4883, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.201.81)
Jeg takker for informationerne og den gode moral.
Med venlig hilsen
Thor Lindenskov.
Index
40194: sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (29-11-2006 00:12:26) (svar på 40085)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)

Alderen på bilen er selvfølgelig afgørende - der er ændret en del i emissions-reglerne op igennem tiden og de gældende regler for din bil skal naturligvis overholdes. Nu forudsætter jeg blot at bil + motor ligger i samme alderskategori?

Det er meget muligt der er "særlige" regler for busser mht. til ændringer, men din bus er samtidig et køretøj under 3500 kg, så det er sikkert et spørgsmål om hvor synsmanden kigger i detailforskrifterne for syn? Prøv at spørge en synskyndig. (jeg har selv oplevet at stå i synshallen hvor synsfolkene kunne finde forskellige indgange, alt efter humør, til hvordan forskrifterne skulle tolkes).

Og helt ærligt... man tager en nissanmotor (fra ét typegodkendt køretøj) og lægger den over i (et andet typegodkendt køretøj)... nu bliver det hele så pludselig et stort problem?

Vorherre bevares, ikke at jeg synes biler skal forurene mere end højst nødvendigt, men havde motoren ligget i en nissanbus, kunne den have dækket hele sjælland i kulsort røg hver eneste dag, uden nogen havde skænket det mere end et skuldertræk, blot den røg ned under 2,5 i sværtningstesten hver gang den blev fremstillet til syn.

Jeg er naturligvis heller ikke fortaler for at regler skal brydes, men jeg kunne forstå problematikken hvis du ville lægge en syvliters V8´er i, det andet papir-rytteri, blot fordi det tilfældigvis er en bus, er spild af både din og andres tid efter min mening. Jeg håber du får den synet uden mere bøvl, Thor.

Jeg mener iøvrigt heller ikke det på nogen måde kan være ulovligt at fortryde et syn og genfremstille køretøjet til syn på et senere tidspunkt, ligesom du frit kan vælge synsstedet, uanset bevæggrunden.