tilbage

Land Rover Forum  

Index
40676: EAS Fault på RR V8 96 (13-12-2006 11:22:42)
Ebbe Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 147.29.73.129)
Har haft min RR V8 HSE 1996 i ca 3 mdr.
Efter ca 2 mdr. begynder compressor til luftaffjedring at køre med meget korte intervaller. Periodisk er systemet også længere tid om at ramme korrekt niveau. Mest når bilen har stået stille.
9 dec. får jeg en Eas Fault i displayet, men affjedringen sænkes ikke til accessmode. 12 dec bliver denne fejlmeddelelse fulgt op af max 55 km/h meddelelse, og jeg kører nu på bumperne, dvs i laveste stilling.

Fejlmuligheder:
Utæthed i systemet, men hvor ??
Føler til niveauregulering defekt ??
Slidt compressor ??
Utætte luftbælge ??
Vand i trykbeholder ??

Er der nogen, som har erfaringer til selvhjælp ?
Skal bilen i testcomputer for diagnose. Skal den resettes efter udbedring.
Kan man resette ved at fjerne stelkabel i 30 sek ?? Er der nogen risiko ved dette ?
Hvor finder man i givet fald en med testcomputer uden om de autoriserede.

Jeg vil helst holde bilen i original tilstand, og er derfor ikke interesseret i at skifte til traditionelle fjedre.

vh
Ebbe
Index
40679: sv: EAS Fault på RR V8 96 (13-12-2006 13:44:59) (svar på 40676)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.16.15)
Hej Ebbe..
Jeg forstår godt at du gerne vil beholde køretøjet så originalt så muligt. luftaffjedering er også rigtig lækkert at køre med, sålænge det virker! Jeg må sige til dig at selv mercedes har haft meget store problemer specielt på deres V-class. Og det er altså en bekostelig affære at reparere sådan et system.
Jeg vil lige sige til dig at en RR med traditionel affjedering, faktisk er meget komfortabel at køre med!
Jeg vil ikke selv bruge kongens mønt på at få lavet den affjedering, det kan gå hen og blive rigtig, rigtig dyrt for dig i længden!

mvh.
Rasmus
Index
40680: sv: EAS Fault på RR V8 96 (13-12-2006 14:08:24) (svar på 40676)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.114.205)
Hej Ebbe

Prøve lige at se følgende 2 URL’s igennem. Her er rigtig meget god information om (også) dette emne.

http://www.rangerovers.net/newrremedies.htm#suspension

http://rangie.com/articles_topic.php?cat=15&subCat=90

mvh,
Henning
Index
40707: sv: sv: EAS Fault på RR V8 96 (14-12-2006 22:40:57) (svar på 40680)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Ebbe,

Trist at høre om dine "nye" oplevelser med en P38.

Jeg besvarer dine spørgsmål efter stillet orden:
Er der nogen, som har erfaringer til selvhjælp ?

- Ja, man kan købe et testkit hos RPI i UK.

Skal bilen i testcomputer for diagnose. Skal den resettes efter udbedring.

- Ja og ja. alle følere skal "kodes til bilen ved hjælp af "testbook" (LR-tester)

Kan man resette ved at fjerne stelkabel i 30 sek ?? Er der nogen risiko ved dette ?
- Nej, men til gengæld vil alarmen freskynde eventul begyndende tinitus i form af en 120 decibel hyletone.

Hvor finder man i givet fald en med testcomputer uden om de autoriserede.
- Det nemmeste vil være at frekeventere en LR forhandler. FORDI de har udstyret - og fornøden viden til at finde og rette fejlen. Det vil da koste nogle kroner - men du har valgt en mærkevare og derfor er priserne også noget andet end en billig koreanerbil - 1. klasse koster derefter og det er vel fair nok!

I øvrigt tror jeg ikke at en eventuel konvertering til skruefjedre kan synes og godkendes i DK - så ændrer bilen identitet pga den konstruktive ændring og afgift kan komme på tale.

Køb en manual i DLRK - klubbutikken. Den vil kunne hjælpe dig lidt på vej.

