tilbage

Land Rover Forum  

Index
41794: Hvilken Bil? (18-01-2007 20:40:57)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.67.204.33)
Tjae, der er mange der har spurgt om det før. Det ved jeg efter at have pløjet mig igennem de mange tråde under emnet "bilhandel" Jeg håber I bærer over med mig.

jeg er flyttet på landet og familien, dvs jeg har brug en bil mere. Nu da den fornuftige japaner-st.car er købt, så tænkte jeg hvor ikke en sjov bil der ikke nødvendigvis er så fornuftig? Jeg er nået dertil at en klassisk Land Rover med pressingtag lige er mig, men hvad skal jeg købe?

Bilen skal ikke køre ret langt til daglig, bare til Brugsen og sådan, så brændstofforbrugert er ikke nødvendigvis altafgørende. Jeg tænker at deltage i et par off road arrangementer.

De få entusiaster jeg har talt med, er enige om at lykken er en 90" med V8, men der findes vel andre? Hvad med priser? Kommer man nogen vejne med en 50 60 tusinde? Er det sandt at Land Rover går i stykker konstant? Er der modeller der er bedre end andre desangående? Jeg er jo ikke noget teknisk geni, men på den anden side heller ikke bange for olie på fingrene.

Venlig hilsen
Niels Lysebjerg
Index
41796: sv: Hvilken Bil? (18-01-2007 21:28:38) (svar på 41794)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.61)
Hej Niels ! en Land Rover 90" fra midtfirserne med enten 2,5 Diesel eller 3,5 V8 skulle kunne opdrives og det med softtop, ja så kan alle 90 tommere pille toppen af, så der er heller ingen problemer der.
Med hensyn til driftsikkerhed er der ikke noget at komme efter en Land Rover er fuldt ud lige så driftsikker som mange andre biler. Men det som mange glemmer er ofte at alle biler kræver en del mere vedligeholdelse med alderen. Så det nytter ikke noget at sammenligne en personbil til 50.000 med Land Rover til samme pris. En Land Rover taber ikke værdi på samme måde andre biler.
Endelig er der jo også Seriebiler, det er ægte Land Rover sjæl.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Hvis du vil vide mere om at eje en ældre Land Rover…
Der er også en køberguide.

Index
41802: sv: Hvilken Bil? (18-01-2007 23:02:25) (svar på 41794)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.196)
En bekendt af mig har lige købt en 'landstedsbil' en 1969 Serie IIA , 109 fuldpressing, 70.ooo km, nysynet, 2,25 l benziner: 15.000 DKK.
Hvis det kun er trillerullekørsel og du ikke skal/vil skele til brændstoføkonomien, så er en benziner en fornuftig investering. Dog knækker økonomien allerede ved under 7.000 km årligt.
En god bil vil også være en 109 pickup med ruf. Så sparer du traileren, som enhver 'landmand' har. Med et par gode parabolske fjedre er den også til noget sjov i terrænet.
Kabinen i en pickup bliver hurtig varm og der skal ikke tages så meget hensyn til, om 'varerummet' bliver beskidt.
2m3 træ til brændeovnen kan du nemt have på ladet.

Og så oser Serie-bilerne af charme: The Real Thing!

Dieselbil bør du kun anskaffe dig, hvis maskinen bliver gennemvarm for hovedparten af de ture, du skal køre.

Jeg har kørt Land-Rover siden 1973 og de er ikke mindre holdbare end andre biler af samme slags. Hvis du vedligeholder og behandler bilen hensigtsmæssigt, kan du have mange års glæde selv af en 30 år gammel Land-Rover.

