tilbage

Land Rover Forum  

Index
43003: Starterballade. (17-02-2007 16:49:37)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Starteren har altid været lidt sær på min 109" 24 volt ex.mil. Til tider klikkede relæet bare. Dette kunne kureres ved at slå let på starteren eller rokke bilen lidt frem og tilbage i gear. Underligt! Nu har jeg skiftet starterrelæet til eet uden gammel søbund og nu vil den slet ikke starte!
De gamle kneb duer ikke længere. Starteren drejer fint rundt men får ikke fat i motoren. På starteren sidder en eller anden form for justeringsskrue med kontramøttrik. Kan det måske være et justeringsspørgsmål, eller er jeg ude i en træt starter eller start krans? Jeg slipper jo nok ikke udenom at skille hele skidtet ad, manifold, udstødning osv. Øv.
Index
43006: sv: Starterballade. (17-02-2007 18:50:34) (svar på 43003)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hvad er spændingen på starteren? Hvis spændingen ikke er høj nok, får akslen ikke fart nok på, og tandhjulet bliver ikke skudt hårdt nok ud, og går derfor ikke i indgreb med startkransen.
Så kontroller at den får strøm nok, og at kabler og akku er i god stand.
Split starteren ad og rens den og smør tandhjulssystemet med god fedt, så skal den nok fungere igen. Den burde så kunne få indgreb.
Hvis starteren er slidt op, vil den ikke kunne tørne motoren.

/tony
Index
43007: sv: sv: Starterballade. (17-02-2007 19:19:02) (svar på 43006)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Kig også på alle stelforbindelser!
Jeg går ud fra at dit batteri er OK?

mvh
Knud
Index
43018: sv: Starterballade. (18-02-2007 18:15:58) (svar på 43003)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.227.236)
Hej Ole

Lyder som færdige kul på din starter, havde samme oplevelse i sommers, relæet siger klik, frem med hammeren, og så kom den.
løste problemet ved at skifte relæ + friske kul, ca. 2 timers arbejde incl. af- og på mont. du skal nok søge lidt omkring for at finde en forhandler af små dele til startere, prøv evt. Elektro Mekano (86 82 19 55) i silkeborg, de kan skaffe det meste og sender gerne.

Serie III Hilsen Anders
Index
43045: sv: Starterballade. (19-02-2007 12:18:11) (svar på 43003)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Så er problemet fixet. Starter drevet på starteren kørte ikke ud i yderstilling ved aktivering. Gammelt skidt snavs og rust. Heldigvis ingen oliesnask! Anden starter på og nu springer den igang på 1. nøgledrej!
Den gamle starter bliver renoveret og lagt på hylden.
Jeg fik starteren lirket ud uden at fjerne andet end forrøret til udstødningen. Oliepind røret skulle bukkes lidt frem og tilbage. Det hele tog 2 timer incl. bugsering af LaRoén ud af dens mudderhul og op på fliserne med en Volvo 850!!!
Index
43047: sv: sv: Starterballade. (19-02-2007 12:22:30) (svar på 43045)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.46)
Ja Ole, Volvo laver nogle gode traktorer, vi har 240 -93 ;-De mangler dog lidt karma.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
43102: Volvotraktor ? (20-02-2007 08:55:17) (svar på 43047)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Kenneth,
må lige spørge - hvordan du har fundet en 240´er fra 93, de holdt jo op med at lave den i ´92 ?

Bortset fra det - havde selv problemer med starteren "kun relæet klikkede" - købte ny starter - men problemet var nok bare dårlig stelforbindelse...

vink & blink
Bo #7196
- der selv synes at Volvo/RR er en god kombination.
Den ene kan man altid skrue på,
den anden kan altid køre...(hmm, hvilken bil er nu hvad?)

RR V8 1976
Volvo 740 turbo 1988
Index
43108: sv: Volvotraktor ? (20-02-2007 11:04:17) (svar på 43102)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.253)
Hej Bo, jeg har lige "sakset" lidt fra Volvos museums materiale:

VOLVO 240 1993
I maj 1993 upphörde tillverkningen av alle tiders Volvo-favorit, 240-serien. Då havde 2.850.500 Volvo 240/260 producerats. Det utställdaexemplaret är den sidste herrgårdsvagnen, avsedd för den italienskamarknaden, med 2-litersmotor och med tillnamnet Polar Italia.
Motor: 4-syl med enkel överliggande kamaxel;1986 cc; 111 hk
Transmission: 5-växlad
Dimensioner: Hjulbas 264 cm; vikt 1430 kg
Övrigt: Nästan var tredje tillverkad 240 var en herrgårdsvagn

Vores bil har et P i VIN nummeret hvilket indikere at det er en model fra 1993.
Ellers vil jeg anbefale www.volvo240.dk som er en privat webside med en del 700 snak i forumet.
Mvh
Kenneth Poulsen - jeg ruller (volvo på latin) videre.
Index
43112: sv: sv: Volvotraktor ? (20-02-2007 13:16:31) (svar på 43108)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)

Hej Kenneth,
jeg bukker hovedet i skam, her ville jeg være lidt "besserwissen" og så var det forkert...
Mener dog stadig at ´92 var sidste årgang, der blev solgt worldwide, f.eks. står der 75-92 på Haynes-bogen for 240.
(igen efter hukommelsen)?
Iøvrigt sjovt at italienerne fik mange volvoer med neddroslede motorer, under 2,0 liter, fordi de bliver beskattet efter cylindervolumen, ikke ydelse.
På 850-serien (og senere S/V70) var 2,0T med ca. 200 hk populær i Italien.
Ja, næst efter LR er Volvo vel de mest repræsenterede i Danmark med bilklubber...
hilsen
Bo #7196