Held og lykke - sig til hvis du har brug for hjælp! Vi er et par stykker med P38 RR'ere...

Thorstein #7334
V8 - fordi ting og ydelser skal anskaffes gennem de ægte kanaler - således kan man også få hjælp i fremtiden
Index
40708: sv: sv: sv: EAS Fault på RR V8 96 (14-12-2006 23:00:17) (svar på 40707)
Ebbe Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 147.29.73.129)
Hej alle.....
Rigtig mange tak for jeres respons.
Status er nu :

Har i dag tjekket luft beholderen under bilen,......intet vand.
Har bypasset systemet således, at jeg har afmonteret de fire 6 mm luftslanger, som går fra styreboxen og ud til hvert hjul / luftbælge. På slangerne har jeg monteret en overgangs-fitting på Ø 6 / Ø8, og på Ø 8 har jeg monteret en kort luftslange, hvor jeg i enden har monteret en ventil som passer og slutter tæt. Derved kan jeg blæse hver enkelt bælg op, og tjekke for utætheder i hver af de 4 føringer. Største fordel er at jeg nu ikke kører på bumperne mere,....det er sgu ikke særligt behageligt, og sikkert ikke sundt for bilen.
Der er 4,5 bar i alle føringer, så i morgen kan jeg tjekke igen og se om der skulle være en føring der er utæt. Hvis ikke må det være kredsløbet mellem kompressor og lufttank. Dette kan også tjekkes efter samme princip, således at jeg kan udelukke eventuelle utætheder, hvilket jeg vil gøre i weekenden.
Personligt har jeg en mistanke til en af niveau-følerne. Hvis en eller måske flere af dem er defekte, vil bilen/computeren kompensere for uens signal. Også når den er slukket og står i indkørslen. Følerne snakker sammen over computeren og forsøger at nå samme niveau. Hvis man f.eks parkerer på ujævnt grundlag, vil man kunne se at bilen gradvist sænker sig til laveste niveau. Ventilerne i styreboxen står og regulerer ned til minimum.
Så hvis der er røget en føler, er det måske forklaringen.........dette finder jeg ud af på mandag hos Glad.
Vender tilbage når jeg ved mere.
mLRh
Ebbe
Index
41204: sv: sv: sv: sv: EAS Fault på RR V8 96 (02-01-2007 12:35:10) (svar på 40708)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.83)
Hej Ebbe
Har læst dit lidt ældre indlæg, hvor du skriver:

Har bypasset systemet således, at jeg har afmonteret de fire 6 mm luftslanger, som går fra styreboxen og ud til hvert hjul / luftbælge. På slangerne har jeg monteret en overgangs-fitting på Ø 6 / Ø8, og på Ø 8 har jeg monteret en kort luftslange, hvor jeg i enden har monteret en ventil som passer og slutter tæt.

Denne overgangs-fitting + luftslange, hvor kan det købes henne??
Mvh
Peter
44957963
40577963
Index
40709: sv: sv: sv: EAS Fault på RR V8 96 (15-12-2006 06:48:03) (svar på 40707)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
"I øvrigt tror jeg ikke at en eventuel konvertering til skruefjedre kan synes og godkendes i DK - så ændrer bilen identitet pga den konstruktive ændring og afgift kan komme på tale."

Du mener vel at man vil få penge tilbage, da man jo så foringer et første klasses produkt, til et oldnordisk fjedresystem, uden komfort ?

God jul
Struntze

Index
40720: sv: sv: sv: sv: EAS Fault på RR V8 96 (15-12-2006 18:19:50) (svar på 40709)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Peter,

Skriver med et stort træt smil på læben efter en al for lang uge... endelig weekend. å med tilbage til sagen - ja skruefjedre er et levn fra "the dark side of the force". omend stadig det mest udbredte....

Men mon ikke etaten kunne finde en finurlig regel om efterbetaling hvis en naiv sjæl ville - som du så rigtigt udtrykker dig - forringer en så ædel vogn - og selvfølgelig med en V8'er i ronten - hvad skulle der ellers være??!!

Thorstein #7334
V8 - fordi rigtige biler IKKE har fjedre af stål