Så findes der også Range Rover Classic i samme prisleje, men den kan man faktisk blive afhængig af rent kørselsmæssigt set. Meget god i terræn og en sand ven af olieselskaberne. Findes både som 3- og 5-dørs van.
Index
41803: sv: Hvilken Bil? (19-01-2007 00:01:29) (svar på 41794)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.11.139)
Hej Niels Erik
Med hensyn til Land Rover går i stykker konstant, er jeg lodret uenig. Vi har kørt Land Rover siden 1980, syv år med en serie III 88" benzin, nitten år med en Ninety 2,5 almindelig diesel og nu Td5, alle har kørt utroligt stabilt og har været driftsikker, Vi har altid kunne komme frem, de meget få gange de har svigtet, er som regel på grund af akkumolator svigt, hvor en celle er klappet sammen, men så har vi haft taget startstrøm fra et andet batteri og så købt et nyt, en enkelt gang har generatoren svigtet, men en halv times reperations arbejde med at vende kul, så kørte vi igen og en enkelt gang dårlig stelforbindelse på 90" som bare skulle spændes (5 min arbejde og så afsted). Jeg har den erfaring vi altid har fået forvarsler, hvis noget var ved at gå i stykker, så vi kunne planlægge reperationer, men hvordan de nye biler er på det område ved jeg endnu ikke.
Held og lykke med at anskaffe et pragtfuldt køretøj.
mvh per b.
Index
41818: sv: Hvilken Bil? (19-01-2007 13:13:45) (svar på 41794)
Damian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.157.62)
Hej Niels Erik

Denne link kan måske hjælpe dig med at vælge den rigtige model, og er forresten en glimrende og underholdende site:

http://www.glencoyne.co.uk/liveguide.htm

Held og lykke!

Mvh
Damian
Index
41825: sv: Hvilken Bil? (19-01-2007 15:44:05) (svar på 41794)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Niels.
Som du sikkert kan se på medlemsnummeret, så er jeg også ny-lykkelig Land Rover ejer.
Jeg har kikket en del, og fandt en 90" til 48.000.- Tror det er en god invistering. For som en kammerat sagde, køber man den for billigt, så er det fordi der er noget der skal laves. Så mit råd er, køb IKKE for billigt. Men, 50 af de store skulle gøre meget ved det.
Angående model.... Ja, jeg erjo lidt et komfort-dyr, så en seriebil var FOR primitiv for mig, så jeg valgte en 90" istedet. Men seriebiler er absolut også dejlige køretøjer. Og det med at de går i stykker passer ikke. Man skal, som andre også siger, holde den ved lige. Og kører man ordentlig, og ikke prøver at køre race, men accepterer det er en ældre bil, så er der ikke mere vedligeholdelse ved en LR end en hvilken som helst anden "gammel" bil....
Hilsen
Jimmi
Index
41835: sv: sv: Hvilken Bil? (19-01-2007 20:05:39) (svar på 41825)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.67.204.33)
Tak for de uddybende svar, og linksene. Spændene at læse om hvordan Land Rover ikke bare er en bil eller en hobby, men en lidenskab.Det er vel egentlig det jeg søger.
Mht. rep. så har jeg en Escort fra '86. Dejlig enkel bil med næsten uopslidelig stødstangsmotor. Den er dog så gammel at det ikke kun er rusten der er ved at tage livet af den. Ting knækker, der burde kunne holde. Fjedre, stabilisatorarme og den slags. Det kan sagtens repareres men jeg vil hellere rode med en rigtig bil, og en LR fra 86 lyder ikke værre end en ditto Escort.
Richard Hall på den udmærkede hjemmeside Damian referede til har næsten fået mig overbevist om at en Serie III er mindst lige så godt som en nyere Defender eller 90" eller hvad de nu hedder. Den er selvfølgelig også mere klassisk og det ser ud til at der er et par pæne 88" til en billig penge på børsen.
Lige et par tillægsspørgsmål: Fåes sådan en 88" med V8? Er det rigtigt at de nykker på landevej? Hvor gammel skal den være for at Told og Skat synes den er en veteranbil?

Venlig hilsen Niels
Escortejer kommende Land Rover entusiast.
Index
41836: sv: sv: sv: Hvilken Bil? (19-01-2007 20:12:37) (svar på 41835)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Niels

Der findes en del Serie biler med V8 her i DK, men en god del af den er med rattet i venstre side (det er nemlig lettere at få plads til motoren på disse).
Med hensyn til landevejs egenskaberne for en serie bil så kan et par parabolske fjedre gøre underværker, og med hensyn til dit sidste spørgsmål så er grænsen nu 35 år, så fra 72 og bagud er nu veteran.

