tilbage

Land Rover Forum  

Index
41934: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 07:27:53)
Mads Lindeløf #4767, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.72.80.214)
Hej LR folket...
Er der nogen af jer m/k´s som har erfaring ned at køre på koldpresset raps olie, en f.eks 50/50 diesel blanding i en 300tdi motor?


mvh mads 4767
Index
41960: sv: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 17:14:50) (svar på 41934)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Mads,

Med risiko for at blive kaldet mange mærkelige ting...

jeg tror ikke, at der er ret mange der vil udtale sig om emnet idet rapsolie ikke er et godkendt (og afgiftberigtiget) brændstof. Dansk skattelov siger nemlig, at al form for brændstof til fremdrift af køretøjer skal afgiftberigtiges og jeg tror ikke umiddelbart (LÆS: overhovedet) at der er nogen der gør det frivilligt eller ej.

Grundtanken om at bruge rapsolie er tilsyneladende fin nok ud fra et økonomisk synspunkt (hvis man unddrager staten afgiftskroner vel at mærke!) Men er rapsolien "lovlig" er den dels dyrere end almindelig diesel, og ifølge de seneste tyske miljøundersøgelser MINDST lige så skadeligt som førnævnte. (en neutral Co2 påvirkning er heller ikke realistisk - der skal bruges energi til at filtrere m.m. Altså udhules det "miljømæssige aspekt i at benytte rapsolie. vi kender heller ikke den landtids virkende effekt på mennesker, dyr, planter, bygninger m.m.

AutoBild har kørt forsøg med forskellige olietyper og til dato ikke kunnet få bilerne til at holde. Også selvom pumper, filtre og hvad der ellers skulle til er blevet ændret/modificeret til projektet.

Der er lidt samme problematik med "biobenzin" Etanol skal også "fremstilles" og denne proces kræver energi - hvor er så den miljømæssige besparelse - hellere motorer der bruger mindre brændstof
Index
41962: sv: sv: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 17:34:38) (svar på 41960)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.16.165)
Øh, hvad er det lige for en størrelse motor du køre med ??? ;-)

MVH

Ole.
Index
41966: sv: sv: sv: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 18:57:37) (svar på 41962)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.134)
Øhe Ole, det var lige den der 300tdi der do. ;-D
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
41992: sv: sv: sv: sv: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 22:26:35) (svar på 41966)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.16.165)
Hej Kenneth.

Nå du fangede den heller ikke........!!

Det Hr Thorstein Jørgensen's motor jeg hentydede til.

Med lune rover hilsner

Ole.
Index
41993: sv: sv: sv: sv: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 22:26:43) (svar på 41966)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.16.165)
Hej Kenneth.

Nå du fangede den heller ikke........!!

Det Hr Thorstein Jørgensen's motor jeg hentydede til.

Med lune rover hilsner

Ole.
Index
41972: sv: sv: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 20:32:19) (svar på 41960)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.88.184.236)
Hej!

Et svar til Alexander Thorstein Jørgensen:

Både 200TDI og 300TDI kan med meget få modifikationer køre på rapsolie, og det er mere almindeligt end man måske lige tror.

Ved produktion af rapsolie bruges som råmateriale rapsfrø, hvoraf man kan forvente et olieudbytte på imellem 30 og 35%. Resten af rapsen går ikke til spilde - den kan udnyttes enten til foder eller til brændsel til stokerfyr.

Udfra denne sammenhæng synes jeg det er direkte misvisende at sammenligne CO2 udledningen ved de filtrerings- og pressningsprocesser med den CO2 udledning som ville have fundet sted hvis man istedet havde benyttet sig udelukkende af fossile brændstoffer.

Dertil kommer at der endnu ikke er etableret nogen endegyldig sammenhæng mellem menneskepåvirket CO2-udledning og klimapåvirkning generelt. Der er visse indicer, som forekommer umiddelbart sammenhængende - problemet er blot at vi kun har præcise data for solens varmeudstråling i meget kort tidsserie - hvorvidt den nuværende klimaudvikling i højere eller mindre grad er påvirket af CO2 niveau i atmosfæren eller fluktioner i solens varmestråling er meget svær at isolere med nogen grad af evidensbaseret argumentation. Ændringer i indstrålet varmemængde har en feedback kobling til mængden af CO2 som holdes absorberet af verdenshavene, hvorved ændringer i solindstrålingen kan betyde øget mængde af CO2 i atmosfæren.

En forbrændring af rapsolie er renere end en forbrænding af normal dieselolie, derfor er det heller ikke fra det synspunkt fordelagtigt at benytte fossile brændstoffer. Når rapsolien forstøves med de dertil indrettede dyser giver det samtidigt en mere energieffektiv forbrænding end ved dieselolie. Rapsolien indeholder nemlig en større mængde ilt, hvilket giver bedre forbrænding og nedsat sodmængde.

Indvendigen om hvorvidt filtre, pakninger og pumper kan holde til rapsolien kompliceres i nogen grad af de additiver man i tyskland tilsætter rapsolie for at kunne benytte det som brændstof i normale motorer. Disse additiver kan have skadelige virkninger på visse typer af gummi (pakninger). Rapsolie i sig selv er ikke skadelig for pakninger.

Derimod fryser rapsolie allerede ved -8 og er rimelig tyktflydende allerede noget derinden. Derfor vil helårs kørsel på rapsolie inkludere enten en elektrisk forvarmning af brændstoffet eller et to-tanks system, hvor bilen startes og stoppes på almindelige diesel-olie.

Og jo, der er faktisk mennesker der af egen drift er så lovlydige at de svarer afgift af den rapsolie de bruger til kørsel. Kender enddog flere af sådanne personer selv. Og der er stadig meget god økonomi i ideen, fordi restproduktet kan benyttes i stokerfyret.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
42081: sv: raps olie i en 300tdi (25-01-2007 19:44:55) (svar på 41934)
christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.33.236)
hej
du kan få din 300 tdi til at køre perfekt på raps ved at have 2 tanke, og en skifte ventil lige før pumpen, og så er der et firma der laver forskellige varme metoder til olien men mener firmaet hedder "Dietek" men jeg er ikke lige sikker,
med venlig hilsen
Christian