tilbage

Land Rover Forum  

Index
41414: siii tunet –bliver varm - oliekøling? (07-01-2007 20:18:50)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.245.167)
Jeg har en S3 2,25 benzin som jeg har tunet lidt på med nyt topstykke og karburator. Den kører godt men bliver meget varm om sommeren. Jeg har hørt at man kan sætte en oliekøler på.. Men, hvor får man sådan en? Er det standard på S3 diesel?? Hvilken pris?
Fås det nyt/brugt?
Er det nemt at montere?

Mvh

Jan
Index
41439: sv: siii tunet –bliver varm - oliekøling? (08-01-2007 12:26:55) (svar på 41414)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.165.33)
Hej Jan, Jeg har også en "lidt tunet" S3 One Ton, Benzin. Man kan vel bruge olie køleren fra en lightweight, MEN jeg tror at du skal gå køle-systemet nøje efter, dvs radiator skyll, vand pumpe kontroll, skyll af hele systemet osv. Min siges at være relativ hård tunet, og får lov at gå for "full-guffe" i de Norske fjell, uden kølings problemer. Hvis tænding står lidt højt, eller blandingen er lidt "mager", kan det også give mere varme.
Index
41449: sv: sv: siii tunet –bliver varm - oliekøling? (08-01-2007 19:11:50) (svar på 41439)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.144.63)
Hej David

Jeg er ikke meget kyndig på dette område mht tuning af Land Rover - har rodet mere med gamle Volvoer. Men er dt orginale dele du tuner med - hvor meget effekt giver det?

Hilsen Ebbe
Index
41453: sv: sv: sv: siii tunet –bliver varm - oliekøling? (08-01-2007 19:52:37) (svar på 41449)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.156.247)
Hej Ebbe, Det er et original LR topstykke, som Turner Engineering har "pustet på"(stage 3 i Norge, I DK heder det Stage 2) . Ventilerne er så til blyfri, og udstødnings ventilerne er et nummer større,ventilfjedrene et nummer hårdere/hurtigere. Der er planet en hel del af toppen, ca5 mm, så man skal slibe en del af vand pumpe huset for at få den nede på plads, & 2 stk ventil dæksel pakninger skal bruges for at få ventil dækslet ude af harmens vej. Portene er boret større, og et 2' udstødning skal der til.
Jeg har ikke skiftet carburettor, men jeg tvivler ikke på at en go Weber vil give endnu mere, og enda være mindre tørstig. Det er nu en Ex-Mil One Ton med (lav-gearet) full helikal transfer. Før var den meget tørstig, ca 4.5 Km/ ltr. Nu kører den gerne 6. (Disse tal gælder Norske fjell & skov veje, Danske landeveje og en overdrive vil give en helt anden økonomi) Effekten har jeg ikke målt, men sammenlignet med mere moderne exemplar af racen, vil jeg sige et sted mellem 105 / 115 HK din. Det optimale er også at montere en knast aksel fra en Diesel, men Hartley er vist mesteren, på den discipline, og er i øvrigt ejer af Europa's hurtigste 2.25 benzin, serie bil
Index
41472: sv: sv: sv: sv: siii tunet –bliver varm - oliekøling? (09-01-2007 10:32:33) (svar på 41453)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej David

Tak for dit svar - jeg vil da lige kikker nærmere på det. Er lige i skreven stund ved, at begynde at hive den gamle diesel ud og erstatte den med en benz.

Hilsen Ebbe 7728 reg. ssj