God jagt efter en LR

mvh,
Henning
Index
41841: sv: sv: sv: sv: Hvilken Bil? (19-01-2007 21:28:55) (svar på 41836)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.69)
Undskyld, Henning, men mener du ikke højre side ? De fleste biler på det europæiske fastland har rattet i venstre side, men kører i højre vejbanehalvdel. Eller er det blevet ændret siden jeg sidst har kørt på kontinentet ?
Index
41843: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Bil? (19-01-2007 23:17:29) (svar på 41841)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Hej niels. Efter selv at have kørt 90" benzin (2,25 l) og kørt lidt 88" diesel, er jeg ovenud lykkelig for min 90" 300 tdi. tror at man skal være meget nostalgisk hvis man vælger en serie bil. Selv om du ikke kører langt vil du nok være mest tilfreds med en diesel bil hvis du skal køre terræn, men forstå mig ret, en 90" V8 er fantastisk, og kan virkeligt arbejde, men syntes bare at se mange have problemer med el nettet i V8, både i 90/110 og RR(som kan undgås men er dyrt).
Index
41848: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Bil? (20-01-2007 08:49:15) (svar på 41841)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Paul

Jo - du har selvfølgelig ret - jeg mente højre styret (da motoren ligger lidt til venstre.)

mvh,
Henning
Index
41863: sv: Hvilken Bil? (20-01-2007 22:22:15) (svar på 41794)
Niels Erik Hansen #3621, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.164.254)
Hej Niels Erik Det er svært og sige hvilken LR der passer dig , jeg started med en 88 diesel fra 74 den havde jeg i 9 år og køre 110er nu men kom ud til vores arr. og spør om du må få en tur i folks biler det vil give det bedste resultat. Spør altid nogle andre om en bil inden du køber så du ikke køber et lig. Hilsen Niels Erik Hansen
Index
41871: sv: sv: Hvilken Bil? (21-01-2007 00:53:12) (svar på 41863)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Niels Erik.

Det må jeg nok sige, kan man få lov til at låne? Det havde jeg ikke turde håbe på.

Jeg stiller gerne til næste arrangement i reg. fyn. Hvilket ville være mest hensigtsmæssigt for en chauffør uden vogn?

Hilsen Niels.
Index
41873: sv: sv: sv: Hvilken Bil? (21-01-2007 01:12:45) (svar på 41871)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.6)
Hej Niels, stats ikke for meget på selv at køre, men en tur på passagersædet kan nok altid lade sig gøre.
Jeg ved ikke om du har terrænbevis, men det skal man også have for at køre ude i plutten.
Mvh
Kenneth Poulsen - med motto: vil man vide mere, så må man være der!
Index
41875: sv: sv: sv: sv: Hvilken Bil? (21-01-2007 09:01:23) (svar på 41873)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.67.204.33)
Jeg ville nu også selv være bedst tilfreds med en tur som passager. Jeg har aldrig kørt en Land Rover før, såe det eh...
Jeg ville såmænd være lykkelig for at få lov til at komme på besøg på et arrangement eller en klubaften og stille "dumme" spørgsmål.
Jeg har nemlig den skumle bagtanke med at blive medlem uden først at have vogn, at jeg kan samle nok viden og måske få et par kontakter til at jeg ikke køber noget jeg ikke kan bruge. Jeg kan forstå at standen svinger meget på brugte landrovere, alt efter brug og vedligeholdelse.

Hilsen Niels
Index
41877: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken Bil? (21-01-2007 11:43:35) (svar på 41875)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Det lyder fornuftigt,en person der kan tænke klart,selvom han er angrebet af den uhelbredelige engelske syge.(STOR SMEYLIE;o)MLWH Rasmus.